Vorige week dinsdag moest ik naar de tandarts, 1e afspraak van de 3 en moest 3 gaatjes laten boren. 2 bovenin mijn kies en 1 onder.. Nu kan ik sinds vorige week dinsdag NIKS meer aan de linkerkant kauwen, want mijn kies doet gigantisch pijn als ik ermee kauw! Echt zenuwpijn als ik er iets mee kauw. Dus gewoon heb ik er geen last van.. Nou moest ik van morgen weer en hebben ze er naar gekeken. Toen ze het nog niet had gezien zei ze: Ooh dan hebben we waarschijnlijk de vulling te hoog geplaatst?! ( of zoiets ) Maar dat was het dus niet..... toen deed ze een beetje vaag. Ik moest op zo'n plaatje bijten en knarsen, en daarna sleep ze nog wat weg van de vulling ( AUWWW ), daarna kreeg ik er groene fluoride op, die ik tot morgenochtend moet laten zitten. Maar ze zei me al wel: Morgen werk ik niet, donderdag en vrijdag wel.. En verder eigenlijk weinig.. Volgens mij weet ze zelf ook niet wat het is, maar ik baal hier stevig van!!! Ik moet nog 2 afspraken ( ook een kroon dit jaar ) en als ze me elke keer terug laten komen, en ik elke keer vertrek mét pijn, schiet dat ook niet op natuurlijk. Ik had voor die tijd trouwens helemaal geen last van die kies.. En nu doettie wél pijn zonder dat ik er wat mee doe. Iemand enig idee wat er mis kan zijn??? En wat ik hiermee moet?
hier ook zo iets.... half december vulling laten vervangen... witte erin zwarte eruit....... heel mooi natuurlijk maar ik heb nu al 2 maanden pijn, kan niks meer eten met rechts, zelfs geen frietjes.... ik moet ook terug maar stel het nog even uit hihihi.... wel vreselijk irritant, warm en koud doet ook zeeer... echt een bliksem door mn kies BAH vraag me ook de hele tijd af wat ze daar nog aan kunnen doen, word er niet vrolijk van
Nanette: Ja toen ik eind vorig jaar op controle kwam hebben ze 2 foto's gemaakt van beide kanten en een hele scan. Zon machine waar je je hoofd in moet leggen die dan ronddraait. Dat was het vreemde, want ze kon niks zien op de foto... Muis, ik heb precies hetzelfde als wat jij benoemt!!!! Ook een witte vulling en dezelfde symptomen. Zo vreselijk irritant! Ik vind het helemaal niet fijn om alles aan 1 kant te kauwen. En ik kan er idd ook nog geen brood mee kauwen.. Rrr Als het bij jou al 2 maand duurt... Ga ik denk ik niet wachten op beterschap..
Hmmm ik weet niet of je blij wordt van mijn ervaring - maar mijn tandarts dacht ff een vulling te fixen - zat wat troep onder geen last van maar zagen het op een foto. Hij boorde iets te diep en na de behandeling veel last, ook echt zenuwpijn en jawel, had vervolgens een ontstoken zenuw Ik hoop dat het dat bij jou niet is, maar voordat ik serieus werd genomen... Is het volgende week niet beter gewoon weer gaan, dit hoort niet!
Odess, oow Dat is inderdaad minder.. Dan krijg je dus een zenuwbehandeling? AAA. Ik moet a.s dinsdag sowiezo weer, dus als het dan nog niet over is, doen ze er maar wat aan. Maar ik vond het zo veemd dat ze geen idee had wat het kon zijn. Ze zei ook dat ze juist helemaal niet diep had geboort?
Ja die tandarts van mij vond het ook heeeeel raar, maar op dat moment wilde ik alleen maar van die ellendige pijn af. Niets hielp meer, zelfs 2 ibruprofen kwam het doorheen - auwie! Fijn dat je dinsdag al weer mag, dan kan er weer gekeken worden. Ik hoop natuurlijk voor je dat het gewoon afzakt
daarom vroeg ik hebben ze een foto gemaakt Wel laten doen hoor! Want het kan zijn dat het misgegaan is met vullen..
Heb ik ook gehad. Als het bij mij niet overging moest ik terug voor een wortelkanaalbehandeling omdat het gaatje zo diep was geweest waren waarschijnlijk mijn wortels aangetast. Ik had toen een afspraak gemaakt maar afgezegd en mijn verstandskies laten trekken. Nu heb ik nog wel last ervan maar niet zoveel meer. Ik durf ook niet meer te gaan voor die behandeling omdat ik die rekeningen van die kies hier nog heb liggen. Ook kreeg ik als tip om te poetsen met tandpasta voor gevoelige tanden.
Kunnen een aantal oorzaken zijn van de pijn: 1 als het om een grote witte composiet vulling gaat dan kan het zo zijn dat de vulling iets 'krimpt'. Dit is een eigenschap van het vul materiaal. In je kies zit een hoofdzenuw met heel veel kleine zenuw uitlopertjes naar het oppervlak. Als daar dan zo'n 'kap' van composiet op komt, dan worden die kleine uitlopertjes soort van af gekneld. Deze geven dan weer een signaal af naar de hoofdzenuw, die dat weer omzet in pijn.... Vaak herstelt zich dit na verloop van tijd. De kies moet 'wennen' aan de nieuwe situatie. 2 zoals eerder al genoemd is, zou het goed kunnen dat het caries proces (gaatje) al zo dicht tegen de hoofdzenuw aan lag. Mogelijk zal een wortelkanaal behandeling volgen. Hierbij wordt de zenuw uit de kies gehaald. Succes.......
mmmm herkenbaar, in de zin van dat ik in 8 dagen tijd 4 keer bij de tandarts ben geweest. eerste 2 dagen achter elkaar; met pijnklachten, beide dagen foto's gemaakt. Niks op te zien. Na 2e dag 600 iboprufen meegehad. Kwam de pijn gewoon doorheen. Na het weekend (dat was echt hel) dus weer terug. Toen wortelkanaalbehandeling gehad. Dag erna enorme napijn waar geen pijnstiller tegenop kon... Dus toen weer terug en een antibioticum kuur en spoelmiddel gekregen. Nu gaat t dan eindelijk goed. Morgen terug voor het afmaken van de behandeling (zit nu noodvulling ed in). Sterkte en gewoon aan de bel blijven trekken bij de tandarts, op foto's hoeft niets te zien te zijn terwijl je toch echt klachten hebt!
MIekje, jeetje wat balen!! Ik hoop niet dat mijn verhaal zo'n lang staartje gaat krijgen.. Ben je niet bang dat je na de behandeling van morgen, er wéér last van gaat krijgen??
Djamilia: Was het zo erg, de rekening? Hoezo verstandskies laten trekken, was dat uiteindelijk de boosdoener? Fleuri, dan ga ik toch maar voor optie 1!!
kan best hoor dat de vulling te hoog was en je daarop steeds beet waardoor je kiespijn krijgt, daarom slijpt ze er iets af, doen wij ook wel eens. Een wortelkanaalbehandeling hoeft niet altijd, het lijkt me sterk dat de TA tot in de pulpakamer heeft geboord en dit heeft gevuld.. Een wortelkanaal behandeling wordt gedaan als de wortelpunt van de kies ontstoken is. Dit noem je parodontitis apicalis. Dit kan de tandarts alleen zien als je een foto maakt, dan is er een radiolucentie zichtbaar op de foto ( een soort zwarte vlek bij de wortel) Echter lijkt het mij meer logisch dat ze TA vlakbij de pulpakamer heeft gezeten en geen indirecte pulpaoverkapping heeft gedaan waardoor je pulpakamer is gaan ontsteken, dit heet pulpitis. Pulpitis is bijna niet te zien op rontgenfotos en ontstaat door oa overbelasting van de kies (doordat ie bijv te hoog is) of caries welke niet voldoende is weggeboord. Het begint vaak met pijn bij bijten en pijn bij koude dranken. je voelt dan een pijn, maar die wel binnen 3 minuten wegtrekt. Plulpitis is bij vroeg ingrijpen prima te behandelen met antibiotica, en het leggen van een nieuwe vulling. Als je wacht gaat het over in een stekende kloppende pijn, die vooral optreedt bij warme dranken/eten en welke langer aanhoudt dan 3 minuten. Dat is irreversibele pulpitis en dan moet er een kanaalbehandeling worden gestart.
ik denk dat ze de verstandskies heeft laten trekken ipv er een wortelkanaalbehandeling aan te laten doen. aangezien het een dure behandeling is en je verstandkies niet echt veel zin heeft.
Devilscase: Ik had gisteravond wel wat jij als laatste beschrijft. Was thee aan het drinken en dat liep er langs, heb toen heel lang last gehad van kloppende pijn. Ik heb het alleen nog niet íedere keer... Ik schrijf even de naam op wat jij net hebt genoemt, en dan bel ik morgen even. Want het lijkt er precies op.. Denk je dat ze het kunnen waarderen als ik zelf met opties kom?
Ja was alles behalve blij.. Was eerst bang dat na de antibioticum kuur de pijn zou terug keren (alhoewel de hele zenuw eruit is gehaald, tandarts was trots op zichzelf dat ie m er heel had uitgepulkt). Maar dat is tot nu toe niet het geval (ben nu 36 uur na laatste inname) Maar nu ik geen pijn heb, ga ik er voor t gemak maar even uit dat t nu dan echt klaar is met de pijn..
MMMM toen de TA bezig was (vorige week maandag dus, 3e keer TA) met boren zei hij dat ie wat pulp tegen kwam en heeft dat eruit gehaald. Maar goed, toen was de pijn niet meer te harden en is er dus verder gegaan met het verwijderen van de zenuw. Dus hier waren we vast al een stadium verder...
Heb hetzelfde gehad... dus wortelkanaalbehandeling Daarna nog weer een keer last en toen zat de vulling idd te hoog...na vijlen bleef de pijn maar zakte toch af na een paar weken! omdat het nu pas een week geleden is zou ik nog heel even afwachten....anders terug gaan met reden zenuwpijn!
Herkenbaar! Zelfde gehad. Ook uiteindelijk wortelkanaalbehandeling gehad. Hopelijk valt het bij jou mee. x