Zoals sommige van jullie misschien weten is mijn ex vertrokken. Nu zal ik toch een inkomen moeten hebben dus zal ik (TIJDELIJK) in de bijstand moeten. Het probleem voor mij is dat het moeilijk is een baan te vinden, ik heb geen diploma's, een gat op mijn cv van 3 jaar, en de ervaring die ik heb (horeca) is nu moeilijk te doen ivm opvang van de kinderen. Nu kreeg ik te horen bij het UWV dat ik vrijstelling kan krijgen van sollicitatieplicht omdat ik kinderen onder de 5 jaar heb, en in plaats daarvan een studie kan volgen. (Wet WIJ) In mijn ogen perfect dus, ik wil dolgraag een diploma! Nu wat vragen aan iemand die hier ervaring mee heeft of wat meer verstand van heeft: Hoe zit het met de kosten hiervan? Worden deze volledig vergoed of voor een gedeelte? En waar kan ik uit kiezen? Is er een lijst met studies waar je uit mag kiezen, of kan ik uitzoeken wat ik wil (mits natuurlijk grote kans op werk). Zijn dit speciale studies of gewoon MBO/HBO etc? Ook moet ik gaan bedenken welke richting ik op wil. Ik heb nog steeds vreselijk veel spijt dat ik mijn opleiding (interieurstyling) niet heb afgemaakt, en kan me niet nogmaals een foute keuze veroorloven, dat ik straks alsnog iets kies wat me totaal niet ligt. Studies die mij interesseren zijn: * Media en entertainment management * Binnenhuisarchitectuur * Journalistiek Dit zijn studies waarvan ik verwacht dat die sowieso al afvallen, omdat daar gewoon te weinig kans in is daar een goede baan in te vinden. Nu zoek ik dus zoiets, iets creatiefs, afwisselend, management-achtigs spreekt me zeker aan, maar dan met een grote kans om een baan te vinden in de toekomst. Dingen als zorg en detailhandel etc ligt mij dus echt helemaal niet. Wie weet een leuke studie voor mij die ik wel kan volgen?
Volgens mij zit er nogal verschil in per gemeente, dacht dat je enkel een MBOopleiding mocht doen, dus geen HBO. edit en dan een studie waar wel werk in te vinden is.
Ik heb idd ook een vermoeden dat het idd MBO is, maar weet het niet zeker. Nog een vraag trouwens, Als je tijdens je studie 27 word, moet je dan de rest zelf betalen? Een MBO studie duurt over het algemeen toch 4 jaar..
Ik weet geen antwoord op jouw vraag, maar waarom zet je niet al je vragen op papier om deze vervolgens aan het UWV te stellen. Als de studie via het UWV loopt, dan zal het UWV toch alle antwoorden op jouw vragen hebben? Ik hoop dat je een leuke studie vindt en daarna een nog leukere baan. Succes!
Ik volg ook een studie. Je moet (hier althans) eerst uitzeoeken waar je interesses liggen, of er werk in te vinden is (aantonen dmv bestaande vacatures). Dan ga je door een hele molen van testen. Welk niveau je aankunt, wat je interesses zijn, wat je persoonlijkheid is etc. Vervolgens moest ik een stageplek en een school zien te vinden. Hier mocht ik niet langer dan 2jaar over de studie doen (uitzonderingen daar gelaten). Uit de test bleek dat ik HBO makkelijk kon doen, maar heb met hun overlegt dat ik toch MBO ging doen, dit omdat ik anders teveel basiskennis mis en HBO misschien te zwaar was (voor nu) icm een kind die nog niet naar school gaat.Daarbij komt dat HBO bijna altijd (als je geen vooropleiding hebt) 4jaar is en dat werd te lang. Ik ben vorige week begonnen met SPW-jeugdzorg en heb nu het gevoel dat ik eindelijk op mn plek ben.Ben hun dan ook heel erg dankbaar dat ik deze kans gekregen heb. Oh en ik ben overigens 31 jaar en krijg alles vergoedt. Hoop hierna (als mn dochter naar school gaat) HBO te kunnen doen, maar dat moet ik dan natuurlijk zelf betalen ...maar zover is het nog niet.
Ik heb een opleiding aangeboden gekregen van UWV toen ik nog in de WW zat, toegestemt ALLES zou betaald worden, ik moest wel alles zelf regelen en dan bij hun de facturen inleveren, die /meneer heeft zelf nog achter bepaalde zaken aan gebeld zodat de boeken wel op achteraf betalen kon want dat was bij dat bedrijf normaal gesproken niet mogelijk, kreeg ook te horen dat mocht ik de opleiding niet afmaken ik het niet hoefde terug te betalen. Ik heb de SPW uitgekozen en ben vol goeie moed aan de opleiding begonnen helaas een burn out gehad en moest dus stoppen, ondertussen had ik al wat brieven binnen gekregen van laatste herinnering e.d wat betreft boekenkosten schoolgeld enz, Zelfs deurwaarders omdat UWV gewoon niet betaalde en ik maar telkens weer inleveren en erachter aan bellen. Ik doe dat dus nooit weer, heb er veel problemen door gehad.
Wat fijn dat je dit kan doen nu zeg! Ik denk dat ik tegen hetzelfde aan ga lopen, ik moet HBO niveau ook aankunnen qua testen, maar heb ook de zorg over 2 kleine kinderen en ben bang dat ik daarmee te veel hooi op mijn vork zou halen. Maar de meeste MBO opleidingen duren toch 3-4 jaar? Hoe werkt dat dan als je het in 2 jaar moet doen? Volg je een apart traject ofzo? En zit je ook echt tussen de 16 jarigen op school? Ik hoop ook echt dat het allemaal gaat lukken, ik merk nu echt hoe jong en onvolwassen ik was toen ik studeerde (totaal niet gemotiveerd.. uitgaan was veel leuker ) en heb mijn les echt op de harde manier moeten leren de afgelopen jaren. Die mensen die vroeger vertelden hoe belangrijk een opleiding was, hadden echt gelijk! Ik zou zo graag een 2e kans krijgen nu. Schoot me net te binnen dat mijn tante studiebegeleider is op het ROC hier in de buurt, ga maar eens contact opnemen met haar. Heb een leuke studie gezien op de site, eens kijken wat zij hiervan vind mbt kansen op werk.
Ik doe hem zelfs in 1jaar . Dit is volwassenonderwijs en ik ga direct naar de uitstroom Jeugdzorg. Het wordt wel een heel pittig jaar, maar dat moet maar even. Wil zo snel mogelijk de bijstand uit en weer aan het werk. Ik heb de school toegewezen gekregen via het UWV, zij hadden hier goede ervaringen mee.
hier is het dat je alleen een mbo opleiding mag doen en je hebt er geen recht op als je al een mbo diploma hebt. hier in de gemeente is het ook nog zo dat wanneer je wel mag gaan studeren je maar een beperkte keuze van opleidingen krijgt omdat ze alleen kijken naar opleiding waar veel personeel gevraagd wordt. ook als je nog recht hebt op een studiefinanciering krijg je geen WIJ uitkering als je studeert maar moet je het met de studiefinanciering doen.
Dan wordt de TO altjid nog aangevuld tot bijstandsniveau...anders zou het betekenen dat ze het met 400euro (of hoeveel is het tegnwoordig?) met 2 kinderen moet rondkomen, dat lukt niemand.
Oh dat is helemaal geweldig zeg.. Ik wil ook het liefst zo kort mogelijk in de bijstand, dus dat zou helemaal ideaal zijn. Ik merk gewoon echt aan mezelf dat ik tegen de muren op begin te vliegen omdat ik geen uitdaging heb. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk met mijn kinderen, maar ik mis het echt om bezig te zijn met een project, een uitdaging te hebben, collega's etc.. Het zal ongetwijfeld zwaar worden, maar daar heb ik juist behoefte aan Heb veel te lang op mijn kont gezeten.. (Even ter verduidelijking, de reden waarom ik niet zelf eerder aan een opleiding ben begonnen is puur financieel. Mijn ex verdiende te veel om (een gedeelte) vergoed te krijgn, maar te weinig om het zelf te kunnen betalen. Het feit dat dit nu kan, is nog een reden waarom ik zo blij ben dat hij weg is )
@ vlekje Vergoeden ze jouw kinderopvang dan ook? Bij mij willen ze wel de opleiding vergoeden en een heel traject ernaast maar voor de opvang willen ze alleen 1/6 deel vergoeden. En ik moet de rest zelf betalen, ik zou alleen niet weten waarvan.
Ik heb geen ervaring met de bijstand uwv en wij. Maar ik zit wel in de zw. En bij mij is er ook sprake geweest van een opleiding doen. De opleidingen die je in je eerste stukje aangaf zullen het denk ik niet gaan worden. De keuze is wel beperkt want je moet in hun ogen zsm weer aan het werk. Dus gemiddeld duurt een opleiding via het uwv max 2 jaar. Ook zijn ze veel strenger geworden en is het geld daar bijna op. Ik had een opleiding uitgekozen die zou 2 jaar duren maar dat kon ik vergeten. Hij was te duur en volgens hen weinig arbeidsmarkt daarin. Terwijl ik er genoeg vacatures van zag. Ook is het per UWV kantoor verschillend. Mijn zus heeft een uitkering en bij haar is alles net ff wat soepeler dan bij het kantoor waar ik kom. Succes ermee. Ik hoop dat het je lukt!
tja ik snap het ok niet helemaal hoor, maar degene die heb gesproken bij uwv zei dat hun 1/6 vergoeden en dat ik eventueel via de belasting ook 1/6 deel kan krijgen. Terwijl toen ik nog gewoon werkte kreeg ik zoveel kinderopvangtoeslag dat ik niks hoefde te betalen. Inkomen was op bijstandsniveau. Nu wil een opleiding volgen en ik kan ergens stage lopen en opeens kan het niet meer. Echt hopeloos.. Maar ik ga ook nog verder informeren bij de belastingdienst hoor. Dit nieuws heb ik pas recent gekregen en heb dus nog geen contact gehad met de belastingdienst.