Tips broodvervanging voor kindje met koemelkallergie?

Discussie in 'Voeding' gestart door Zonnetje13, 7 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje13

Zonnetje13 Fanatiek lid

17 aug 2015
    1.189
    541
    113
    Mijn zoontje heeft KMA, maar verdraagt (nog) geen koemelkvrij brood.
    Denk dat dit nog te zwaar valt voor hem (zijn darmen schijnen zich nogal langzaam te ontwikkelen).
    Nu geef ik steeds rijstwafel ipv brood.
    Maar heeft iemand nog meer tips voor wat hij misschien ook zou kunnen verdragen?
    Ik gaf hem een paar weken geleden een heel klein stukje kma-vrij brood, het lichtste bruinbrood dat de bakker had, maar daar kreeg hij alsnog kramp van en ging ervan spugen.
    Kan denk ik geen allergie zijn, omdat hij de papflessen wel verdraagt..

2. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Misschien eens bij de biowinkel neuzen en informeren qua crackers en beschuit? Weet niet of er dan weer zout in zit. Of soepstengels bijv.

3. Zonnetje13

Zonnetje13 Fanatiek lid

17 aug 2015
    1.189
    541
    113
    Oja crackers en beschuit is wel een goeie!
    Soepstengels geef ik al :)

4. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Speltwafel ? Apart, hier dl iets ouder, ook kma en geeft ook niks om brood. Kreeg van de diëtiste ook nog advies om na te denken over 2x per dag warm eten, of fijne granen pap oid vaker te geven met Pepti ( kliert ze ook mee, ff kort gezegd) of door haar fruithapje. Daar houdt ze wel van, dus dat dan maar eens proberen.

5. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het koemelkvrije brood van de bakker gaf bij mijn zoontje ook reactie (waarschijnlijk toch ergens in het proces kruisbesmetting, denk ik), maar koemelkvrij brood van AH gaat wel goed.

6. Zonnetje13

Zonnetje13 Fanatiek lid

17 aug 2015
    1.189
    541
    113
    Wat apart inderdaad!
    2x per dag warm eten lijkt me nogal heftig voor zijn darmen..ik geef wel al 2 papflessen, 's ochtends en 's avonds.

Dat denk ik dan ook inderdaad. Aangezien ze zeiden dat het koemelk- én sojavrij is, maar hij toch van 2 hapjes al begon te spugen en wel gewoon tegen tarwe kan.
    Ik zal dat brood van de AH eens proberen! Allison heet dat toch?

7. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb inderdaad Allinson, maar mogelijk is Zaanse snijder ook geschikt (las ik op internet, maar was toen op in de winkel en dus ben ik voor Allinson gegaan).

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    De meeste brood is melkvrij bij de bakkers hoor..
    Maar spugen en kramp kan ook gewoon komen doordat het tarwe is, proberr spelt of kinoa/boekweit brood?

Ik snap niet zo goed je zegt hij heeft kms maar papfles gewoon ok? Dat is toch raar of niet?

Mijn dochter heeft kma ze is 5mnd oud en krijgt neocate. Haar reactie uit zich in krampen en uitslag en heftige eczeem. Ze kan echt geen pap of zo ze moet van dietiste op neocate blijven met voorzichtige bijvoeding histamine vrij.
    Hebben jullie dan geen dietiste van kinderarts gekregen die met jullie meekijkt? Dat is wel normaal dat kinderarts dat regelt bij kma...

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Bij de AH heb je Allison brood, is ook koemelkvrij.

10. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bakker had maar 1 soort koemelkvrij brood... en daar reageerde mijn zoontje dus op.

11. Zonnetje13

Zonnetje13 Fanatiek lid

17 aug 2015
    1.189
    541
    113

KMA = koemelkallergie (maar dat wist je vast al ;) )
    Een papfles bestaat hier uit een fles Nutramigen (= dieetvoeding) met daar doorheen granen (tarwe enz.).
    Daar zit dus verder geen koemelk in. En op die papflessen reageert hij niet, dus het lijkt me dat tarwe wél goed gaat.
    Snap je?

En ja, ik spreek regelmatig een diëtiste, maar zij heeft verder nog niets gezegd over brood vervanging. Dus vandaar dat ik het hier even vroeg;)

12. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier gaan veel soja en melkvrije broden van AH goed (heel veel keuze, heb zelf vaak liefde en passie broden en les pains broden, volg zelf ook het dieet, de kinderen eten van dezelfde broden mee). We hebben ook wel eens ontbijtcrackers en de speltwafels gaan hier ook goed.

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    misschien reageert je kind op de gluten die met het rijzen van het brood komen. Ik zou hem vanaf 1 jaar weer proberen km vrij brood te geven. Hij krijgt zijn granen dmv de papflessen heus wel binnen! Een soepstengel is toch geen volwaardige maaltijd, ik zou kijken of je misschien iets met soep kunt doen, bouillon getrokken van runderbeenderen is heel gezond voor de darmen, gebakken / gekookt eigeel met groenten en cracker.. evt zelf een brood proberen te bakken?

14. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Als hij pap lust, dan zou ik dat iig geven in de ochtend. Dat doe ik ook nog steeds. Ik geef speltpap, erg lekker.
    Verder is 2x per dag ook een goede optie idd. Ik doe dat hier ook vaak. Onze zoon vind dat veel lekkerder dan brood en heeft minder snel weer trek. Want hij eet mega veel, niet normaal :$
    Alles wat ik van het avondeten over heb, vries ik in of bewaar ik direct voor de volgende dag.

Je zou, omdat je zoontje wat jonger is, ook veel voor hem kunnen koken en dat in porties invriezen.

Albert Heijn heeft heel veel brood waar echt geen melk in zit (mijn zoontje kan de zaanse sneijder eten en ook dat goedkope euroshopper brood).
    Bakkers gebruiken vaak wel broodverbeteraar. Daar kan melk inzitten. Dan denken ze dat er geen melk in hun brood zit, omdat ze zelf geen melk hebben toegevoegd. Maar de broodverbeteraar kan er dan dus voor zorgen dat je kind op dit brood reageert!
    Kijk hier maar eens: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Broodverbeteraar

15. yaro

yaro Niet meer actief

Hier bij de grootste bakker in de omgeving hebben ze ons ook koemelkvrij brood verkocht. Alleen vinden ze daar dat boter niet tot koemelk behoort! Terwijl het geen plantaardige boter was. Slechts 1 medewerkster wist het en vertelde ons dat. Dat verklaarde een hoop want dochter reageerde erop.

Later nog een keer geweest. Ik heb ze de bakkers laten bellen met de ingrediënten die ze echt niet mag en wederom geven zelfs de bakkers aan dat het brood met boter geen koemelk bevat. Ben toen maar weggelopen en niet meer teruggekomen.

Hier geven we Jumbo Boordevol bus brood. Dat gaat goed.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Onze bakkerheeft erg veel soorten brood (8) zonder melk of melkpoeder.
    Spelt gewoon bijvoorbeed.
    Mijn dochter heeft kma maar dat kan ze gewoon eten
    Ze kijken altijd op computer voor de ingredienten en is gewoon elke bakker hier heeft zeker meer dan 5 broden zonder melksporen.
    Gluten en lactose etc vrij is wel 1 soort maar en dat ook nog bevroren vaak of op opdracht gebakken.

Als je geen bakker vindt kan je gewoon zelf brood maken ;)

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je zoontje kan reageren ook gewoon op tarwe of andere ingredient in.
    Probeer spelt of kino of boekweit laatste is dan glutenvrij.
    Glutenvrije brood is echt niet te vreten 😂

Mijn dochter drinkt neocate en ze eer zowat al veel en ook brood en soepstengels maar ze krijgt gelijk uitslag op buik en eczeem van pampoen

18. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Hier een pleegkind met koemelkallergie. Hij moet van brood niets hebben. Hij lijkt er ook licht op te reageren Hij houdt wel veel rijstwafels. Koop wel sesamvrije (reageert hij ook allergisch op)en zoutvrije. Bij de reformwinkel kun je die krijgen. Die besmeer ik met kokosvet ipv boter.
    Halvarine eten we hier niet. Dat vind ik zulke troep.

Verder maak ik ook wel havermoutpap van rijstmelk. Daar eet hij wel wat van. Maar granen is niet echt zijn ding.
    Hij is wel dol op fruit en op de meeste groenten.
    Dus hoop dat hij zo genoeg krijgt. Maar een goede eter is hij niet.

Deel Deze Pagina