Mijn jongste is morgen jarig en trakteert dan natuurlijk op school. Nu is het voor het eerst dat ik een traktatie moet maken voor een klas waar ook kindjes in zitten die niet alles mogen eten ivm geloof (ja klein dorp in Groningen). Ik wilde spiesjes maken met stukje kaas, stukje worst, druifje en spekje. Nu heb ik begrepen dat worst en spekjes niet mogen. Weet iemand een alternatief? Er zitten hier geen speciale slagers in de buurt. Anders maak ik gewoon een paar stokjes apart klaar en dan alleen druifjes, komkommer en kaas, dat mag sowieso wel toch? Sorry geen ervaring mee. Juf wist het ook niet.
Hier hadden we 2 schalen. Van komkommers had ik krokodillen gemaakt en op 1 schaal in de krokodillen sateprikkers gestoken met kaas, knakworst en druif en op de andere kaas en druifjes. Zoiets:
Als die kinderen echt halal eten (en niet enkel geen varkensvlees) dan zou ik helemaal geen vlees doen. Ts: met alle soorten fruit en kaas zit je altijd goed
Ok dank je. Dan ga ik inderdaad voor safe en voor fruit en kaas op een apart schaaltje. Ik weet dat een jongetje wel kip mag, maar ik weet sowieso van 1 meisje dat zij wat "strenger" zijn. Erg leuk!
Hoe kom je hierbij? Bij zowel joden als moslims moet het vlees volgens een bepaald ritueel geslacht zijn en ook kip valt hieronder.
Bv. de Jumbo verkoopt vaak ook halal knakworst. En er zijn ook 'reguliere' halal snoepjes, het gaat om de gelatine die er in zit (of niet of halal dus ). Oa de Zeeman (ja, echt... ) heeft vaak halal kabelspekken.
En: https://gewoonvegan.nl/vegan-marshmallows-en-ander-snoep-van-de-bron/ Sommige dingen dus bij de Jumbo en ook bij Holland & Barrett trouwens, maar geen idee of ze de marshmellows daar ook hebben.
Dat wist ik ook niet hoor. Als je er niet veel mee in aanraking komt, moet je dat maar net weten. En een moeder zei idd dat kip wel mocht, maar varkensvlees niet. Dus het verschilt ook weer. Maar ik speel het op safe en ga voor fruit en een blokje kaas, apart van de rest.
Dan zou ik inderdaad voor stokjes zonder vlees gaan! In heel veel snoepjes zit tegenwoordig al geen varkensgelatine meer. Mijn kinderen eten wel gewoon snoepspekjes.
Sorry was niet vervelend bedoeld. Ben oprecht benieuwd hoe ze daarbij komt. Omdat het als feit wordt gebracht zou je denken dat ze er zeker van is en dssrom ben ik benieuwd waar ze dit gehoord heeft. Ik snap jouw spelen op safe. Zou k ook doen. Ik heb zelf die krokodil eens gemaakt en dat was een groot succes en zo gedaan.
Heb je geen turkse winkel in de buurt? Daar verkopen ze ook knakworsten maar dan is het gewoon halal. Ik ben er zelf niet moeilijk mee. Zolang het geen varkensvlees is, vind ik alles best. Mijn dochter trakteert morgen ook. Zelf doe ik een snoepje en een stuk fruit en dat leuk opgemaakt in een leuke beker met een fluitje en een ballon. Maar dan doe ik altijd iets met chocolade zodat er niemand is die iets niet mag.
Katja heeft veel snoepjes die zelfs vegetarisch zijn dus helemaal geen dierlijke toevoegingen. Maar zoals gezegd eten mijn kinderen wel gewoon alle snoepjes maar er zijn inderdaad genoeg islamitische kindjes die ook geen gelatine mogen.
Oo ik vind juist van wel. Je hebt wel bepaalde varianten zonder gelatine, maar het meeste is met varkensgelatine. Ik koop zelf altijd haribo snoep bij de turkse of marokkaanse winkels want die zijn wel halal. Maar ik heb zelf begrepen dat het niet helemaal duidelijk is of varkensgelatine wel of niet mag. Als ik het opzoek lees ik op de ene site dat het wel mag, en op een andere weer niet.
Ja klopt, de meningen zijn er over verdeeld. Mijn kinderen mogen dus wel gewoon gelatine ik ga daar niet heel moeilijk over doen. Maar zij mogen dan weer geen vlees dat niet ritueel is geslacht.