sucuk, chorizo, cervelaat, salami, droge worst wel of niet eten?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Linana, 3 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

Ik word helemaal gestoord van alle (verschillende) informatie online en wil nu toch wel heel graag weten welke van deze worsten je niet mag eten tijdens de zwangerschap ;)

Vanavond wil ik spaghetti maken met stukjes chorizo, neem aan dat dit gewoon mag aangezien het wordt gebakken?
    Maar cervelaat, chorizo, sucuk (turkse worst) en gedroogde worst dan?
    Mag je die ook "rauw" eten? Dus zo uit de verpakking :)

De ene site zegt van niet, vooral de droge worst en sucuk zouden slecht zijn. Maar op Marokkaanse forums wordt aangegeven dat je het gewoon kan eten (sucuk) omdat het enorm bewerkt is en bacteriën hier niet in kunnen overleven ;)

Wie kan mij helpen??
    :D

2. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik eet het niet, op de site van het voedingscentrum staat dat je het beter niet kunt eten, die site hou ik aan als richtlijn.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Die worsten uit verpakking hier in nl zijn niet rauw hoor.

4. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb deze worsten tot nu toe zo veel mogelijk vermeden, vooral de artisanale droge worsten. De kans dat er met deze producten iets mis is is veel kleiner dan bij gerookte zalm of te lang bewaarde rauwkost bijvoorbeeld.

Overigens is bakken / verhitten inderdaad altijd goed.

5. Linana

Linana Niet meer actief

Sucuk zit wel verpakt, maar komt dus niet uit nl :) dus dat is niet echt een richtlijn die ik kan nemen

En wat beter het voedingscentrum... Daar geloof ik 50% van de tijd niks van.

Ging het er niet om dat het vlees niet rauw mag zijn? Voor zover ik weet zijn de worsten uit de supermarkt (Stegeman bijvoorbeeld) niet rauw.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    sucuk hier in NL komt voornamelijk uit fabrieken, ook veel uit Duitsland.

7. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik eet het gewoon. Toen ik erachter kwam dat het afgeraden werd had ik het al meerdere keren gegeten dus ik zie er het kwaad niet van in.

8. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Zolang je er geen kilo's van weg eet kan het geen kwaad hoor.

9. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Waarom maakt de hoeveelheid uit? De schadelijke bacteriën die er eventueel in zitten, zitten ook in dat ene kleine hapje hoor ;) Het risico is even groot.

10. Linana

Linana Niet meer actief

Omdat alles met mate gegeten en gedronken moet worden, zwanger of niet. Daarom maakt de hoeveelheid uit ;)

Umm: is het dan net zoals worst van Stegeman? Gewoon veilig om te eten? Want ik heb er echt zin in haha
    De man bij de Turkse winkel kon er maar weinig zinnige over zeggen, behalve dat zwangere vrouwen bij hun zo goed als alles eten :p

11. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Nee hoor als je een kilo eet krijg je 10 keer meer binnen alles met mate! Het is ook niet gezond om 10 kilo appels te eten toch ;)

12. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb het trouwens bij mijn vorige zwangerschappen wel gegeten, toen werd het nog niet afgeraden.

Heb het in deze zwangerschap 1x gegeten omdat ik er zo'n trek in had en dacht: ik heb het vorige keren toch ook gegeten. Maar uiteindelijk voelde het toch niet goed, dus eet het niet meer. Alleen op pizza o.i.d. omdat het dan verhit is.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar wat dit betreft gaat dat niet op hoor.. Je kunt net zo goed besmet worden van 1 hapje gerookte zalm als dat je 10 hele pakken achterover slaat. Er moet maar net iets tussen zitten wat niet helemaal goed is.

@linana, zolang het gewoon uit een officiële verpakking komt kun je het gewoon eten. Hier is een Turkse slager die ze zelf maakt en die zou ik dan weer niet eten.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.283
    10.251
    113
    salami en andere soorten worsten zijn rauw en worden gedroogd dus niet eten. Mijn verloskundige zei het ook nog eens tegen ons.

Wanneer je het bakt is het geen probleem.

Smakelijk

15. Linana

Linana Niet meer actief

Toevallig heeft een vriendin van mij dit onlangs nagevraagd bij haar vk en salami is niet rauw in nl.
    Salami kan je dus gewoon eten, net als cervelaatworst.
    Blijft bij mij alleen de vraag mbt chorizo, sucuk en droge worst hangen

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.283
    10.251
    113

wat ik er van weet is dat het gepekeld gedroogde worst is (rauw) ik eet het dus niet wanneer ik het niet verhit.

Die een zegt ja de ander nee, misschien moet je anders je gevoel volgen.

17. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tenzij er op de verpakking staat dat het gekookt vlees is zou ik er vanuit gaan dat het rauw, gefermenteerd vlees is en daar geldt voor dat het afgeraden wordt om onverhit te eten.

18. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik zou even goed op de verpakking kijken. Is het rauw, gedroogd of gefermeteerd dan niet eten, tenzij je het zelf goed door en door verhit.

En voor wat betreft 'als je er achteraf achterkomt, kun je het best blijven eten' dat is niet zo verstandig. Ieder keer dat je iets eet wat niet veilig is, loop je opnieuw evenveel risico om besmet eten binnen te krijgen. Je kan dan dus beter beslissen het niet meer te nemen.

19. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Volgens mij is het bewerkt en mag je het hebben.
    Het bevat wel veel zout dus een slimme keus is het sowieso niet maar dat terzijde.

20. Joy1

Joy1 Bekend lid

11 mrt 2013
    512
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik werk bij de slager en mijn baas zei droge worst niet.

Salami mocht wel zei mijn vk

Deel Deze Pagina