Mijn dochtertje is ruim 6 en ze heeft sinds september 2015 last van terugkomende blaasontsteking. Nu heeft ze het voor de vierde keer. Vandaag moet ik alweer haar urine opvangen en opsturen voor de kweek (vorige keer in januari kwam er niets uit). En natuurlijk krijgt ze antibiotica. Ik ben echt wanhopig en vind het zo zielig voor haar Heeft iemand hiermee ervaring???
Ze plast goed uit. Vanaf haar eerste ontsteking let ik hier goed op. Ze weet ook dat ze altijd rustig moet plassen, niet lang ophouden etc. Ze drinkt ook goed. Wat ontlasting betreft...sinds 3 maanden gebruikt ze extra vezels (drankje). Onze HA had idee dat de blaasontsteking bij haar te maken heeft met iets moeilijke stoelgang. Met het vezeldrankje is haar stoelgang ook veel beter maar de blaasontsteking is alweer terug. Nu wil HA kijken wat er uit de kweek komt. Mocht er alweer niets worden gevonden dan is een doorwijzing naar KA de volgende stap.
Veegt ze altijd af na het toiletbezoek? En van voor naar achter? Gaat ze bij aandrang gelijk naar de wc of houdt ze het lang op? Was ze haar onderkant dagelijks? Drinkt ze voldoende? Je zou ook cranberrysap kunnen gaan halen. Cranberry's schijnen goed tegen ontstekingen te helpen. En ter voorkoming van.
Mijn nichtje van toen 9 jaar oud had dit ook. Continu blaasontstekingen die soms zelf door sloeg op de nieren. Uiteindelijk bleek dat haar urine buis (geloof ik) te kort was waardoor ze steeds ontstekingen kreeg. Ze is geopereerd en sindsdien nooit meer ontsteking gehad.
Verwijzing kinderarts vragen voor onderzoek van de nieren. Misschien heeft ze reflux naar de nieren. Terugkerende blaasontsteking moet onderzocht worden en niet alleen maar bestreden!
Ik denk dat ze reflux had en met een operatie vernauwen ze de verbinding met de nieren waardoor er niks meer terug kan vloeien.
Mijn dochter van 4 heeft dit ook. Ik let ook goed op afvegen en ze gaat elke dag in bad/douche. De ha zei ook de volgende x naar de ka hiervoor. Ik weet t ook niet maar goed de ab kuur van mijn kleine meid zit er bijna weer op...
Echt wat wordt er laks mee omgesprongen bij jullie.... Kennelijk is er iets waardoor het weer ontstaat dát moet opgespoord worden!
Onze dochter van vier heeft het sinds december ook een aantal keer gehad. Na de tweede keer krijgen wij een verwijzing naar de kinderarts. Daar is een buikecho gedaan, die was gelukkig helemaal goed. Ook was de blaas goed leeg naar het plassen. Wij moeten haar nu elke twee-drie uur naar de wc sturen en meer laten drinken. Verder hebben we kindercranberrytabletten van Optimax.
Kan ook hoor , het was iedergeval ook dat de urine buis te kort was. Maar is al een paar jaar geleden durf het niet helemaal zo te zeggen. Idd even langs de ka met dit soort klachten hoor.
Dames, bedankt voor de reacties! Frannie82 in geval van blaasontsteking bij een kind handelen de HA volgens bepaalde protocol. Er wordt gekeken naar leeftijd van het kind, geslacht (jongetjes krijgen eerder de verwijzing naar KA dan meisjes), verloop van de infectie (zonder of met koorts ) en frequentie. Ik denkt niet dat mijn HA laks is. Ik ken die man al jaren en weet dat hij altijd zekere voor onzekere neemt. Enfin, even afwachten wat er uit de kweek komt. Daarna ga we verder kijken. Verder zorg ik dat mij dochter goed plast en poept, goed afweegt en voldoende drinkt. Ik was haar elke dag met water, gebruik geen zeep. Ik weet het niet meer... Nelta goed dat je schrijft over die kindercrandberrytabletten. Ik zal deze ook halen.
Vervolgonderzoek zou ik inderdaad naar vragen. Een urineweginfectie is vaak moeilijk te bestrijden, omdat de bacteriën zich in de blaaswand nestelen. Ze gaan dan niet allemaal dood. Wat ik echt een supermiddel vind (en ik werk in het ziekenhuis) is de D-mannose dat in BlaseCare zit. Ik heb 1 x een blaasontsteking gehad met flink bloed plassen. Geen antibiotica genomen, maar 1 dag innemen van dit middel zorgde ervoor dat ik al klachtenvrij was (van pijn en van bloed). Het mag ook als onderhoudsdosering geslikt worden als het nodig is (nog niet aan de orde). Ik stond echt perplex van de snelle en goede werking. Dat doet antibiotica niet na. Het bijzondere is de D-mannose naast de cranberry. Dat is een suiker waar de bacteriën op springen omdat ze het willen eten (ze komen de baaswand uit) en die plas je dan uit. De suiker gaat naar je blaas, wordt niet opgenomen in je lichaam. www.blasecare.nl Aanbevolen dagdosering kinderen van 4-12 jaar: Korte kuur: 3x1 capsule per dag innemen. Capsules met voldoende water innemen, bij voorkeur tijdens de maaltijd. https://www.blasecare.nl/upload/files/BlaseCare_B57020_03_d.pdf Het deel over het na een half jaar afbouwen gaat om de onderhoudsdosering van 1 tablet er dag. Ik heb het 2 weken geslikt omdat ik niet zeker wist of het anders al weg was. Misschien kan het korter, maar omdat je dochter het zo vaak heeft zou ik dit zeker doen. Of een week 3 x daags en dan nog een week 2 x daags. En dan misschien ven een tijdje nog 1 tablet per dag erna. Bel anders even met ze?
Ik kon ze in de winkel nergens vinden, maar heb ze via bol.com: https://www.bol.com/nl/p/optimax-kinder-cranberry-60-kauwtabletten-voedingssupplement/9200000005140874/ Dit is wat de NHG-standaard urineweginfecties zegt over de verwijzing van kinderen tot 12 jaar: Verwijzing naar een kinderarts binnen 6 weken na de infectie is geïndiceerd in geval van: - tweemaal een urineweginfectie, waarvan ten minste eenmaal met koorts; - driemaal een urineweginfectie zonder koorts; - een urineweginfectie met een andere verwekker dan E.coli. Wij moeten het ook elke keer laten kweken van de kinderarts, maar tot nu toe elke keer een ecoli.