Syndactylie

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Lief of Stoer, 24 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij ontdekten vanavond bij ons zoontje dat er 2 teentjes gedeeltelijk aan elkaar gegroeid zijn. Het was ons niet eerder opgevallen. Hij is bijna 12 weken. Maar de verloskundige, 3 kraamverzorgsters en de arts op het consultatieburo dus ook niet. Ik bel morgen de huisarts even, want ik wil wel graag dat er naar gekeken word. Wat je veelal op internet leest is gelukkig niet verontrustend, maar ik sluit graag e.e.a. uit.

Zijn er meer mama's die een kindje hebben met deze teentjes? Wat zijn jullie ervaringen?

2. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Niet direct ervaring mee, maar een vriendin van vroeger had dit bij alle vingers en tenen. Dit is naar verloop van tijd van elkaar losgemaakt. Volgens mij had zij geen andere gezondheidsklachten.

Ik keek als eerste naar je foto en vroeg me ook af wat er 'mis' mee kon zijn. Pas toen ik de tekst las dacht 'oh goh...inderdaad'
    Het valt dus echt niet op!

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik heb het zelf. Maar rest van de tenen zijn ook niet goed zeg maar.
    Bij mij is hoogstwaarschijnlijk toch een of andere genetische afwijking wat de oorzaak is ( ze denken hier aan ook omdat de andere tenen afwijkend zijn en nog wat lichamelijke afwijkingen en omdat mijn jongste zeker een syndroom heeft )
    Maar dat hoeft niet altijd maar KAN wel. Het kan ook gewoon een op zichzelf staand iets zijn.

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Je ziet het idd niet als je het niet weet. Ik heb beide oma's even gebeld om te vragen of het in de familie's verder voorkomt. Beiden hebben het niet eerder vernomen binnen de familie. De ene oma heeft gisteren nog naar z'n teentjes gekeken toen hij lag te slapen. Zij heeft het ook niet gezien. Hij kan beide teentjes gewoon bewegen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er wat mee moet gebeuren. Cosmetisch laten we in ieder geval niets doen, alleen als het medisch nodig zou zijn. Volgende week hebben we een afspraak bij de HA. De assistente was wel verbaasd dat dit niet na de bevalling is gezien. Tja, het was tot nu toe niemand opgevallen. Het is dat ik gisteren pluisjes tussen z'n teentjes aan het weghalen was.

Mamzie. Ik heb idd verschillende syndromen voorbij zien komen op internet. Daarom willen we ook graag dat hij even gezien wordt door een arts om te kijken of het alleen dit is, of dat er misschien meer zou kunnen zijn. Kun jij wel gewoon normaal lopen zonder pijn?

MamaZE. Bij vingers gaan ze idd wel over tot opereren, omdat deze onafhankelijk van elkaar gebruikt moeten kunnen worden. Bij tenen vaak niet, tenzij het medisch problemen geeft. Ik heb ook gelezen dat het vrij vaak voorkomt, bij 1 op de 3000 kinderen. Maar je ziet het idd niet goed.

5. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Nee bij haar zat het ook veel verder.. bij jouw zoontje zie je er eigenlijk niks van. Ik zou het zelf ook niet cosmetische redenen laten opereren.

6. doowspenniej

doowspenniej Actief lid

7 feb 2013
    380
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    goh lees net je berichtje en zie heej dat heeft mijn zoontje ook,
    had er eigenlijk niks achter gezocht , het valt ook niet op.
    net toch even gekeken en hij lijkt zn tenen niet afzonderlijk van elkaar te kunnen gebruiken.
    maar mijn zoontje is nu 13 maanden en loopt ,
    hij lijkt er dus eigenlijk geen last van te hebben.
    bij de volgende afspraak op cb maar eens aanhalen

7. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Mijn man heeft het aan beide voeten;). 2 tenen aan elkaar vast, hij heeft er geen last van is ook nooit iets aan gedaan.

8. maria04

maria04 Niet meer actief

Wat een herkenning. Het had zo mij verhaal kunnen zijn. Mijn zoontje heeft het ook aan beide voetjes. Hij is nu 21 mnd en heeft er geen last van.

9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Mijn oudste zoontje heeft het ook, die had ook nog een extra stuk teen.
    Dat is operatief verwijderd, maar de teentjes zitten nog wel aan elkaar.

DSCN0732.jpg

10. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Deze mama heeft dat zelf aan twee voeten! En nooit last van gehad hoor. Ik beweer altijd dat ik er heel hard door kan zwemmen. Het komt best vaak voor als je eens rondvraagt.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Onze dochter heeft het ook. Ongeveer in dezelfde mate als bij TS. Wij liepen wel bij de KA ivm schisis en zijn ook een keer bij de klinisch geneticus geweest en die vond het ook geen reden om verder te onderzoeken. Ze heeft we ook helemaal geen last van. Liep net zo snel als d'r broer.

12. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Zl heeft het hier met twee vingers. Zijn er hier in het ziekenhuis voor geweest. Niets bijzonders komt idd vaker voor. Wel wordt er hier waarschijnlijk wat aan gedaan omdat het zn handje is. Maar dit is pas als hij 5 of 6 jaar is, tenminste zolang het de motoriek niet in de weg staat.

Deel Deze Pagina