Hallo, Ik ben doof en ontvang wajong en ben zwanger. Ik heb gelezen dat mijn wajong uitkering niet verandert maar dat ik wel een toeslag kan krijgen? Hoe werkt dit precies? Moet ik ook doorgeven dat ik ga samenwonen met mijn verloofde in zijn woonplaats? Verandert de wajong hierdoor wel? Hopelijk kan er meer duidelijkheid over gegeven worden. Alvast bedankt.
Beste MaLoveKo, Dat je zwanger bent of gaat samenwonen, heeft beide geen invloed op je Wajong-uitkering. Deze is een percentage van het minimumloon. Je gezinssituatie heeft hier niets mee te maken. Wel is het belangrijk dat dit doorgeeft aan UWV. Met een wijzigingsformulier kun je doorgeven dat je gaat samenwonen. Als je baby is geboren, geef je dat ook door met een wijzigingsformulier. Mogelijk heb je wel recht op een (hogere) toeslag. Als je inkomen onder het sociaal minimum ligt, kan dit worden aangevuld met een toeslag. UWV kijkt daarbij naar het totale inkomen van jou en ja partner. Als dat onder het sociaal minimum ligt, kan de Toeslagenwet het inkomen aanvullen. Het sociaal minimum hangt wel af van je gezinssituatie: voor ouders of samenwonenden geldt een ander sociaal minimum. Actuele informatie over de toeslag vind je hier. Op www.uwv.nl/bedragen vind je de actuele bedragen voor minimum loon en sociaal minimum. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare