thee voor baby

Discussie in 'Voeding' gestart door prachtigwonder, 25 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

hallo,

ik lees overal dat mensen soms thee door de fles doen of liga eerste stap 4 maanden met thee erdoorheen.
    maar welke thee kan ik dan het beste geven.
    ik lees veel over rooibos en venkel thee.

kan iemand mij hier meer tips over geven?

alvast bedankt:)

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik gaf altijd Rooibos :)

3. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

venkel weet ik niet meer precies of het goed is of niet. Vroeger ivm krampjes werd het veel gebruikt, onze kraamhulp raadde het ook aan (overigens niet gedaan, wel in huis gehaald), het cb raadde dit ten strengste af vanwege de kruiden ?

Rooibos en overige thee zonder theïne mag je altijd geven. Zwarte, witte en gewone thee dus nog even niet! Rooibos en vruchtenthee dus wel.

4. prachtigwonder

ben zonet naar de winkel geweest. ik stond met venkel the ein mijn handen en rooibos van Zonnatura maar toch twijfelde ik of dit de goede was die die zou mogen.
    toen zag ik ineens bij de babyproducten baby venkelthee staan 4mnd van het merk hipp. dus heb ik die genomen.
    en ik heb babyliga 4md genomen. ik dacht mischien is het lekker om door die liga wat thee te doen en dat als tussendoortje.

maar ik hoor ook weleens mensen dat ze het door de fles doen .
    maar je kan toch niet 180cc thee geven en daar de schepjes doorheen doen of wel?

en zijn er ook mensen die enkel thee tussendoor geven? en hoeveel?

pfff wat ben ik toch weer onzeker haha:)

heb ook verse groente gekocht.
    bloemkool
    broccoli
    gourgette.

is de eerste x dat ik dat ga proberen.
    had een recept dat je gewoon in een laagje van +- 150 op moet zetten 20 minuten en dan kookvocht bewaren en daarmee fijn malen.

ben benieuwd!

5. mommyJM

mommyJM Niet meer actief

ik geef rooiebos, en allerlei soorten in 1 van zonnatura, en venkelthee

6. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Mijn dochter is inmiddels ruim 7 maanden en krijgt bij haar brood thee. Ik heb de bosvruchten/appel-thee van Hipp. Daar gaan er wel wat slokken van in, dus het lijkt dat ze die wel lekker vindt.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hoe oud is je kindje??
    Want bij 4 maanden is het écht nog niet nodig om extra drinken als thee te geven en liga vind ik persoonlijk helemaal onzin... Voegt niks toe!
    Laat je kindje dan wennen aan pure verse groenten en fruit (rustig aan!)...

Hier ging ze pas bij 11 maanden ander drinken waarderen (water). Nu moet je kindje groeien van de melk en de honger/dorst moet je niet gaan vullen met thee + liga op die leeftijd.

Je moet het zelf weten, maar mijn keus zou het absoluut niet zijn.

8. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hier vindt ze het drinken uit een tuitbeker (want daar krijgt ze haar thee uit) voornamelijk erg leuk, volgens mij. Omdat ze ons dat ook ziet doen, drinken uit een beker/kopje/glas. En van die vruchtenthee van Hipp neemt ze dan ook echt een paar flinke slokken. Sinds ongeveer 2 weken doet ze dat nu.
    Ik vind het zelf erg belangrijk om bij eten ook drinken (water of thee) aan te bieden. Mijn ouders waren dat vroeger niet gewend en zo heb ik als kind jaren met maagpijn rond gelopen. Tot de huisarts (ik was al een jaar of 8) eens vroeg: drink jij wel bij het eten? Nee dus. Sindsdien altijd water bij warm eten en thee of melk bij ontbijt en lunch en bijna nooit meer maagpijn gehad. Een goede gewoonte dus die ik graag aan mijn dochter mee wil geven.

Het verschilt dus blijkbaar wel erg per kindje, de leeftijd. 4 maanden is inderdaad wel aan de vroege kant.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je kindje is nog maar 4 maanden toch? Dan is extra drinken nog helemaal niet handig: uit bijvoeding halen ze maar een klein beetje voedingswaarde, en de fles melk hebben ze om die reden echt nog hard nodig om lekker van te blijven groeien :)
    Thee en water komen wel zodra je met je flessenschema zo zit dat je langere tijd moet overbruggen en iets tussendoor dan dus handig is. Geldt ook voor de liga: daar zit suiker in en dat is voor een baby niet nodig en niet wenselijk.

10. prachtigwonder

ik had venkelthee gekocht ook een beetje als rustgever voor de darmpjes voor bijv in de late avond fles door de melk heen.
    dat hoorde ik van veel mensen. goede verhalen over maar ik snap de verhoudiingen niet echt. neem aan dat ik niet 180cc aanmeng met thee en dan de scheppen? is het niet de halft thee helft water en dan scheppen?

11. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hier drinkt ze af en toe een slokje lauwe, slappe thee tussendoor... Mijn meisje drinkt gemiddeld nog om de 3 uur en we zijn ook al rustig gestart met fruit en groente. Dus om even van de 'dorst' af te zijn sporadisch een slokje rooibos, kamille of venkelthee. Ze drinkt het ook niet gretig....
    Maar ik vind wel dat als ze aan de borst drinkt, ze dit voor voeding moet doen en niet alleen de dorst wegdrinkt met voormelk. Ik heb een aantal keer borstontsteking gehad en ben echt pro troost-tutten aan de borst ook, maar voor dorst volstaat een slokje thee. Dan kan ze na 3 a 4 uur weer haar buikje voldrinken met mama-melk.

Ik moet er dus ook bijzeggen dat 'drinken' van de thee hier een heel groot woord is... Het zijn muizenslokjes, nog geen 10 cc, maar net genoeg om haar dorst... zeker met heet weer, te stillen.

12. prachtigwonder

ons kleintje is bijna 4 maand. maar we zijn eerder begonnen met voorzichtig bijvoeden omdat hij er echt aan toe was en omdat hij op 4 flessen zit. dus dat extraatje wel kan gebruiken.
    hij slaap overdag nauwelijks vandaar 4 uur tussen de flessen om hem toch de kans te bieden te gaan slapen.. het ritme van 4 uur tussen de fles heeft hij aardig in de smiezen. snachts slaapt hij de nacht door tot half 9 smorgens .hij krijgt dan om half 9 savonds de laatste fles. en dan gaat hij pas rond half 11 11 naar bed. soms krijgt hij dan nog een klein flesje.

sinds dat we zijn begonnen met bijvoeden is ons zoontje een stuk rustiger geworden. voorheen huilde hij erg veel zon 8 uurtjes en dan ook krijsen erbij. maar nu met vaste voeding huilt hij nog maar hooguit 2 uurtjes en dan niet eens krijsen.
    hij heeft geen krampjes van het vaste voedsel en spuugt er ook niet van.
    van de fles spuugt hij nog wel regelmatig maar hij lijkt daar weinig last van te hebben.
    enkel met rijstebloem spuugt hij erg veel. ik denk omdat dat te zwaar valt.

maar ik dacht dat het mischien een idee was om savonds rooibosthee door zijn fles te doen. zodat hij wat rustiger is.
    ( savonds is hij nogal hyper;) ) dan is hij van half 5 tot half 11 wakker:$ gewoon te druk ik zijn hoofdje om te slapen.
    dus ik dacht mischien kan het voor hem wat rust geven.
    maar ik weet niet goed de verhoudingen met thee door flesvoeding?
    weet iemand dat?

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Waarom geef je dan geen vijfde fles als je denkt dat ie niet genoeg krijgt? Je mag toch ip 5x 180/6 geven per dag oftewel 30 scheppen.
    Je kindje moet nu nog groeien van de melk en dat doet ie nog niet van fruit en groenten.... en 'er aan toe zijn' vind ik altijd een beetje onzin.
    Maar goed, ieder z'n keus, maar hoop dat je je van te voren wel goed verdiept hebt in de risico's van bijvoeden voor de 4 maanden (triggeren van allergieën etc).

Denk dat je wat betreft de thee het best rustig kunt beginnen met bijv 1/4 thee, dat aanvullen tot 180ml en dan de scheppen melkpoeder erbij. Zo kun je het evt opbouwen tot bijv 1/2 thee en 1/2 water + scheppen...
    Maar weet niet of dat kan/mag/helpt, want op die leeftijd was ik daar nog lang niet mee bezig.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou dan gewoon 5 flessen geven, dat mag gewoon hoor tot een half jaar oud. Of ouder.

Thee door de fles, en dan melk erbij, nou daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, lijkt me ook aardig vies, venkelthee met melk. En thee met liga mengen? Ook nooit van gehoord! Je kan een paar slokjes thee aanbieden in een flesje. veel zullen ze er vast nog niet van drinken hoor.

Mn zoontje vind rooibos thee en kabouterthee van de albert heyn wel lekker. Maar daar drinkt hij pas sinds 8-9 maanden meer als een half slokje van.

15. mommyJM

mommyJM Niet meer actief

dat was hier ook zo , en wij kregen er met geen mogelijkeheid een 5e fles melk in.
    en thee door de melk heb ik ook van gehoord, drink zelf namelijk ook thee met melk .

mijn dochter kreeg met 6 maanden sap,water of thee erbij omdat ze toen op 2-3 flessen zat, met 4 flessen krijgt je kindje nog aardig wat vocht binnen hoor

16. prachtigwonder

wij geven geen 5de fles omdat we dan niet uitkomen met de tijden.
    hij komt namelijk half 9 smorgens en vanuit daar krijgt hij om de 4 uur een fles. bewust zo lang tussen de fles omdat hij erg lang wakker is na een fles en pas na zon 2 en half uur na de fles in bed te krijgen is soms helemaal niet, dus als er 3 uur tussen zou zitten dan heeft hij maar een half uurtje te slapen en dan weer fles. en hij heeft toch echt slaap nodig.
    we geven wel soms nog een hele late fles als hij na de laatste fles nog lang wakker is. maar hij heeft niet altijd zin in een fles meer. dan duwt ie hem eruit.
    aan de honger ligt het niet echt.en hij groeit ook als kool.

maar bijvoeding vind hij wel lekker af en toe een fruithapje of groentehapje. hij doet zijn mond dan ook echt zelf open.
    en als ik iets zit te eten word hij helemaal grazy omdat hij ook wil.
    en ja ik en cb vonden echt dat hij eraan toe was.
    hij huilt ook stukken minder. het valt fijn op zijn buikje.
    melk spuugt hij makkelijker van ondanks de verdikking.
    vast voedsel spuugt hij niks van.
    en is toch ook best dun.

we houden hem echt wel goed in de gaten. en het is ook echt niet dat ik hem vol stop met vast voedsel. en probeer vers. ik kijk naar hoe mijn kindje het erop doet want dat vind ik veeel balngrijker dan "regeltjes"

maar goed dit topic was bedoeld voor thee;)
    ik wilde alleen maar weten of er mensen zijn die de thee ook door de melk heen deden? en hoe?

17. mommyJM

mommyJM Niet meer actief

Ik heb het wel eens gedaan , eerst de fles met water warm maken en toen de thee erin dopen en daarna de melk erbij
    Ze vond het nog lekker ook.

18. prachtigwonder

hihi dankje:);) dus gewoon beetje slappe thee maken en dan schepjes erbij. ik ga het eens proberen . ik denk de eerste x niet de laatste fles voor het geval dat het verkeerd valt,
    mischien geeft het hem wel wat ondersteuning. venkel voor de darmpjes en eventueel rooibos voor als hij onrustig is.
    voor hem denk ik wel prettig:)

19. mommyJM

mommyJM Niet meer actief

ja idd zo deed ik het ook, ik deed het op advies van het cb omdat ze een 2e fles weigerde maar 1 fles is nu echt nog te vroeg en met thee erdoor drinkt ze het wel hihi beetje misleiden

Deel Deze Pagina