Mijn man heeft vorig jaar een nieuwe elektrische fiets gekocht. Vandaag 1 jaar oud. Vanaf het begin is het gedoe met de fiets. Al 4x een nieuwe accu. De laatste is “ goed” maar de accu is snel leeg. Daarnaast trapt hij door, al verschillende keren gemaakt. Laatste keer 4 weken geleden maar de fiets is weer niet goed. Mijn man heeft verschillende keren aangegeven geen vertrouwen meer in de fiets te hebben. Morgen gaan we naar de winkel om de fiets weer weg te brengen en aan te geven dat we er eigenlijk wel klaar mee zijn. Wat kunnen we “ eisen “ in dit geval? Wat zijn onze rechten?
Ik hoop voor jullie dat ze in de winkel zo netjes zijn om dit goed op te lossen! Wij hebben ook een elektrische fiets, en vanaf het begin al gezeur met 1 rem. Tot nu toe is het redelijk netjes opgelost door de fietsenmaker, met een beurt vorige week wel weer iets gemaakt aan de rem wat we dan wel weer moesten betalen. Maar het is dus wel vervelend. Denk je een nieuwe fiets te kopen, ook niet de goedkoopste. Heb je er alleen maar gezeur mee!
Het is jammer dat er een jaar voorbij is. De wettelijke garantie oftewel de non conformiteit (de fiets voldoet niet aan de eigenschappen die je mocht verwachten) geldt in dit geval. Maar als iets na een jaar stukgaat moet jij bewijzen dat de fiets al niet deugde toen je hem kocht. Als dat binnen het jaar is moet de verkoper bewijzen dat de fiets wel deugde toen je hem kocht. Omdat er al problemen binnen het jaar zijn geweest met de fiets zou ik wel zeker vragen om een andere fiets of je geld terug.
Er is iets dat na 2 of 3x reparatie je kan vragen om een nieuw product. https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/hoelang-mag-reparatie-duren
Als je doortrapt kan het zijn dat de motor kapot is. Dat heb ik gehad na 1,5 jaar en heb onder garantie een nieuwe motor gehad.