tomaat

Discussie in 'Voeding' gestart door sweet978, 21 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    hai dames,

nu lees ik in veel recepten dat je de tomaat eerst ff moet ontvellen voor je hem gebruikt in een gerecht voor de baby..
    Waarom???
    enne.. dan kan je toch net zo goed een blikje tomatenpuree gebruiken ( die zonder zout) ?

Alvast bedankt :)

2. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ze verteren de velletjes ziet, je vind ze zo weer in hun poep... ze pureren ook niet goed kapot. en sommige baby's vinden dat niet lekker.

op zich geen drama hoor, ze krijgen er verder niets van. en vers is natuurlijk wel zo gezond!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon omdat dat veel lekkerder is, ik haal het vel er voor mezelf ook altijd af. Daarnaast zitten er vaak wat meer chemicalien op de schil, en verteert het lastig.

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik vind de schil juist het lekkerst!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rauw vind ik het wel OK, maar bij koken of bakken wordt de schil hard en stug, en moeilijk door te slikken.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb in het begin alles er afgehaald (bij het pureren kun je harde stukjes er ook nog uitvissen, die zie je zo!), maar nu krijgt ze gewoon alles hoor! Je vindt het inderdaad terug in de luier, maar dat vind ik ook geen ramp. Ik heb haar ook wel eens een komkommer schilletje laten eten, vond ze heel lekker. Ik vond ze alleen onverteerd weer terug aan de andere kant :D

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Over tomaat gesproken...waarom moet je de zaadjes eruit halen? En tot wanneer? Ik vind het zo'n gedoe elke keer.

8. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    zaadjes eruit???
    omg..dit menen jullie niet.. schil eraf en pitjes eruit?
    *vraagt zich ff af of kinderen ook groot worden zonder tomaat :D *

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ook dat staat in zat recepten voor grote mensen! Niet in alle gerechten smaken of staan pitjes van de tomaat lekker.

Het is met tomaat allemaal het makkelijkste als je het gewoon door een (roer)zeef drukt.

Maar ook zonder zeef is het niet moeilijk. Je doopt de tomaat even in kokend water, of je draait 'm even over de gasvlam, met een tomatenmesje (die zijn er voor) of klein scherp mesje, kruisje in de schil en het velletje floept er zo af. Dan snijd je de tomaat door en je schept de pitjes er uit. Als je zelf die pitten en schillen zo lekker vindt, dan kan je die altijd nog door je eigen eten doen, maar ik mik ze lekker in de biobak.

10. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @ dirksmama
    begrijp me goed..k ben dol op koken.. maaaaaaaaar... alle recepten waarbij staat...ontvel de tomaten..die negeer ik en maak ik niet.. :)
    ( vond t vroeger al een *&^%werkje bij de tomatensoep ..dus.. nu doen we t gewoon niet meer)

Bedankt allemaal voor alle oplossingen en suggesties..t word hier gewoon een blikje denk ik als t zo uitkomt:)

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik gooi overal hele tomaat doorheen. Je kind krijgt er niets van, het verteert alleen minder goed en je zal het dus terugzien in de luier. Dat doen bijv. zonnebloempitten uit het brood ook. Is niet erg.
    Ik kook graag maar heb wel wat beters te doen dan tomaten te ontvellen en te ontpitten. Bovendien blijft er zo niks van die lekkere tomaat over!
    Ik kook veel met cherrytomaatjes en die velletjes haal ik er op het bord voor mijn zoontje uit. Hij eet er ook omheen trouwens of trekt ze zelf uit zijn mond, slim jong!:D

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik heb geen biobak, dus MOET de schilletjes wel gebruiken... ;)

(maar je hebt gelijk Dirksmama, gekookt zijn de schilletjes echt niet te eten)

13. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik dacht dat de pitjes er uit werden gehaald omdat het allergeen is.
    Of heb ik iets verkeerd begrepen?

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Tomatenallergie komt wel voor. Het kind is dan meestal ook allergisch voor andere nachtschade. Een allergie is meestal gericht tegen een eiwit en aangezien ieder natuurproduct eiwitten bevat, bestaat er dus theoretisch een mogelijkheid voor een tomatenallergie

Bij tomatenketchup, pastasaus en tomatenpuree in blik, zijn de tomaten verhit (gepasteuriseerd of gesteriliseerd). Bij hoge temperatuur gaan de meeste eiwitten kapot en daarmee verliezen ze de allergeniciteit (de mogelijkheid een allergie op te wekken).

Dat gaat echter lang niet altijd op! In veel producten zijn eiwitten sterker en maakt verhitten weinig uit (oa koemelkeiwitallergie, waar je ook bij gewone melk (gepasteuriseerd) en lang houdbare melk (gesteriliseerd) last hebt).

Bij tomatenallergie kan de persoon meestal wel tegen goed verhitte tomaat, maar niet tegen rauwe.

Omdat een tomaat niet heel allergeen is en als je kind nog nooit tekenen van een allergie heeft gehad, mag je tomaat gewoon introduceren vanaf 6 maanden.

Een tomaat is supergezond.

Deel Deze Pagina