Trouwen voor de kerk

Discussie in 'De lounge' gestart door Smurfin90, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smurfin90

Smurfin90 Bekend lid

17 mrt 2014
    829
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal!

Vorig jaar zijn wij getrouwd, helaas viel dit alles tegen omdat wij geen groot budget beschikbaar hadden.
    Een halfjaar daarvoor hadden wij ons huis gekocht, en daar ging veel geld inzitten.
    Toch wouden wij graag trouwen omdat wij dat jaar 10 jaar samen waren, de dag dat wij 10 jaar samen waren hebben wij foto's laten maken in onze trouwkleding het was alles behalve een bijzondere dag voor ons we waren de hele dag enkel op pad voor de foto's met een fotografe waar helaas geen klik mee was.
    De dag daarop hadden wij een feest bij ons thuis georganiseerd, het was een leuke bedoeling maar voor ons was het die dag rennen en vliegen en vervolgens zijn wij een dag later op een maandag ochtend getrouwd.

Enkele dagen na de bruiloft stond ik plots met een dikke knaltest in mijn handen, dat maakte de bruiloft ook meteen weer goed.
    met 8 weken hebben wij het hartje zien kloppen, alles zag er keurig uit dat voelde fijn!
    Maar met de termijn echo zag ik gelijk dat het foute boel was het kindje was niet bewegelijk en het gezicht van de verloskundige sprak boekdelen.
    Een dikke domper, het was ook gewoon niet meer mogelijk om fijn terug te kijken na een dag die voor ons heel veel zou moeten betekenen.

Op facebook zag ik paar keer een actie voorbij komen waarmee je een bruiloft kon winnen, ik dacht in eerste instantie tja jammer maar wij zijn net getrouwd.
    Tot ik op een ochtend wakker werd en toch mijn verhaal wou doen, normaal ben ik absoluut niet van de zielige verhalen bij dergelijke acties maar dit moest ik gewoon doen.
    Er deden zoveel leuke stelletjes mee waardoor ik de kans erg klein achte maar nog geen enkele minuten in het nieuwe jaar ontving ik een berichtje dat wij gekozen waren tot de winnaars! Dat is leuk het nieuwe jaar in gaan! Ik heb de rest van de nacht lopen shaken haha.

Wij zijn deze week op de locatie langs geweest, het was nog mooier dan op de foto's.
    Er was voor ons alleen nog wel veel onduidelijkheid van wat er nou precies bij zat, we mogen de kerk voor een hele dag gebruiken, zijn vrouw is de fotografe en wij mogen gebruik maken van de trouwauto die kunnen wij alleen niet echt gebruiken maar misschien is het wel leuk voor de foto's.
    Drinken, eten, versieringen etc komen wel voor eigen rekening, dus wij worden uiteindelijk nog wel met kosten opgezadeld.
    Helemaal niet erg, maar het huis is nog steeds niet af en wij hopen natuurlijk weer zo snel mogelijk zwanger te mogen worden daardoor zijn wij alsnog wat beperkt in ons budget.

Er zit dus ook geen pastoor of ambtenaar bij.
    Het lijkt ons leuk om nu dan ook echt voor de kerk te trouwen omdat wij dus al voor de wet getrouwd zijn.
    Ik zelf heb alleen geen religieuze achtergrond, mijn man is katholiek maar er staat mij niet bij of hij een vormsel of communie gehad heeft..
    Gister stuitte ik op een site waar een pastoor te huren was voor andere locaties maar ik schrok nog al van de prijs, ik denk dat er voor deze man ook een markt was in deze branche en daar de tarieven vandaan zullen komen.
    Maar hoe zit het nou als ik in desbetreffende woonplaats contact opneem met een pastoor, zijn die hier voor in en aan wat voor tarieven moet ik dan denken?

2. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij zijn dan protestants getrouwd maar dat is gewoon gratis. De gewoonte is wel dat je een donatie doet aan de kerk maar dat is geen verplichting. Hoe dat bij het katholieke geloof is weet ik helaas niet.

Maar wel super leuk dat je dat gewonnen hebt! Geniet ervan!

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.299
    2.553
    113
    Waarom zou je je huwelijk laten inzegenen door God als je helemaal niets er mee hebt.

Wij hebben een huwelijks dienst bij ons in de kerk gehad omdat we daar ook lid zijn en God ook bij ons huwelijk willen betrekken

Ik zou mijn huwelijksbeloften nog gewoon een keer uitspreken en dat een vriend of bekende de ceremonie leidt

4. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Sorry, maar leuk om voor de kerk te trouwen?
    In mijn ogen is voor de kerk trouwen een zegen vragen over je huwelijk. Dat idee mis ik volgens mij bij jullie. Ik vind het namelijk altijd maar bizar als mensen voor de leuk in de kerk trouwen. Anyway, dat is mijn mening.

Wij zijn voor de kerk getrouwd met een dominee uit ons dorp. Wij hebben voor de kerk, dominee, pianiste, organiste etc. 500 betaald in totaal. Normaal gesproken als je lid bent van de kerk of gemeente is het gratis, maar aangezien wij (toen) nog nergens lid waren moesten we ervoor betalen. Wij vonden het het geld waard, maar de reden waarom wij in de kerk zijn getrouwd is dan ook anders dan gewoon voor de leuk.

5. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113

Dit dus

6. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113

Daarnaast dit inderdaad

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Vind je hele tekst. Vrij negatief.

Het is omdat het is zo en zo. Ga samen uit eten. Maak er op nieuwe een leuke dag van maar trouw niet nog een keer voor de kerk omdat het zo tegen voel. Op je zw na. Wat sneu en niet leuk afgelopen ouders komt het.
    Apart over.

Sorry

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Waarom zouden jullie nog graag voor de kerk willen trouwen? Wij zijn destijds eerst om foto's gegaan, daarna lunchen met de familie en naar het gemeentehuis om te trouwen. Toen door naar de kerk en daar een zegen over ons huwelijk gevraagd, toen door naar de feest locatie voor het diner en avondfeest. De volgende dag bleek manlief zijn schoonzus chemokuren te beginnen, dat wisten wij die dag niet en hoorden we achteraf, toch heeft dit geen domper op onze dag gegeven. Ik zou daarom dan zelf ook niet denken om het trouwen overnieuw te willen doen, dat je trouwdag niet geweldig was, betekend toch niet dat je huwelijk, waar het uiteindelijk om draait, slecht begint?

Wij hebben een vrijwillige donatie gedaan bij het trouwen, de dominee, organist etc was kosteloos omdat manlief lid was bij deze kerk. Ze hebben bij ons wel een soort uitzondering gedaan omdat ik niet lid was van een kerk op moment van trouwen maar manlief wel hebben ze ons wel gewoon getrouwd. Maar trouwen voor de kerk terwijl je niet gelovig bent, je kan contact opnemen met een plaatselijke kerk maar of ze bereid zijn is de volgende vraag. Vaak hebben dominee's het namelijk echt wel druk.

Ik zou het zelf alleen zonde vinden om op deze manier de actie van gratis trouwen te misbruiken, dit zou in mijn ogen horen gaan naar iemand die echt nog wilt trouwen en niet iemand die al getrouwd is maar waarbij de trouwdag een beetje tegenviel. Het draait tenslotte om het huwelijk en niet om het trouwen.

9. Smurfin90

Smurfin90 Bekend lid

17 mrt 2014
    829
    0
    16
    NULL
    NULL
    Negatief ben ik zeker niet, misschien staat het wat vreemd verwoord.

Ik zit niet vast aan een geloof omdat ik bijvoorbeeld nooit gedoopt ben, maar ik geloof wel, bid, en ik bezoek graag kerken nu ons kindje overleden is kom ik er vooral graag.
    Ik vind het gewoon iets moois, het zou meer betekenen voor ons dan het bijvoorbeeld een goede vriend zou doen.

Ik ben gewoon op zoek naar ervaringen, want niet elke pastoor verbind een 'ongelovige' en een katholiek.
    Verder ben ik nieuwsgierig hoe het gaat als je in een kerk gaat trouwen die niet meer officieel in gebruik is en of je daar een pastoor kan laten komen.

Verder hoor je het toch regelmatig dat iemand eerst voor de wet is getrouwd en vervolgens voor de kerk? Dus vraag mij af wat hier raar aan is, omdat ik dit toevallig gewonnen heb?

10. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wanneer 1 van beide niet gedoopt en gevormd is moet er dispensatie aangevraagd worden bij het bisdom.
    Verder als je trouwt voor de kerk krijg je eerst een gesprek met de pastoor over je beweegredenen.

Er is een verschil in trouwen voor de wet in een oude (niet meer in gebruik zijnde ) kerk en trouwen voor het geloof, voor de kerk dus.

Je kan maar 1 keer trouwen voor de wet.

Het is niet vreemd dat je prijs wil "innen", ik vind het persoonlijk wel vreemd dat je wil trouwen voor de kerk omdat je een prijs gewonnne hebt.
    Blijkbaar is het praktiserend geloven niet dusdanig belangrijk (in jullie relatie?) dat je nog niet eerder voor de kerk getrouwd bent en niet weet of je partner gevormd is.

Trouwen voor de kerk kost in onze gemeeschap een bepaald bedrag tenzij je maandelijkseen bijdrage betaald welke in totaal meer is dan het bedrag wat trouwen kost. Van dat bedrag onderhouden ze de kerk en betalen ze bv de verzekering, gas water en licht.

De pastoor hebben wij een enveloppe gegeven. Maar dat was persoonlijk. Hij komt ook niet op water naar ons toe rijden zeg maar.

Als je al aangeeft dat het financieel geen vetpot is, misschien een idee om het geld in de zak te houden tot er een kleine is?

Niet negatief bedoelt, hoop veel positieve dingen voor je, maar wellicht iets langer je beweegreden overdenken?

11. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Wij zijn katholiek gezegend, zat trouwens bijna een jaar tussen ons wettelijk en kerkelijk huwelijk, dus het kan hoor. Mijn man is Anglicaans, ik katholiek en heb niet mijn vormsel gedaan (persoonlijke keuze), maar dus wel gedoopt en communie. Wij hebben toestemming moeten vragen aan de bisschop vanwege dat mijn man Anglicaans is en hebben dat gekregen. Waren een stel A4 formulieren met vragen over onze achtergronden etc.
    Gesprek hebben wij idd ook gehad. Ik kende de priester (heeft mij gedoopt), maar mijn man niet. Dus op die manier kun je zien of het klikt en hij kan zien of het vrijwillig is en hoe je het huwelijk samen in gaat stappen etc. Was best een fijn gesprek eigenlijk, al zat ik er ook voornamelijk als tolk haha!
    Of je gezegend kunt worden in een kerk die officieel geen kerk meer is geen idee, maar dat zou ik navragen bij de parochie waar jullie onder vallen. Die zullen dat wel weten denk ik.
    Het is alweer bijna 8.5j geleden dat wij gezegend zijn en heb helaas geen idee meer hoeveel de priester kostte. Maar dat zal iemand van de parochie wel zo kunnen vertellen aan je.
    Heeft de plek waar de zegening plaats gaat vinden ook geen contacten eventueel? Het kapel waar wij gezegend zijn had dat wel (was natuurlijk wel officieel een katholiek kapel dus andere situatie evt), zodat als mensen echt vast kwamen te zitten met een priester te vinden, dan hadden hun altijd wel iemand. Dus er was altijd een oplossing.
    Zou het allemaal op je gemakje eens navragen, vragen staat vrij toch? En gefeliciteerd met de winst! :)

12. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Zoals iedereen al zegt, ga voor een mooie dag samen, spreek geloften uit en laat de ceremonie door een goede vriend leiden, denk dat je daarmee een mooie dag hebt.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik kan me voorstellen dat het geloof voor jou nu belangrijk is geworden. Maar dat het moeilijk is, omdat je zo niet bent opgevoed. Ik denk dat ik de situatie uit zou leggen aan diegene die qua geloof het dichtst bij jou staat - misschien vind je het zelf nog wel prettig om gedoopt te worden ook tzt? En dan even verder kan informeren.

Omdat mijn man niet gelovig opgevoed is, wilde ik ook graag voor de wet in een kerk trouwen- maar helaas was hier in de buurt geen acceptabele optie voor mij.

Verder zijn het vaak gewoon 'gebouwen' die dan verhuurd worden, dus misschien kan dat een compromis voor jezelf zijn, het hernieuwen van de trouwgelofte in een kerk die niet meer als zodanig gebruikt wordt, maar ook dan komen er dus 2 x kosten - 1 x voor de huur en ook 1x voor de kosten van diegene die jullie hierin voorgaat.

14. Smurfin90

Smurfin90 Bekend lid

17 mrt 2014
    829
    0
    16
    NULL
    NULL
    Rizolli, Does, Fee & Athina bedankt voor jullie uitgebreide berichtjes :)

Dat geeft allemaal al wat meer opheldering voor ons, we gaan er samen even voor zitten en her en der informeren wat voor ons het beste zal zijn.

15. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wij wilden niet in een kerk trouwen, maar wel Gods zegen vragen over ons huwelijk. Wij hebben een bevriende dominee gevraagd om in intieme kring een soort inzegeningsdienst te houden op een bepaalde locatie. Dit wilde hij graag voor ons doen. Officieel op papier zijn wij dus niet voor de kerk getrouwd, voor onszelf betekent het des te meer en was het erg bijzonder. Misschien dat zoiets je aanspreekt..

Deel Deze Pagina