SV loon/ WW

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MrsP, 19 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MrsP

MrsP Actief lid

14 okt 2011
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedenavond,

Ik verwacht in november, vlak na mijn zw-verlof, werkloos te worden, omdat ik dan geen contractverlening zal krijgen. Gezien ik alleen ben maak ik me nu al druk of ik het dan zou kunnen redden, mocht ik geen nieuwe baan kunnen vinden. Ik ben nu dan ook aan het berekenen wat ik zou krijgen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Om mijn WW te berekenen moet ik kijken naar mijn SV-loon. Als ik inlog op het UWV blijkt mijn SV-loon bijna 400 euro minder te zijn dan mijn brutoloon. Is dit mogelijk, dat scheelt dan echt enorm voor een eventuele WW-uitkering? Als ik op de salarisstrook van mijn oude werkgever is mijn loon na loonheffing (is toch ook SV loon?) 300 euro hoger dan mijn brutoloon. Lijkt mij apart dat het per werkgever zo verschilt.
    Op de website van het UWV staat ook dat als je je SV loon niet weet je dan je brutoloon kan nemen om je eventuele WW te bereken. Maar als dit 400 euro scheelt dan is het geen goede graadmeter.

Ik heb nu dus totaal geen idee waar ik aan toe ben, al hoop ik natuurlijk niet werkloos te worden en wil ik na de bevalling direct gaan solliciteren als ik echt niet kan blijven bij mijn huidige werkgever. Met een WW ga ik waarschijnlijk niet kunnen rondkomen. Ik merk dat het me best wel stress oplevert en dit is uiteraard niet goed voor de baby.

Ik hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven.

Groet

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MrsP,

Je wilt weten wat de hoogte van je WW-uitkering wordt wanneer je werkloos raakt.

Waarom je SV-loon bijna 400 euro minder is dan je bruto-loon weet ik niet. Het kan zitten in het feit dat je gebruik maakt van een spaarloonregeling en door betaalde pensioenpremies. Het SV-loon is het loon dat overblijft na aftrek van pensioenpremie en spaarloon op je bruto-loon. Loon voor loonheffing is het fiscaal loon. Loon na loonheffing is het netto-loon.

Ik snap je ongerustheid, maar feitelijk kan ik jou niet vertellen wat je gaat ontvangen. De rekenhulp op onze website is puur een indicatie per vier weken (niet per maand) inclusief 8% vakantiegeld.

Wat voor jou een goede graadmeter zou kunnen zijn, is de loonheffing bij je netto-loon op te tellen (dat is het loon voor loonheffing). Vergeet daarbij niet om ook het vakantiegeld en een eventuele eindejaarsuitkering mee te nemen in de rekenhulp. De uitkomst komt dan voor jou het dichtst bij de werkelijkheid.

Om het eventueel nog makkelijker voor je te maken kun je jouw SV-loon ook terugvinden in het Digitaal Verzekeringsbericht op MijnUWV. Die vind je onder het kopje Algemeen “Mijn arbeidsverleden en loongegevens” aan de rechterkant. Vervolgens klik je op de link: “Controleer hier uw loongegevens en dienstverbanden”.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MrsP

MrsP Actief lid

14 okt 2011
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor uw reactie.

Het SV loon van mijn huidige baan heb ik van de website van het UWV onder mijn arbeidsgegevens en loonverleden. Dat is dus 400 euro minder dan mijn brutoloon, wat mij dus ongelofelijk veel lijkt. Maar schijnbaar is dat dus wel het bedrag.

Ik kan dus bij een andere werkgever evenveel verdienen, maar als ik daar minder aan premies betaal krijg ik meer WW? Het kan aan mij liggen, maar ik vind het dan toch wel apart.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MrsP,

Ik heb geen inzage in jouw loonstrook. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je SV-loon 400 euro lager uitvalt. Jouw werkgever doet aangifte over jouw loon bij de Belastingdienst. Het SV-loon dat UWV ontvangt krijgt UWV door van de Belastingdienst. Vraag jouw werkgever waar het verschil van 400 euro in zou kunnen zitten.

Je zou ook advies kunnen inwinnen bij het Juridisch Loket (0900-8020), vakbond of de rechtsbijstand.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina