Te weinig witte bloedplaatjes?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SDonya, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb net een gesprek gehad met de verloskundige over me bloeduitslagen. Het blijkt dat ik te weinig witte bloedplaatjes heb. Ik moet nogmaals prikken en als ik dan weer te weinig heb dan moet ik elke paar weken bloed laten afnemen.. Wie heeft er nog meer te weinig witte bloedplaatjes (gehad)? en kan me hier meer over vertellen?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat zijn witte bloedplaatjes?
    Bedoel je witte bloedcellen (leukocyten) of bloedplaatjes (trombocyten)?
    Als je leukocyten bedoelt: een tekort hieraan heet leukopenie. Dit kan vele oorzaken hebben. Zo zijn er bv verschillende medicijnen die dit kunnen veroorzaken (slik je iets?).
    Witte bloedcellen hebben een hele korte halfwaardetijd. Vandaag heb je te veel of te weinig en morgen kan dat weer andersom zijn.
    Als je geen last hebt van bv steeds terugkerende infecties, dan zou ik me voorlopig zeker geen zorgen maken.
    Heeft ze trouwens een getal genoemd?
    Mocht je bliedplaatjes bedoelen: ook deze hebben korte halfwaardetijd. Bij bevalling verlies je natuurlijk het nodige bloed, dus heb je voldoende bloedplaatjes nodig om dit te stelpen. Heb je snel blauwe plekken oid?

Ps. Als je een getal hebt is het voor mij zo duidelijk welke van de twee cellen je nu eigenlijk bedoeld. Dus mocht je die hebben...

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Het zal wel bliedplaatjes zijn dan denk ik?

Ze had het over de stolling van het bloed en ze zei eerst witte bloedcellen, onee ik bedoel plaatjes niet cellen.. Ze verbeterde zichzelf dus op deze manier..

Ze had het over 140 aantal en dat het niet mag zakken tot onder de 100.. Verder hoefde ik me geen zorgen te maken nu, ik moet opnieuw bloedprikken en kijken wat de uitslagen zijn.. Waarschijnlijk wilt ze me pas echt meer vertellen mocht het de tweede keer bij het bloedprikken weer te laag zijn:(

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vooralsnog een storm in een glas water.
    Referentiewaarden van trombocyten zijn 150-400.
    Je zit daar dus echt nog maar net onder. Amper afwijkend te noemen.
    Snap dat ze het in de gaten moeten houden, maar een vk kijkt enkel naar de referentiewaarden, ziet ergens een 'L' (van 'laag') staan achter een uitslag en maakt er gelijk 'afwijkend' van.
    Dikke kans dat het de volgende keer gewoon goed is.
    En zo niet, dan gewoon in de gaten houden.

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Oke bedankt!

Maar verder is het dus niet erg als het wel lager word?

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als jij niet om de haverklap bloedingen hebt en niet onder de blauwe plekken zit... Nee, dan is er niets aan de hand.

Referentiewaarden worden bepaald door van een hel grote groep mensen de bloedplaatjes te bepalen en daar dan de grootste uitschieters weg te laten. En dan zeggen ze: ok, bij normale mensen moet het tussen de 150-400 zijn.
    Maar die uitschieters, die ze hebben weggelaten, waren ook gezonde mensen! Alleen waren dat er njet zo veel.
    Het is dus niet zo (bij bijna geen enkele bepaling) dat als je iets buiten de referentiewaarden ligt, dat je dan gelijk afwijkend bent.

7. Melissa86

Melissa86 Lid

2 apr 2014
    50
    0
    0
    140 is nog prima hoor. No worries! Maar wel goed dat ze het in de gaten houden.

8. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjulliewel! Ik ben gerust gesteld! :)

Deel Deze Pagina