In mijn familie komt syndactylie voor, wat betekend dat er vingers of tenen aan elkaar zitten. Bij ons in de familie zijn het de tenen die soms aan elkaar zitten. Nu heb ik van de verloskundige net gehoord dat ik daarom een GUO krijg. Heeft iemand hier ervaring mee? Iemand wel eens syncatylie vastgesteld naar aanleiding van een GUO? Ik vraag me namelijk af of ze dat wel zouden kunnen zien. Het bot zit namelijk bij ons niet aan elkaar... Ik heb ook meer kans om een kindje te krijgen met een uitgebreidere vorm van syndactylie, maar daar ga ik voor nu maar even niet vanuit. Iemand ervaring?
Goh, in mijn familie komt het ook voor (mijn broer heeft het aan zijn hand, ook te weinig botten), evenals polydactylie (nichtje met 6 tenen).. maar de vk zei bij mij dat het niet iets is waar ze extra onderzoek naar doen omdat het toch niet uitmaakt, geen ernstige afwijking en ze kunnen er voor de geboorte niets aan doen.
Onze oudste zoon heeft het. 2 teentjes zitten aan elkaar en hij had 'n extra teentje. Bij de 2e en de 3e hebben ze tijdens de GUO wel gekeken, maar aangezien er bij Sam geen botje in het extra stukje zat, konden ze het tijdens de echo van de andere 2 ook niet met zekerheid zeggen. De andere 2 hebben het trouwens niet. Sam heeft ondertussen ook netjes 5 tenen, het vliesje hebben ze wel laten zitten.
Nee, van mij had het ook niet gehoeven, maar mijn VK had het even nagevraagd bij de gyn en die zei blijkbaar dat het wel beter was. Ach, het maakt voor mij echt heel weinig uit. Het is op dezelfde dag, 3 straten weg bij het echo bureau en er kijkt iemand beter naar. Ik vind het allemaal prima Marloes, wel apart dat ze dan dus een betere echo doen, maar er niets op kunnen zien. Ja, extra vingers/tenen kunnen ze denk ik wel zien...
Oja, ik zie dat ik dat helemaal niet geschreven heb. Ik heb dus zelf syndactylie, aan beide voeten zitten er 2 tenen aan elkaar. Misschien dat dat nog verschil maakt?
Heeft dat een naam? Goh, dat wist ik niet. Hier ook aan beide voeten twee tenen deels aan elkaar (ene voet erger dan de andere). Niet in de familie overigens (misschien bij mijn vaders kant, maar die weet zulk soort dingen toch niet) Mijn moeder vond het heel eng toen ik nog klein was (toen leek het ook erger) en wilde het uit elkaar laten snijden. Dit is toen afgeraden door de huisarts. Het is niet iets ergnstigs, als je er geen last van hebt, het staat alleen iets minder fraai. Maar goed, dat je daarom een GUO zou krijgen... Daar is bij ons nooit sprake van geweest... Vind het ook wel wat raar, omdat het geen medische noodzaak heeft dit van te voren te weten, zoals alle andere dingen waar men op controleert wel...
Ja, ik denk dat het er mee te maken heeft dat de kans hierdoor groter is dat er ernstigere dingen mis gaan, bijvoorbeeld bij de hele vorming van handen en voeten. Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is als ze zoiets constateren dat ik in het ZH zou moeten bevallen. Maar goed, meer zodat ze alles goed in de gaten kunnen houden misschien. Die tenen aan elkaar zal waarschijnlijk niet het probleem zijn, mocht de baby dat ook hebben.