hoeveel bijverdienen naast algemene heffingskorting

Discussie in 'De lounge' gestart door jetje86, 21 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jetje86

jetje86 Actief lid

3 jul 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Weet iemand dit? Ik ben een hele leuke baan voor twee dagen/week op het oog (12-15 uur). Ik ben benieuwd of de algemene heffingskorting er dan zo onder lijdt dat ik mezelf in de vingers snijd hiermee. Zit namelijk dan ook weer met opvangkosten, dus ja, dan zou het echt een baantje 'voor de leuk' worden, wat ergens ook weer niet heel verkeerd is hoor. Maar ben benieuwd.

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Volgens mij ga je er sowieso niet op achteruit hoor. Ik werk 24 uur (hbo functie), ook weer geen top salaris (zorg), maar ook niet verkeerd zeg maar... en krijg ook nog steeds die heffingskorting en ondanks dat we óók nog eens kinderopvang nodig hebben, houden we altijd nog véél meer over dan dat ik niet zou gaan werken natuurlijk. Dus ik zeg: doen! Het is niet alleen je maandsalaris, vaak krijg je ook nog een eindejaarsuitkering en nog vakantiegeld in mei.

3. tuc

tuc Niet meer actief

nee de heffingskorting is nog zo weinig dat je absoluut meer verdient, kan bijna niet anders.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.228
    6.088
    113
    Je krijgt sowieso de heffingskorting, of je nu werkt of niet (als je wel een belastingbetalende partner hebt)

5. jetje86

jetje86 Actief lid

3 jul 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ervoor!

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb zoiets laatst berekend, dacht 6/7000 op jaarbasis.

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Volgens mij is het 6500 euro wat je "belastingvrij" mag bijverdienen. Je moet het wel opgeven natuurlijk. Maar volgens mij heeft dat bedrag dus geen invloed op je algemene heffingskorting. Geloof ik. Ik zit met hetzelfde punt namelijk. Ik reken me suf en slaap er amper nog van.

Ik wil namelijk aan het werk als zelfstandige huishoudelijke hulp en dat gaat tegenwoordig op ZZP basis. Je moet dus zelf de belasting regelen en alles. Een kennis van mij die krijgt ook alg.heffingskorting, omdat ze niet werkt. Ze verdient ook af en toe wat bij. Niet zo gek veel, maar zij mag haar heffingskorting gewoon houden.

Het beste is (ga ik ook maar doen) is even bellen met de belasting zelf.

8. jetje86

jetje86 Actief lid

3 jul 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je tip. Ik ga dat morgen ook maar even doen. Het zal namelijk ongeveer, ws iets boven dat bedrag uitkomen.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    In Nederland betaal je vanaf de allereerste euro die je verdient belasting. Hoe meer je verdient, hoe hoger het percentage belasting is dat je moet betalen (Grofweg van 37-52%). Op de belasting kun je korting krijgen, dat zijn heffingskortingen. Er zijn er een heleboel van en je krijgt ze naar gelang je persoonlijke situatie daar recht op geeft. Bijv. als je werkt krijg je arbeidskorting, als je werkt en kinderen onder de 12 hebt én je verdient minder dan je partner krijg je inkomensafhankelijke combinatiekorting enzovoort enzovoort. De algemene heffingskorting is een korting die iedereen in elk geval krijgt. Als je zelf niets verdient of zo weinig dat je de algemene heffingskorting niet helemaal kunt gebruiken, maar je partner betaalt wel meer belasting dan dat hij aan heffingskortingen krijgt, dan kun je (het restant van) je eigen algemene heffingskorting uitbetaald krijgen. Dat wordt ook wel eens de aanrechtsubsidie genoemd. Deze regeling wordt trouwens wel afgebouwd.

Als je dus nu niet werkt en je krijgt deze korting uitbetaald, en je gaat wel werken, dan ga je dus ook over elke euro belasting betalen. Daar gaat in elk geval je algemene heffingskorting vanaf en arbeidskorting. Als je de algemene heffingskorting dan nog niet opmaakt, dan kun je alsnog het restant uitbetaald krijgen, maar als je grofweg boven de 6500 euro verdient, dan maak je zelf je algemene heffingskorting in elk geval wel op en dan heb je dus geen recht meer op uitbetaling.

Als je hem nu uitbetaald krijgt en je ziet aankomen dat je de rest van dit jaar wel zelf gaat verdienen, dan kun je de uitbetaling nog stopzetten met behulp van een voorlopige aanslag. Je hebt al een voorlopige teruggaaf van de algemene heffingskorting gekregen, die kun je dus laten aanpassen. Als je dat niet doet, moet je het teveel ontvangen bedrag uiterlijk bij het doen van je belastingaangifte over 2014 alsnog terugbetalen.

10. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wat mij verteld is dat je alsnog gaat inleveren zon ongeveer 1/3 van wat je verdiend. dit gaat of meteen van je loon af of dus van je heffingskorting. ze halen het sws wel ergens weg

Deel Deze Pagina