Temperatuur in huis

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lisann, 27 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisann

Lisann Actief lid

18 apr 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai dames,

Misschien klinkt het wat stom maar sinds een aantal maanden woon ik alleen met mijn zoon en ik zit nogal te twijfelen wat ik moet doen qua verwarming..

Ik probeer een fijne temperatuur te creeëren voor de kleine nu het kouder wordt.. Overdag zet ik de verwarming op 20 graden omdat hij met zijn blote voeten rondloopt en ik merk dat deze (en zijn handen) wat koud zijn.. Maar 's nachts weet ik niet zo goed wat ik moet doen.. Zijn kamer (2e verdieping) wil ik een beetje fijn houden.. Maar ik kan het me ook niet veroorloven continu te stoken..

Ik heb echt geen idee wat de ideale graden zijn, of hoe ik dit goed aan kan pakken.. Hij slaapt in een pyjama, pyjamabroek en slaapzak..

Heeft iemand tips of ideeën waardoor ik er misschien iets meer op in kan spelen? Want ik wil graag een beetje een ritme instellen qua temperatuur..

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    18 graden voor slapen is ideaal met ventelatie.
    Overdag heb ik hier 21.5 met open roosters overal ovedag (gelijksvloer huis) en snachts staat uit en is c 18.5 snachts met open roosters.
    Toen dochter was net zo oud als jou was ook winter ze sliep dan in ergopuch slaapzak 3.5 en rompertje lange mouw. Ik deed nog zomer deken katoen overheen (aden&anais).
    Nu ze 2.5 slaapt in pyjama en wol deken en baby van 2.5mnd slaapt in kleding en deken 2.5 tog..

Ik ben van mening dat het mag koud zijn snacht maar deken/slaapzak moet warmte bieden maar geen zweet daarom kies ik hier voor bamboo/merino/wol slaapzak/deken.
    En overdag hebben kinderen minder snel koud dan jij want ze bewegen veel meer. Mijn dochter liep/loopt ook altijd op blote voeten en soms zelfs gewoon hemd/onderbroek nu.
    Ze slaapt overdag wel bij 21graden gewoon in hempje en wol deken en ventilatie

Ik zou dus in jou geval alleen overdag houden 20-20.5 in ruimtes waar jullie zitten: woon/keuken en snachts en in zijn kamer 18 houden dus eigenlijk geen verwarming aan dan minst is slecht geisoleerd is natuurlijk..

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    De perfecte temperatuur is 16/18 voor ern slaapkamer

Maar kouder overleven ze ook wel hoor

Hier is het in de kamer van de oudste 14 en onze slaapkamer, met baby 15/15,5 ongeveer
    Met de ramen dicht, andees bevriezen we :p

Verder heb ik in huis met 25 graden nog steeds koude voeten hoor, dat komt gewoon door dr vloer en diegene heeft het dan niet per definitie koud, vooral kinderen bewegen de hele dag
    Ik denk dus dat de verwarming best een halve of hele graad lager kan

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier beneden stook ik overdag tussen de 19 en 20 en boven stook ik niet en staat overdag het raam open. Dus lekker fris op haar kamer. De heeft dan winterslaap zal romoer lange mouw en pyama aan in bed, geen deken. In de ochtend is ze heerlijk warm en ze slaapt altijd de hele nacht dus volgens mij vind ze het wel lekker zo.

5. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Overdag ligt het er een beetje aan hier, maar meestal gaat de kachel niet boven de 20 graden. 's Ochtends gaan wel altijd alle ramen open, omdat de ramen in de woonkamer beslagen zijn, en dan kan het goed door luchten. En met koken gaat er altijd wel een raam open.

Raam van zoon zijn slaapkamer gaat 's ochtends ook altijd gelijk open (moet soms ook wel, vooral als ie gepoept heeft, dan is een beetje frisse lucht geen luxe :D). En als hij rond 11 uur gaat slapen gaat het raam weer dicht. Hij slaapt nu in een pyjama en winterzak. Ik trek voor het slapen gaan altijd wel zijn wollen deken over hem heen, maar ik vraag me af hoe lang hij daar echt onder ligt ;)

's Nachts gaan alle ramen dicht (behalve bij ons op de slaapkamer, die staat altijd op een kier) en de kachel terug naar 17 graden. Geen idee hoe warm/koud het dan op de slaapkamers is, maar ik heb wel eens gelezen dat inderdaad een koele kamer juist beter is. Dan heb je een betere remslaap ofzo...geen idee of dat waar is hoor :)

6. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Wij hebben het overdag op 19.5-20.0. Maar 's nachts slaapt hij bij ons op de kamer en ik vind een verwarmde kamer om in te slapen echt naar...

Het is er zo'n 16 graden 's nachts. Hij heeft een pyjama aan en meerdere dekens en is altijd lekker warm. :) Ik denk niet dat je 's nachts erg hoeft te verwarmen hoor!

7. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier is het overdag beneden 21,5°c (Temperatuur binnen past zich aan aan de buitentemperatuur)
    Boven is het fris nu, maar een 11 - 13°c 's nachts.. 's Morgens zet ik de ramen 10 minuten open.. En overdag zet ik afentoe de chauffage op haar kamer een beetje open (Als ze wakker is) om toch de kou te doorbreken.
    Ze draagt romper lange mouw, pyjamabloes & broek, puckababy slaapzak herfstdeel.. Slaapt de nacht door en wordt warm wakker (Buiten ijskoude handjes)

8. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Hier is het overdag 18 a 19 graden. Boven stook ik niet, daar is het meestal 17 a 18 graden.
    Mijn zoontje speelt ook altijd met blote voeten. Hij heeft wel een speelkleed, maar daar blijft hij natuurlijk niet steeds op.

9. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Beneden is het 19 graden en boven 14-16 graden momenteel. Tussen de slaapjesngaan de ramen open. Baby slaapt in haar puckababy herfstslaapzak en peuter onder haar dekbedje.

10. blondie21

blondie21 Bekend lid

15 mrt 2015
    611
    0
    0
    turkije
    Jeetje ik schrik eigenlijk van de lage temperaturen..
    hier staat de verwarming altijd op 22 graden, in elke kamer en ook snachts.. als het kouder is dan voelt haar nekje meteen koud aan en zijn haar handjes en voetjes ook meteen koud

11. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Beneden is het tussen de 20/21 graden boven is het koud (bewust) alle ramen staan heel de dag open en 's nachts zijn ze bij onze dochters wel dicht maar de deuren staan open.
    Ik denk dat het boven iets warmer is als buiten heerlijk juist om te slapen

12. tuc

tuc Niet meer actief

ik wil je niet bang maken...maar 22 graden s nachts is echt niet goed. Dan een extra laagje (lange mouwen romper, flanellen pyama en slaapzak met lange mouwen) maar dit is 1 van de oorzaken van wiegendood. Ook voor grotere kindjes en volwassenen niet gezond.
    16-18 is het beste geloof ik. Ik vind 18 echt te warm dus hier kouder.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat draag jullie kindje dan? Hier gebruik ik graag een wolzijde onderlaagje om de temperatuur te reguleren. Dochter draagt nu een hemd en longsleeve maar wel maillot en pantoffels. Zoon loopt in joggingbroek op sokken met een hemd, shirtje en trui. Het is hier 19,5 beneden. 22 is wel heel warm hoor, zeker om te slapen, dan zou ik gewoon nacht merries krijgen. Liever 16-18 graden en een lange mouw aan en warme deken.

14. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    22°c is net veel te warm en ongezond zelfs..
    Tussen 16 & 18°c is idd ideaal.. Hier maar 13°c zoals ik al zei en haar nekje voelt ook altijd warm :)

15. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.778
    7.361
    113
    Het is op de kamers van de kinderen op de 1e verdieping, onder de 10 graden 's nachts. Als het vriest zal het wel een graad of 5 a 6 zijn. De oudste 2 slapen prima, in pyjama en 4 seizoenen dekbedden. Dochter slaapt hartje winter soms onder 2 dekbedden.
    Jongste is niet warm te houden 's nachts op dit moment, hij was zo in de weer, dat we hem maar weer beneden op onze kamer hebben gelegd. Nu slaapt hij in pyjama, winterslaapzak, lakentje en dubbele deken, waar hij meestal niet onder blijft liggen. Op onze kamer is het 's nachts denk ik 16 a 17 graden. Daar slaapt hij prima op (op de ene nachtvoeding na dan, maar dat heeft niet met kou te maken ;) )
    Overdag is het in de eetkamer 19 a 20 graden. In de woonkamer hebben we alleen een houtkachel, daar beginnen we de dag met 14 a 15, en eindigen op 23 denk ik. Maar die warmte voelt heel anders dan cv warmte.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Bij ons is het altijd 19 graden. Ik houd niet van stoken Dat vind ik warm genoeg. Als iemand het koud heeft kan die persoon altijd een warme trui aantrekken. Op sommige kamers is het soms warmer als de zon schijnt en andere kamers ook wel eens kouder.

De kinderen dragen altijd een merinowollen shirtje met lange mouwen onder hun kleren en hebben het nooit koud.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Met 22 graden zou ik zelf echt niet kunnen slapen. Wij slapen winter en zomer met de raam open.

Hier is het overdag 19,5 graden. 's Nachts 15.

18. Lisann

Lisann Actief lid

18 apr 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel voor alle reacties! Nu weet ik even iets beter hoe ik het aan kan pakken hier, is toch altijd even een beetje puzzelen in een nieuw huis!

19. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hier is het ook snachts 21-22 graden maar wordt idd te warm en kan niet slapen als ik wakker wordt, doe ik hem gelijk naar 20 graden.. Heb ook idd gemerkt dat dochterlief ook warm krijgt.. Maar ik ben bang dat het te koud wordt als hij minder dan 18 graden staat..
    Ik wist niet dat het gevaarlijk was.. Ga het niet meer doen

20. MamavC

MamavC Niet meer actief

Hier overdag stoken op 19-20, ook in de slaapkamers. Ik doe hem uit zodra ik naar bed ga omdat ik een enorme koukleum ben, dochter ligt dan al een paar uurtjes te slapen.
    Als ze op haar eigen kamertje ligt binnenkort, dan laat ik de verwarming daar uit. Door enkel glas koelt het hier binnen een uurtje wel af tot een graad of 14

Deel Deze Pagina