Suikervrij eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Marlous28, 15 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Doordat ik al een tijd lang ontzettend moe ben en medisch gezien alles in orde is, ben ik door mijn zus gewezen om suikervrij te gaan eten.
    Ik heb mij inmiddels op een aantal websites hierin verdiept en ik wil het wel eens gaan proberen om te kijken of dit iets doet voor mijn lichaam. Ik ben een echte zoetekauw dus het zal wel afkicken worden. Verder staat het mij eigenlijk tegen dat er in heel veel producten suiker zit waar het eigenlijk niet eens 'nodig' is zoals vleeswaren, chips, kant en klare soep, crackers en veel sauzen.
    Ik houd van kokkerellen en eet al nauwelijks pakjes, zakjes en potjes dus op die etiketten hoef ik niet te letten. Het gaat mij voornamelijk om bijv. brood, crackers, wel of geen koemelkprodukten e.d.

Is hier iemand die ook suikervrij eet en mij tips kan geven over welke producten (merknaam) je in de supermarkt/ natuurwinkel kan kopen? Misschien kunnen we ervaringen uitwisselen?

2. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    het kan ook helpen om low carb te eten gezien je gebrek aan energie.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja geen voorverpakte vleeswaren en ook allerhande vlees (kip, varken) kun je je lelijk in vergissen :)

Dat vond ik nog het meest ontnuchterend...
    Inmiddels niet meer 100% suikervrij... Maar wel zoetstofvrij en suikerarm...
    En ik voel me echt VEEL fitter.

Viel ik eerst nog rnd half 9 slapend van de bank.... Nu zit ik om 11 uur gewoon nog lekker. Ga vaak wel rond half 11/11 uur naar bed maar dat is meer ivm met een vroege wekker (en dat ik mijn wakkere gevoel te prettig vind om het weer op het spel te zetten!) dan dat het echt niet anders kan :)

Dus ik zou het zeker proberen als ik jou was :)

4. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
  5. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik doe het ook wel eens maar vind het toch moeilijk vol te houden, lukt me 6 weken zoiets, dan heb je gewoon zin in een lekker taartje ha ha...

Maar na een week voel je je al beter, even de tijd geven. Je bloed gaat weer stromen, zeker al je meer groentes gaat eten en minder brood. Je krijgt het gewoon minder snel koud enzo, heel bizar.

Het is eigenlijk heel simpel, ontbijten met yoghurt of kwark met iets erin van zuur fruit, kiwi en lijnzaad voor de vezels, lunch een salade met kip, tomaatjes eventueel peulvruchten, tussendoor potten sterrenmix/avondmelange (natuurlijk zoet) thee, een halve komkommer o.i.d. een cracker met dun pindakaas zoiets, en 'savonds ten eerste de helft minder koolhydraten opscheppen, pasta's en rijst dus bruin en minder dan normaal, altijd een extra (rauwkost) salade.

Eerste 3 dagen moeilijk maar je ziet dat je al meteen 2 broodmaaltijden schapt en dat merk je qua energie. Ik eet zo uit gemakzucht de hele dag boterhammen met pindakaas, en daar zit het hem nou net, anders denken en gevarieerder eten en het is nog lekker en gezond ook. s'avonds mag je 50 gr. pure chocola 70%+..opeens vind je dat dan heel zoet smaken samen met dat thee-tje ;)

Succes,

6. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    misschien heb je hier nog wat aan SuikerWijzer - Wijzer eten zonder suiker

het kan nooit kwaad om suikervrij te gaan eten/drinken, om het jezelf niet te moeilijk te maken kun je ook gewoon voorzichtig beginnen.
    Bijvoorbeeld je drinken aanpassen naar suikervrij, geen snoepjes of juist suikervrij, opletten met broodbeleg etc.
    Je hoeft nog geeneens resoluut alles suikervrij te gaan doen, of je moet dat willen. Dan lukt het wel!

7. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

ik zou geen speciale suikervrije produkten kopen. Vaak worden die gezoet met ander soort van zoetstof en die zijn ook echt niet gezond voor je.
    Ik volg op dit moment een dieet zonder suiker en koolhydraat arm. Echt bijna overal zitten suikers in en zitten er geen suikers in dan is het vaak behoorlijk vet.

Hier een mooie koolhydratenlijst
    http://www.dekoolhydratenlijst.nl/koolhydratenlijst.pdf

8. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik kan ook stevia aanraden, dat is een nwe zoetmaker die plantaardig is en niets met je suikerspiegel doet. Koop dit niet in de supermarkt, die is niet 100% stevia, die is aangepast. In de natuurwinkel heb je echte stevia druppels, die zijn niet lekker in koffie met melk, maar wel lekker in thee en bijvoorbeeld yoghurt/biogarde om het zoet te maken. Is even wennen allemaal maar echt prima te doen.

Charlie

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Sinds ik meer koolhydraatarm eet en minder suikers neem heb ik minder last van schimmelinfecties!

Niet dat je hier wat aan hebt maar het leek me leuk het even te melden.

10. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    marlous, ik lees ook even mee. Ik heb afgelopen vrijdag ook het advies gekregen van een natuurkundig therapeute om minder suikers te eten zodat ik me dan fitter zal voelen en misschien van mijn koude voeten af kom.
    Ze had het over een natuurlijke zoetstofproduct dat je in een biologische winkel kan komen en veel beter is dan gewone suiker. Ik ben de naam even kwijt. Het eindigde op siroop/stroop???
    Ze had het ook over salade eten ipv brood tussen de middag. Alleen brood is zo makkelijk om mee te nemen naar je werk en wanneer moet je dan de salade klaarmaken?
    Water ipv thee drinken. En biogarde ipv yoghurt eten. Evt met die natuurlijke zoetstof erin.
    En natuurlijk 2 stuks fruit per dag eten. En bij het avondeten natuurlijke granen, zoals zilvervliesrijst en bruine pasta.

11. Saskia78

Onze suup heeft ook stevia-poeder... Dat is volgens mij ook goed.
    Maar de stevia "zoetjes" zit nog vanalles aan toegevoegd.

Moet trouwens zeggen dat ik nu wel de verslaving in suiker goed merk.
    Eet ik vandaag gebak... Dan eet ik niet alleen die dag veel meer maar heb echt 3-4 dagen suikerzin.
    Loop ik echt te zoeken wat ik kan snoepen.. Schaam me rot dan.. Alsof ik nooit wat te eten krijg...

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ambonmanise: ahornsiroop?

13. Saskia78

Gewoon geen suikervervangers.... Anders wipt je bloedsuikerspiegel nog steeds.
    En bij voorkeur ook volkoren produkten ipv wit brood/pasta en zilvervliesrijst ipv gewone rijst. :)

14. mamavanY

mamavanY Actief lid

7 aug 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Ik zou ff googelen op Amber Albarda! heb ik hele goede verhalen over gehoord!

15. mixje

mixje Actief lid

5 aug 2012
    475
    64
    28
    Ik lees ook mee. Wil zelf ook eigelijk minderen in suiker want merk dat ik erg veel behoefte aan suiker heb en voel me niet zo goed de laatste tijd. Heb eerder een speciaal dieet gedaan toen ik echt veel te zwaar was, dat was ook suikervrij en ook geen koolhydraten, ben toen enorm afgevallen in een half jaar, maar vond het best heel moeilijk om dat dieet vol te houden \. Suiker en koolhydraten geven mij gewoon veel meer een voldaan gevoel, hebben jullie dat ook?

16. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

als je de koolhydraten goed verdeeld over de gehele dag. dus om de 2 a 3 uur een kleine gezonde maaltijd eet met ongeveer gelijke aantal koolhydraten. (neem er zelf ivm diabetes tussen de 30 en de 40 koolhydraten per maaltijd) heb je echt geen honger. Suiker helemaal uitsluiten.

17. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Agavesiroop? bedoel je dat? Of idd. ahorn?

Ik eet deels suikervrij. In de zin van geraffineerde suikers. Ik drink geen suiker in de thee, geen zoetstoffen, soms de druppels van de reform of heel soms honing als ik keelpijn heb. Ik eet weinig tot geen brood, ik eet juist wel nootjes, ongezout, veel vet, maat geod vet. (by the way: geen zak per dag uiteraard!)
    Geen aardappelen, wel vlees, geen voorverpakte vleeswaren, die vacuumverpakt zijn, wel groenten, salades, kaas, 48Plus, kwark, halfvol of vol, soms mager.

Ik eet weinig mager en zeker niets light, geen frisdranken, en pasta's met mate. Een keer in de 10 dagen ofzo. En ik ben geen grote eter dus een geod gevuld bord krijg ik niet op. Ik voel me ook veel beter.

Icm. sporten, suiker en koolhydraatarm 6 keerb per dag minimaal eten, ben ik ook nog eens, tot nu toe, 23 kilo kwijt. In 6 maanden. En ik ga nog voor 7. Ik ben sinds gisteren weer even strenger, ik heb het ene tijdje laten vieren, beetje meer koolhydraten maar wil die kilo's toch graag kwijt, dus nu weer even wat strenger ;)

Ik voel me duizend keer beter, het is echt onwijs goed voor wanneer je je moe, lusteloos etc. voelt, te zwaar bent etc. Ik zou het zeker doen. En dan niet langzaam afbouwen, gewoon in een keer stoppen met suikers (geraffineerd) en brood. En dan wel vervangen door vet (kwark, kaas, salades, avocado's) Vet is goed, ik at in mijn afval tijd dat ik echt snel ging bijna dagelijks gebakken eieren, omeletten, met kaas en bacon, dat soort vette dingen. En ik viel af als ene trein, nu ben ik even klaar met ei, en is de boterham 's middags icm. salade er weer ingeslopen, maar ik ga weer even een paar weken wat strenger zijn nu. Succes!

Eih, vet betekent dus geen susjes, geen MCDonalds (ook een mega bron van koolhydraten), geen chips etc. Echt goede natuurlijke vetten.

18. Saskia78

@belle: goed bezig :)
    Hier weinig afgevallen (3kg ofzo..) maar ik was dan ook al netjes op gewicht en het afvallen houdt een keer op natuurlijk.
    Zou zelf nog wel een kilo of 5 willen missen maar mijn lijf is er duidelijk aan gehecht :)
    (En ook op een andere/gezondere manier dan die andere kilo's die er jarenlang niet af wilden... )

En zoveel veranderde er bij ons niet toen ik stopte met suiker eten. 3 dagen afzien, een week lang mopperen in de supermarkt
    (Bijv alle vleeswaren in onze supermarkt bevatten dextrose... Maar ik wilde natuurlijk ook niet enkel nog kaas eten :) )

En ik drink inmiddels best weer een wijntje en eet ook wel een chippie als ik alleen thuis ben 's avonds.
    Maar nog steeds voel ik me 3x fitter....
    Zoetstoffen die ik echt 100% niet meer aan overigens.
    Als ik een zoetje in de koffie doe... Voel ik dat een half uur later :)
    (Not to mention dat zoetjes stiekem een vies bijsmaakje hebben wat ik daarvoor nooit zo merkte..)

Mijn idee: cold turkey stoppen... Kijken wat er doet met je lijf.
    Hou een week lang bij hoe je je voelt ene hoeveel trek je hebt in zoetigheid en in die week gaat er een wereld voor je open.
    *beloofd*

En beslis daarna hoe je verder wil.
    Ik eet bijv enkel nog gebak als ik er echt niet onderuit kan.
    Vind het heeeeeeeerlijk (zeker met marsepein enzo) maar het is me de vermoeidheid gewoon niet altijd waard :)
    En soms heb ik er echt zin en dan kan heel rationeel beslissen of ik Ga toegeven of niet.
    En als ik m'n thee uit Sri Lanks maak... Mag daar best een klein schepje suiker of wat honing in.
    Dat is echt thee op z'n Engels en daar geniet ik dan heel bewust van.

Alleen dat al is fijn... Het feit dat je je bewust bent van wat je eet/drinkt en wat voor effect het heeft.
    Dat maakt het namelijk veel makkelijker om te beslissen of je het wil laten staan :)

19. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ben zelf ook maanden heel moe geweest,volgens mij heb ik over dit onderwerp ook eens een topic aangemaakt,of het was op een ander forum.
    Vaak ook suikervrij gegeten,hielp wel hoor maar wat bij mij echt werkt is `s ochtends ontbijten met een kom havermoutpap,daardoor heb ik geen misselijkheid meer gedurende de dag en heb ik ook niet meer zo`n trek in van alles en nog wat.
    Daarnaast loop ik nu om de dag hard en daardoor voel ik me echt veeeel beter!
    Het is altijd goed om slechte/snelle suikers weg te laten maar zou ook flink gaan sporten en goed ontbijten,dan kan je (naar mijn mening) best gewoon brood etc eten hoor...

20. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Maar hoe doe je dat dan met je kinderen? die eten toch wel gewoon brood? en aardappelen?

Deel Deze Pagina