poes zwanger/bevallen HELP!!!

Discussie in 'De lounge' gestart door sunnyqueen21, 25 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Nou zoals jullie aan de titel al kunnen zien... Onze poes is zwanger. Ze is op 24 april de deur uit gegaan en 5 dagen later terug gekomen. In die 5 dagen is zij dus gedekt. Als ik van 24 april ga rekenen zit ze nu op 63 dagen. Dat is het gemiddelde waarop een poes kan bevallen heb ik gelezen. Zondag 13 juni zijn we bij de DA geweest omdat ze bloeddruppels verloor. Hij heeft een echo gemaakt en dacht 2 of 3 kittens te zien. Waarvan hij van 1 duidelijk het hartje kon zien kloppen, maar van die andere kon hij het niet goed zien. Alles leek verder goed zei de DA. We zijn op kittenvoer over gegaan omdat onze kat wel erg mager is (altijd al geweest) En omdat ze toch ook die kleintjes goed ter wereld moet brengen, maar even wat extra energie... Dus kittenvoeding. Ze slaapt veel en is erg aanhankelijk. Haar buik begon 2 weken terug echt boller te worden en je ziet haar buik op en neer gaan heel regelmatige ademhaling en dan ineens een hele rare beweging tussendoor (ik vermoed dat dat de kleintjes zijn die bewegen.) Ik heb nog nooit een nestje gehad. De moeder trouwens ook niet. Ik heb dus geen ervaring en speur heel het internet af, maar lees veel verschillende dingen. Vandaag lag ze naast mij op de bank (ze wijkt niet van mijn zijde.) En toen ze even opstond om zich om de draaien zag ik daar een klein propje bruin rood liggen... Ik dacht eerst.. verliest ze nou ontlasting, maar ik keek even goed bij haar en het kwam gewoon uit de vagina... Met papiertje op gepakt en het is echt bloed... Heeft dit met de naderende bevalling te maken?? Wat kan ik nu verwachten?? Ik heb haar in de werpdoos gezet, waar ze nooit in gaat liggen en ze blijft er nu heel rustig in liggen... Ze slaapt en af en toe likt ze die bloedpropjes op... Heeft iemand ervaring hiermee. Ze is verder heel rustig en maakt geen aanstalten om te gaan bevallen...

Liefs

2. Link voor tips:
    Stichting Het Poezenparadijs

Tenslotte het eindstadium vanaf dag 58. Dit is het stadium, vlak voor geboorte. Alle organen zijn voldoende volgroeid om de foetus levensvatbaar te maken. Een normale bevalling vindt plaats, tussen dag 59 en dag 69 na de conceptie. Voor dag 59 zullen kittens nog niet levensvatbaar genoeg zijn om te overleven zonder speciale medische hulp. Duurt een dracht langer dan 69 dagen, dan is het goed om de dierenarts te consulteren. Als de poes het nemen van haar temperatuur (rectaal) niet al te vervelend vindt, kunt u elke ochtend haar temperatuur meten: 12 tot 24 uur voor de bevalling daalt haar temperatuur van de normale waarde van 38.5 met een graad naar 37,5 graden Celsius. Een normale bevalling begint met ontsluitingsweeën. De poes zal wat slijm uit haar vagina produceren maar misschien merkt u dat niet eens omdat ze, als ze er met haar dikke buik nog bij kan, het zelf schoon zal maken. Dit stadium kan tot 36 uur duren, vooral bij een primipare poes (=poes die voor het eerst werpt). Ernst wordt het, als ze persweeën krijgt. Deze sterke contracties kunt u goed voelen als u uw hand op haar buik legt. Het belangrijkste dat u kunt doen is: er zijn… veel poezen vinden het prettig als u ze gezelschap houdt. Het eerste jong laat vaak het langst op zich wachten. Raak niet te gauw in paniek. Houd vooral goed in de gaten dat de moederpoes rustig blijft. Zolang de moeder niet onrustig of paniekerig is, is er vaak niets aan de hand. Het is altijd prettig, als u en de poes beiden onervaren zijn om steun te krijgen van een ervaren fokker.
    Bevallen is echter iets heel natuurlijks en meestal gaat het goed. Het is wel verstandig om uw dierenarts op de hoogte te stellen van de naderende blijde gebeurtenis. Als u veterinaire hulp nodig zou hebben is het goed om te weten, wie u kunt bellen (kittens komen graag 's nachts…)

3. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Hier een poes die voor de 5e keer is bevallen.

Laat haar vooral met rust, zolang jij er bij zit zal ze waarschijnlijk niet gaan bevallen. Hier nog nooit problemen oid met de bevalling gehad, de natuur doet het zelf.

Als ze zich veilig voelt in die werpdoos heb je geluk. Anders vind je vandaag of morgen ergens een nestje kittens waar je ze niet wilt hebben. ( bij ons 1x gebeurt, in ons dekbed, tussen de hoes)
    Hier zien we duidelijk dat ze op een gegeven moment een plekje gaat zoeken, dan is een paar uur kater het nestje er.

Als de kittens zijn geboren, ook gewoon met rust laten, anders gaat ze ze verslepen naar een andere plek. En dat wil je ook niet.

Onze poes wil echt rust en privacy.
    De kittens zijn nu 2 weken oud, en ik heb ze alleen op de eerste dag heel even gauw bekeken of alles ok was. Gelijk droge doeken in de mand, en nu kijk ik elke dag even, maar dat is alles.

Over een weekje krijgen ze een groot hok zodat ze lekker kunnen rondlopen. Ik gebruik daar een oud campingbedje voor.

Succes!

4. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Dat met rust laten dat deden we al, maar zij zoekt ons steeds op. Ze wil constant bij me liggen op de bank en nu heb ik haar zelf naar de werpdoos gebracht en nu blijft ze er in liggen en slaapt ze... Maar ik vroeg me dus af wat die bloedpropjes betekenen... Het komt er zeg maar in kleine sliertjes uit...

5. Ik denk dat dat (net als bij ons) de slijmprop is die je verliest vlak voor de bevalling.

En zoals in het stukje boven staat, vinden veel onervaren poezen het fijn als je bij ze bent. Je merkt vanzelf wel aan haar gedrag als daar verandering in komt. Succes!

6. Appie1988

Appie1988 Niet meer actief

Waarom bel je de dierenarts niet even, misschien kan die je nog tips geven??

Dikke tut

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik zou de poes verlopig even met rust laten maar wel in de gaten houden. wij hebben een poes gehad die zich verstopt had achter in de kelder om te bevallen en dat was geen pretje om ze er weer achteruit te krijgen. katten komen overal waar wij mensen nooit tussen komen :). vaak zoeken ze vanzelf een rustig vertrouwt plekje op waar ze willen werpen. hier gaan ze dan blijven liggen en de natuur doet de rest. als ze merk dat jij onrustig wordt dan kan de poes dit overnemen waardoor ze de bevalling onbewust tegenhoudt. probeer der op der gemak te stellen, aandacht egven als ze hier om vraagt maar als ze even appart gaat liggen haar niet verder storen.

poezen bevallen vaak niet in de werpdoos omdat dit niet hun vertrouwde plekje is. ze bevallen bijvoorbeeld liever bij hun baasje in bed als ze hier altijd mogen slapen of in de hondenmand als ze hier vaak inliggen. een poes van mijn moeder had der jongen in het bed van mijn zus geworden en mijn moeder heeft de kittens meerdere keren moeten verplaatsen omdat moederpoes de kittens elke keer weer terug ging leggen in bed. die poes dacht dat mijn zus der moeder was en die deden alles samen. ze dacht dat mijn zus wel even ging helpen ofzo met de kittens haha.
    weet niet of ze ene plekje heeft waar ze altijd slaapt?? als je haar daar op der gemak weet te stellen kan het zomaar zijn dat de bevaling sneller vorderd

8. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Ik heb de dierenarts ook gebeld net en die zegt dus eigenlijk dat het binnen een dag kan gebeuren, maar dat het ook nog wel een paar dagen kan duren... En dat ik haar inderdaad haar eigen gang moet laten gaan en zelf een plekje moet laten uitzoeken. Nou dat deed ik al. Ik bemoei me helemaal niet met haar. Zodra ze naar me toe komt geef ik haar aandacht, maar verder laat ik haar met rust... Alleen ze lag nu op het toetsenbord en dan verplaats ik haar toch wel even hahahah. Ik ben zeer benieuwd wanneer het gaat gebeuren... Dierenarts zei ook dat bij een europese korthaar eigenlijk nooit problemen zijn tijdens de bevalling... dus daar hopen we dan maar op. We kunnen niks anders doen dan wachten...

Liefs

9. diaantje17

diaantje17 VIP lid

21 jun 2007
    5.319
    1
    0
    nagelstyliste
    Heteren
    oh spannend hoor..hoop dat alles snel gaat voor poes..

Wij (mijn ex en ik) hebben ooit een nestje gehad op bed....klein detail....wij hadden geen poes...dus was even schrikken toen ik een poes op bed vond..net toen ik haar van bed af wilde halen/jagen zag ik iets glibberigs liggen..*dacht even dat ie mijn bed onder gepoept had..:)* toen ik het hoopje "poep" zag bewegen ..heb ik de poes maar rustig laten liggen bevallen ....met mijn hart in mijn keel .....maar vond het zoooo zielig anders...
    We hebben nooit geweten van wie die poes is geweest...niemand heeft haar ooit opgeëist ..;)

10. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Onze poes is naar zolder gegaan vorig jaar,om in alle rust te kunnen bevallen,helemaal onder het meest lage gedeelte van het schuine dak.
    We hebben niets gemerkt,zelfs mijn zoon niet,die op zolder slaapt...
    ze is waarschijnlijk of op een zaterdagavond bevallen of in de nacht van zaterdag of zondag.
    Die zondagochtend kwam ze wel op bed bij ons(ineens weer slank :D)en ze wilde echt duidelijk maken dat de kleintjes er waren.
    Mijn zoon zei opeens:ik hoor miauwen op zolder.
    Dus wij kijken,en ja hoor,daar lag het hele spul :D
    Toen hebben we d'r gauw in een doos gedaan met een oude trui van mij,en in de computerkamer gezet,dat was veilig in de 1e instantie.
    Helaas ging ze toch verslepen de dagen er na...

11. Andrea001

Andrea001 Bekend lid

9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Als ze steeds bij je komt, zou ik lekker bij haar blijven als ze in de werpdoos ligt. Onze poes is vorige maand bevallen en ze kwam me halen. Pas toen ik mee ging, ging ze persen.. Het was geweldig mooi om mee te maken.
    Als de poes de slijmprop verliest (die ik trouwens nieteens heb gezien), begint de bevalling binnen 48 uur.
    Eerst komt er een geelgroen slijmpropje naar buiten. Dit is het vlies waar het eerste kitten in zit. Dan wordt al snel de kitten geboren. Als de moeder niet zelf het vlies kapot bijt, moet je het eraf halen met je handen en meteen de kitten terug geven aan de moeder om schoon te laten likken.

Ik heb nog wat foto's van de bevalling, als je wilt kan ik ze pb'en.

Succes!! Komt best goed.

12. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    De bevalling gaat meestal vanzelf, vooral met rust laten is belangrijk.

Wat wij wel altijd doen is 1-2x per dag de kittens weten. Ze moeten gemiddeld zo'n 10 gram per dag aankome (start gewicht is ongeveer 100 gram, meestal iets meer). Anders bestaat de kans dat moeder niet genoeg melk heeft (vooral met weinig kittens) en drogen de kleintjes snel uit.

13. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Spannend hoor! Ben benieuwd wanneer ze gaan komen!

14. droomwens79

droomwens79 Niet meer actief

onze poes is in mei bevallen, en ze kwam me man echt wakker maken, ze beviel namelijk niet zonder hem erbij!!

spannend hoor!!!

15. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    En, is er al wat?

16. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Ze verliest nog steeds propjes bloed... Ze lijkt de bank het lekkerste plekje te vinden dus daar hebben we handdoeken op gelegd. Verder is ze vandaag heel miauwerig naar mij toe... En dan volg ik haar om te zien waar ze me heen wil hebben, maar dat is me niet echt duidelijk. Ze is nou wel onrustiger dan gisteren... maar ik zie verder geen weeen...

17. Andrea001

Andrea001 Bekend lid

9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Ik heb de dag van de bevalling ook geen weeën gezien. Wel de onrust. Lekker bij haar blijven hoor. Zal ze wel fijn vinden zo te horen.

18. pat421

pat421 Lid

27 jun 2010
    75
    0
    0
    thuiszorg
    NULL
    hoi ik heb een vraagje,mijn poes is vandaag 63 dagen zwanger.heb al 2weken ofzo een werpdoos klaar staan.en heb me kast ook bevallings klaar gemaakt omdat ze daar altijd slaapt.sinds gister zoekt ze die doos wat meer op.en is ze zichzelf continu aan het schoonlikken bij haar tepels en af en toe bij haar vagina.je ziet de kittens goed bewegen.af en toe heeft ze onregelmatige ademhaling.ze slaapt veel nu.maar dit is me eerste nestje en van moeder poes ook.dus hoe kan ik merken dat de bevalling gaat naderen?want af en toe denk ik ja ze heeft weeen en daarna loopt ze weer weg en gaat eten ofzo.ik heb idd ook gelezen dat ze meestal rond de 63ste dag bevallen.ik kan niet wachten hihihi.hoop op wat meer info rond om herkenning van de bevalling

19. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Sunnyqueen ze geeft dus duidelijk aan dat ze bij je wil zijn. Misschien voelt ze zich dan veiliger? Als ze bij jou op de bank lekker ontspannen is, dan lekker doen! Ben benieuwd! Arme poes met deze hitte bevallen!

20. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij hebben een cattery, als een van onze poezen moet bevallen denken we vaak genoeg, vannacht gebeurt het niet en een uurtje later is dan soms het eerste kitten er al. Tegen de tijd dat het gaat gebeuren slapen ze 's nachts in een grote bench met werpkist waarin een verwarmd kleedjezit. Zo voorkomen we dat de kleintjes straks per ongeluk op de stenen vloer geboren worden

Deel Deze Pagina