Ik heb de 1na goedkoopste en duurste ze hebben er drie dus de middelste haha. Boven aan onze trap, tot nu toe heel tevreden. Hij staat er tegenaan en dat houd hij goed....is wel even wennen aan het dicht doen. Maar voor die prijs vind ik hem heel erg mooi stevig!
Ik heb de klamma gehad. Waren er supertevreden over! In nieuwe huis hebben we ze niet meer geplaatst omdat dochter zo handig was dat ze er in no time overheen klom (niet bij traphek maar wel bij campingbedje gedaan. Inmiddels loopt ze heel goed trap en niet meer nodig.
Ik heb de houten van ikea geen idee hoe die heet.. werkt ook prima hij is eigenlijk hetzelfde als die van prenatal.
Wij hebben nu zo'n klemhekje (de klamma) in een deuropening. Daar vind ik hem prima voor. Maar ondanks het feit dat hij muurvast lijkt te zitten, zou ik zo'n hekje niet bovenaan de trap willen hebben. Dan lijkt een hekje waarbij je wel moet boren mij toch steviger en dus veiliger. En ook lijkt zo'n drempel bovenaan de trap me niet echt veilig. Wij hebben ook bij prenatal voor een klemhek gekeken en die was een stuk duurder. Nu denk ik dat het verschil in prijs niet zo zeer zit in de kwaliteit maar in de vormgeving. Voor zover traphekjes 'mooi' kunnen zijn, zag die bij prenatal (weet niet meer welk merk) er gewoon wat mooier uit. Grijs gecoat metaal met een plastic zwarte handgreep. Die van ikea is simpel wit Wij hebben bij onze trap trouwens hekjes van praxis. Die waren ook heel betaalbaar volgens mij en die werken ook prima. Volgens mij heten die Lucas. Wel duurder, maar als je geen ikea family pas hebt en wel 20% kortingsbonnen van Praxis, zijn ze weer net zo duur. Als je nog geen ikea pas hebt, kan ik je hem wel aanraden trouwens. Je krijgt dan op al die kinderveiligheidsdingen best wel een leuke korting. Ook op deurhaakjes, tafelhoekbeschermers e.d. Die zijn dan echt goedkoper dan bij hema e.d.
Vanuit onze kant nog wat punten waar je op moet letten als je een traphekje gaat kopen: Traphekjes moeten voldoen aan de Warenwet. De Europese norm, waar traphekjes onder vallen is NEN-EN 1930 (die van Ikea voldoen daaraan). Koop bij voorkeur een traphekje dat voldoet aan de norm, maar met een hoogte van 75cm. VeiligheidNL adviseert in tegenstelling tot de norm een minimale hoogte, gemeten vanaf de vloer, van 75cm. Dit is 10cm hoger dan de eis uit de norm. Dit advies is gebaseerd op berekeningen van de hoogte van het lichaamszwaartepunt van een 1-jarig kind. De ruimte tussen de vloer en onderkant van het hekje mag niet meer bedragen dan 6,5 cm. Als het hekje verticale spijlen heeft, moet de afstand tussen de spijlen tussen de 4,5 cm en 6,5 cm liggen. Volwassenen moeten de vergrendeling met één hand kunnen bedienen, zodat het hekje ook geopend en gesloten kan worden als je bijvoorbeeld een kind op de arm draagt. Wil je meer weten (ook over hekjes van gaas of over harmonicahekjes en waarom deze laatste niet veilig zijn), dan kun je hier verder lezen. Groet, Angela VeiligheidNL
Ik kom even terug op mijn vorige reactie van de ikea Klamma. Hij schoot namelijk van de week al in1 bovenhoek los. En dat terwijl hij daar wel echt strak was aangedraaid. Nog strakker en het hekje had geen ruimte meer om te openen. Nu staat hij bij ons gelukkig in een deuropening. Maar ik zou hem hierdoor (en door de drempel) absoluut afraden voor gebruik bovenaan een trap. Overige staat op de site ook dat dit hekje alleen voor onderaan de trap of deuropeningen is (althans, op de NL site, in andere talen merkwaardig genoeg niet,) Maar ze vermelden dit niet in de winkel en op de bouwtekeningen staat wat dat hij bovenaan de trap mag. Maar ik zou het miet doen.
Hoi Tupp, Wat vervelend dat het hekje nu al losgeschoten is. Ik zou dit wel even melden bij de Ikea als ik jou was, lijkt mij niet de bedoeling. Wat betreft de Klamma: dat is inderdaad een kinderhekje en geen traphekje. Ik heb net gekeken op de website en in de montagehandleiding en daar staat heel duidelijk: website: "PATRULL KLÄMMA voor deuropeningen en uitsluitend onderaan de trap. Niet voor ramen. PATRULL FAST ook als traphekje voor bovenaan de trap. Niet voor ramen. Het hek is goedgekeurd voor kinderen van 6-24 maanden." handleiding: "Dit kinderhek niet gebruiken bovenaan een trap" Tupp: bedoelde je de bouwtekening zoals meegeleverd in de doos? Mochten er meer mensen zijn bij wie de Klamma is losgeschoten, horen we dat hier graag. Groet, Angela VeiligheidNL