Naar buiten met oud en nieuw

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Luppy, Dec 28, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,165
    2,282
    113
    Wij hebben drie jongens van 17, 14 en 10.

nu zaten we te overleggen wat we met oud en nieuw gaan doen. Wij wonen in een buitengebied, op 1,5 km van een dorp.
    We gaan sowieso gourmetten. De oudste twee gaven aan dat ze daarna graag naar het dorp willen om met hun vrienden vuurwerk af te steken en te kijken wat er nog meer gebeurt. Ik snap het wel, maar ben niet zo enthousiast. Het dorp is een soort oorlogsgebied op oudejaarsavond. Mijn man werkt zelf bij de hulpdiensten en vorig jaar werden ze ernstig gehinderd in hun werk en zelfs de politie durfde niet uit te stappen om hen te hulp te komen.

Ik denk trouwens niet dat mijn kinderen zelf zulke raddraaiers zijn, maar ik wil ook niet dat ze erbij staan of er per ongeluk bij betrokken raken.

Maar ik snap ook wel dat een avond bij je ouders op de bank voor een stel pubers niet echt de perfecte oudejaarsavond is. Het is niet gelukt om iets af te spreken met vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd helaas.

Ik ga straks nog een keer met ze in overleg wat ze leuk zouden vinden om te doen. Een nieuw spel of zo, of een bepaalde film kijken… in elk geval iets wat de moeite waard is om voor thuis te blijven. Ik heb mijn man gevraagd of hij eventueel met een vriend van hem samen met ze naar het dorp wil (ik blijf wel thuis, snap wel dat je moeder erbij niet echt leuk is, maar man en vriend zijn vrije stoere brandweermannen en zelf een stel grote kinderen wat vuurwerk betreft, dus dat zal wel gaan. Al had mijn man er weinig zin in).

Wat mogen jouw kinderen van die leeftijd op oudejaarsavond?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,056
    3,848
    113
    Oh ja, ik snap je zorgen.
    Hebben ze geen vrienden in dat dorp waarbij ze gewoon naar buiten kunnen gaan en er op straat zelf ook nog genoeg te zien en te doen is zonder dat ze in bepaalde straten of in het centrum komen waar het een gekkenhuis is?

3. tuc

tuc Niet meer actief

Voor die van 17 vind ik het lastig om het te verbieden.
    Voor die van 14 en 10 totaal niet, die gingen echt niet.
    Dus hier mogen die van 15 en 10 op de bank bij ons en natuurlijk wel in de straat kijken, en verder niets.

4. Wensvoor4

Wensvoor4 Actief lid

Mar 10, 2019
    243
    134
    43
    Female
    Ik zou dit echt niet tof vinden. Maar ik ben ook als de dood voor vuurwerk. Dus als ik jou zo hoor over wat er in dorp gebeurd, zou ik zeker al niet staan te springen. Ik zou de oudsten lekker wat vrienden bij ons thuis laten uitnodigen en dan samen eten/film kijken/gamen oid.

5. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,841
    5,085
    113
    Home
    Ik denk niet dat het wat uitmaakt welke leuke activiteit je ook verzint…

Mijn oudste is 10 en we gaan samen vuurwerk buiten kijken
    Zijn vriendjes uit de buurt zijn er dan ook allemaal

maar je oudste van 17 zou ik wel laten en hem goed waarschuwen en afstand laten houden
    ( hangt er ook vanaf hoe verstandig hij normaal
    Gesproken is )

6. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

Jul 12, 2023
    1,275
    1,298
    113
    Female
    Je 17 jarige zou ik laten gaan. Uiteraard wel even goed gesprek met hem voeren. Maar verder is hij bijna volwassen en moet hij dat toch echt zelf “leren”. Als dat zijn avondbesteding is met vrienden dan prima toch. Ook al snap ik dat het niet lekker voelt.

Die van 14 kan je wel verbieden natuurlijk. Misschien toch iets leuks bedenken of met zijn allen nog even naar het dorp?

Spectre, Anna009 and suus1983 like this.
  7. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,775
    7,350
    113
    Wij wonen net zo ver van het dorp, en het is ook altijd chaos daar met oud en nieuw.
    Maar wij hebben verder geen binding met het dorp (onze kinderen zaten/zitten daar niet op school) dus ik hoop van harte dat onze kinderen geen behoefte aan krijgen,om daar heen te gaan.
    Maar verbieden zou ik met 17 niet meer doen. Met 14 nog wel denk ik
    Nu is het wel zo dat wij altijd met een groep vrienden oud en nieuw vieren, dus altijd wel kinderen om iets mee te doen dan. Al komt de enige leeftijdgenoot van onze oudste dit jaar niet, dus heb ik voorgesteld dat hij een andere vriend uitnodigt, maar daar had hij geen behoefte aan.

Kun je dat niet doen? Ze zelf vrienden uit laten nodigen bij jullie?

8. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,165
    2,282
    113
    De vrienden wonen zelf in het dorp en gaan echt niet hier tussen de weilanden zitten op oudejaarsavond. Mijn veertienjarige zei dat zijn vrienden wel gewoon naar buiten mogen. Ik denk dat die ouders misschien niet eens weten wat er allemaal gebeurt die avond, wij hadden er ook niet echt weet van voordat mijn man er vorig jaar zelf bij was.
    Ik vind het daarom ook niet zo fijn als hij bij die vrienden oud en nieuw gaat vieren, want dan loopt hij dus wel de hele avond buiten. En vooral de veertienjarige is echt dol op vuurwerk en gaat daar ook zeker op af om er met zijn neus bovenop te staan of het zelf af te steken. Zo jammer dat onze gezinsvrienden allemaal wat anders hadden op oudejaarsavond, anders was het thuis gezellig genoeg geweest en hadden ze ook 12 uur gewoon hier in de straat wat af kunnen steken en klaar.

riean likes this.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Mij lijkt het dan helemaal makkelijk verbieden, je weet dus dat het hem aantrekt.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,078
    35,583
    113
    Tja lastig. Hier gaat de 16 jarige ook het dorp in. 14 jarige wil niet, maar zou het ook zeker niet mogen. Mijn oudste is gek op vuurwerk en heeft voor een fortuin gekocht, ik gun hem dat plezier ook, maar vind het zelf ook heel eng. Toch denk ik ook niet dat je ze op deze leeftijd nog echt binnen kunt houden, dus blijven we hameren op veilig ermee omgaan, ook rekening houden met wat anderen doen etc. Ja, ik slaap niet in elk geval die nacht, maar weet ook niet echt een alternatief. Zult toch moeten loslaten ben ik bang en hopen dat ze verstandig genoeg er mee omgaan.

Spectre and Cornflake like this.
  11. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

Hier zou dat absoluut niet mogen, hoef ik geen seconde over na te denken! Zeker niet als je weet wat er allemaal uitgespookt wordt en hoe je middelste daar mee om zou gaan. Zou het ook de komende dagen al in de gaten houden. Hier zou een verbod deze 3 of 4 dagen gelden om naar buiten te mogen (behalve dan in de weilanden om het huis zolang ze daar niet carbid schieten).
    En ook een 17-jarige kun je prima iets verbieden hoor, als je in een gezin woont zijn er gewoon bepaalde regels.
    Hier een 17 jarige en een 8 jarige. Toevallig met jongste een gesprek over vuurwerk gehad, hoef voor hem niet bang te zijn. Hij weet dat zelfs knalerwten verboden zijn op zijn leeftijd dus hij haalt het niet in zijn hoofd om er 1 aan te raken. Zolang het hier niet te heftig is mag hij overdag ook gewoon rondjes om de vijver voor ons huis blijven fietsen.

Oudste mag weten wat ze doet, die gaat zaterdag naar Amsterdam maar haalt het niet in haar hoofd om bij vuurwerk in de buurt te komen, en daar ben ik in de boekwinkels waar ze heen gaat ook niet zo bang voor.:p
    Maar zouden ze wel interesse in vuurwerk hebben, dan gaan ze hier in huis aan de ketting, heel simpel.
    Figuurlijk dan he, voordat jullie de kinderbescherming gaan bellen.:cool:

owly likes this.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,078
    35,583
    113
    Tuurlijk kan het, maar dat wil niet zeggen dat je het ook moet doen. Mijn zoon is al sinds augustus bezig met het uitzoeken van vuurwerk, lijsten maken, vergelijken. Vandaag op 3 plaatsen geweest om vuurwerk te halen. Hij leeft hiervoor, kan ik verbieden, uit mijn angst, maar kies er liever voor om hem zo goed mogelijk voor te lichten en toch te laten gaan.

Spectre, Ysabella, Philou and 5 others like this.
  13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,814
    2,671
    113
    Oef wat een lastig dilemma...

Ik zou je zoons én hun vriendengroepen vandaag of morgen op de kazerne uitnodigen. En dan eerst een paar standaard 'open dagen' dingen laten doen en gein hebben. Vuurwerk blussen ofzo. En direct daarna een goed gesprek over wat de brandweer doet voor hun naasten. Een oma reanimeren, het huis met rieten kap van een zus of oom blussen, een bezopen vriend uit een gecraste auto knippen. Zoek die verbinding en daarmee maar hopen dat je de hele groep wat respect bijbrengt. Hopelijk helpt dat voor een rustige oudjaarsnacht.

14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,540
    3,057
    113
    Lastig, ik zou hem denk ik wel laten gaan mits er dus een "plan" is wat hij gaat doen. Dus dat hij bij een bepaalde vriend oud en nieuw viert.

Dochter is bijna 16, en wilt graag met vriendinnen oud&nieuw vieren. Vind dat ook best lastig, dan heb je geen idee wat ze doet.
    Maar mag ouders bellen waar ze dan naartoe gaat, en die zijn best streng zei ze (meisje mag ook nog niet drinken, net als onze dochter).
    Aantal vriendinnen mogen al drinken, en wij vinden dat gewoon nog niet goed.
    Ze wilden eerst met een groepje naar een "soos". Dat vonden wij niet zo'n goed plan:rolleyes:

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,162
    16,479
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dit dus. Mijn oudste is ook gek van vuurwerk. Hij is nu 20 jaar en ook ik ben weer blij als die heelhuids thuiskomt.
    Heeft ook voor een fortuin aan vuurwerk in huis gehaald. Siervuurwerk vind ik geweldig en kan ik ook als een klein kind van genieten. Gisteren heeft die nog een geweldige pot vanuit Duitsland aangestoken en het is en blijft genieten maar die ellendige knallers vind ik zo gruwelijk.
    Ik slaap pas als die heelhuids de voordeur binnen komt lopen ;)
    Heb het al jaren terug losgelaten.
    Hij weet van de gevaren en draagt een vuurwerkbril en met een beetje geluk doet die ook oordoppen in met de echt harde knallen.
    Het stomme is dat die als kleine jongen doodsbang er voor was maar de liefde is vanaf zijn 12de jaar gaan groeien en hoe gekker hoe beter :(

suus1983 likes this.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,078
    35,583
    113
    Haha ja hier precies zo en eerst durfde hij niet eens naar buiten, maar nu. Samen met zijn beste vriend maken ze lijsten, vergelijken. Een vader rijdt naar Duitsland, de ander haalt spullen in Nederland. Ze hebben alleen siervuurwerk eigenlijk (gelukkig), maar weet dat vrienden ook wel knalspul hebben. Dozen van 80 euro per stuk pff, maar goed, ieder zijn hobby en het is ook echt mooi spul, dus ik vind dat prima die ene nacht per jaar. Vind het wel eng, maar ja, hoort ook bij loslaten.

Anouk2005 likes this.
  17. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,656
    6,553
    113
    Female
    Mijn oudste is 12 dus dat soort dingen zijn gelukkig nog niet aan de orde, maar ook hier in het buitengebied (4km buiten het dorp) en man bij de brandweer. Dit jaar heeft hij dienst dus zal hij wel weer vlak voor 12 opgeroepen worden.
    Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn toekomstig 17 jarige naar het dorp te laten gaan voor de jaarwisseling, gezien de ongein die daar uitgehaald wordt. Dan heb ik liever dat een stel vrienden hier komt om puberongein uit te halen in de straat en hier vuurwerk af te steken - net zo leuk toch?
    Dat wat in het dorp gebeurt zijn volwassen kerels die enorm veel overlast veroorzaken en dat is niet niks. Meestal op 1 januari ook nog tig keer nablussen omdat alle zooi opnieuw aangestoken wordt (auto's, caravans, allerlei afval op een hoop en iedereen sleept er van alles bij).

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,078
    35,583
    113
    Ja maar dat zeg je nu. Want dat is makkelijk praten wanneer je een 12 jarige hebt die er nog geen interesse in heeft. Als je een 16 of 17 jarige thuis hebt, die het wel interesseert is het héél anders en nee, voor veel pubers is het niet "net zo leuk" om thuis bij ouders met vrienden vuurwerk af te steken.

liset22, Shay25, Spectre and 3 others like this.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Maar bepaalde dingen horen bij je normen en waarden en daarvan wil het niet zeggen dat je dat pas op dat moment kan bepalen.
    Ik las eerder al in het topic dat er al een pot afgestoken was. Dat gaat hier nooit gebeuren, ook niet met 20 jarigen. Onder mijn dak gelden mijn regels. En ik vind het ook flauw dat de tijd naar 18.00 uur is op oudjaarsdag ipv 10.00 uur, maar we houden ons eraan. En dus zeker niet eerder dan oudjaarsdag. 17 jaar vind ik echt een lastig geval, dat zei ik al eerder. 14/15/16 niet. Het gebeurd echt niet dat ze dan weggaan in de situatie zoals ts schetste.
    Met 16 zou (onder begeleiding) vuurwerk af steken wel mogen, maar waar wij bij zijn.

cowgirl80 likes this.
  20. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,694
    2,506
    113
    Ik zou je 17 jarige lekker laten gaan. Hij kent de verhalen van zijn vader ook neem ik aan? Daarom denk ik dat hij zijn verstand wel zal gebruiken.
    Geef hem zijn vrijheid en het vertrouwen, daar groei je van op die leeftijd.
    Bedenk dat zorgen over je kinderen van alle tijden is en dat iedere ouder bang is dat zijn/haar kind wat overkomt. Maar vroeg of laat moet je loslaten.

Share This Page