Twee vraagjes: mijn man is net een 'beetje dom' geweest. Hij heeft ons zoontje vitamine d druppels gegeven uit het 'etos flesje, waarvan er maar vier nodig zijn per dag. We hadden echter eerder een flesje (ik weet t merk niet meer) waarvan we 10 druppels moesten geven. Mijn man heeft er dus tien gegeven, zag net pas dat er verschil in zat. Zou dit heel erg zijn? Dus 2.5x zoveel, dat zou overeenkomen met 25mcg, als vier druppels 10mcg (de gewenste hoeveelheid per dag) zou zijn, ik kan dit op het flesje niet terugvinden....ik zit er wel even mee in mijn maag, mijn man natuurlijk ook. En vraag 2: hoe doen jullie het met vitamine d geven in combinatie met een multivitamine? Ons zoontje krijgt davitamon voor 3+, daarin zit 5mcg vitamine D per dag. Verlagen jullie dan de druppels naar in dit geval, de etos druppels, naar 2 per dag, zodat je weer op 10mcg uitkomt in totaal per dag of komt de 5mcg er bovenop bij jullie?
dank je voor je reactie. Is er ergens misschien een site waarop ik dit kan nakijken of weet iemand het zeker uit ervaring?
Die ene keer kan geen kwaad hoor. Van het vitamine informatiebureau: "Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine D? Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam." Ik weet dat bij volwassenen een "overdosis" aan vit. d kan veroorzaken wanneer je 6mnd 10.000 ue zou innemen. Maw te veel aan vit. d krijg je niet binnen van 1x een wat grotere dosis.
Ik zou niet panikeren om die druppels extra. Ik zou inderdaad wel de druppels minderen als je ook nog eens vitaminetablet geeft.
Waarom geef je niet gewoon 2 Davitamon tabletjes? Dan zit je aan de goede hoeveelheid vitD en hoef je geen druppels meer te geven.
dat werd afgeraden op een voedingssite. Omdat je dan teveel van de andere vitaminen kan binnenkrijgen, zo vermoed ik...
Geen zorgen, je mag best wat vitamine D hebben voordat het kwaad kan. Het volgende geldt als bovengrens. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram. En aan je onderschrift te zien is je kind al ouder dan 1, dus is 50 de bovengrens. Nou krijgt hij natuurlijk ook vitamine D binnen uit zijn gewone voeding, maar natuurlijk lang geen 25 mcg. Dus je hebt de bovengrens nog niet gehaald. En al zou je dat wel hebben gedaan, kan het nog geen kwaad, want het gaat vooral om langdurige overdosering vit D dat niet goed is voor bepaalde organen. Dus de conclusie is dat je je kind niet iets schadelijks hebt aangedaan. Hoop dat je nu gerust bent gesteld
Ik geef m'n jongste dochter èn een vitaminepil èn vitamine D en dan de hoeveelheid aanpassen. Dus als de vitamine pil al 50% van de dagelijkse hoeveelheid vit D is, dan maar de helft van de vit D pilletjes. Heb ik op advies van de drogist
Ik heb toen onze dochter klein was, weleens een flinke schrik gehad, ik was vergeten het flesje vit D weg te zetten en ze had hem helemaal opgedronken. Ik heb toen direct de huisarts gebeld en die heeft de giflijn geraadpleegd. Daaruit kreeg ik een advies (die ik ivm veiligheid niet online ga delen ) maar dan valt een paar druppels wel mee hoor Maar, serieus, waarom stel je zo'n vraag op een forum en bel je geen huisarts of huisartsenpost als je ermee in je maag zat?
Aah nee hoor, dat is echt geen probleem hoor. Desnoods doe je de volgende dag een dagje niet. Hier ook vitamine d en een multi vitamine dagelijks. Dan moet je echt wel heeeeel wat meer nemen wil je echt te veel binnen krijgen. Suusjeuh.. Oef dan zou ik ook ff de ha gebeld hebben.....!
Bedankt voor jullie reacties! Waarom ik de huisartsenpost niet heb gebeld? Nou ja, vind het raar dat je zegt dat als je je ergens bezorgd om maakt het dan dus ook maar meteen geen 24 uur kan wachten? En b. omdat ik ervoor koos het hier te vragen. Soms kan dat ook geruststellend werken en hoef je de gezondheidszorg niet verder op kosten te jagen. Maar ik vraag me eigenlijk af waarom ik hier antwoord op geef.... het kwam namelijk een beetje op mij over als een sarcastische vraag.
Ik lees nergens een rot antwoord echt nergens. Als leek zou ik zeggen het kan voor een keer geen kwaad waarom Suusjeh geen verdere informatie geeft weet ik niet. Misschien heeft ze de raad gekregen van de medicijnen lijn om geen verdere informatie te verstrekken in verband misschien mensen die wel kwaad willen met te veel vit D. En voor de rest alle antwoorden zijn normaal gegeven. En jij of je man niet schuldig voelen he. het kan elke ouder overkomen. En ik had trouwens ook geen ha gebeld misschien net als jij even snel via internet wat informatie gezocht is voldoende.
Maak je niet druk meid! Het advies van de Gezondheidsraad is belabberd. In de VS is het doeringsadvies 5x zo hoog. Vitamine D is een prohormoon en bewezen erg belangrijk. Mijn zoontje krijgt in de winter 20 mcg.