Spreken jullie andermans kinderen aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Strandbal, 1 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hier ben ik nou echt benieuwd naar.
    Ikzelf doe dat nooit, maar bij vooral mijn man zijn familie valt het mij op dat er mensen zijn die kinderen aanspreken op iets, terwijl de ouders daar bij zijn. Ik vind dat raar. Ben je nou aan het oppassen, of zijn de ouders er niet bij dan snap ik het wel, maar als ouders in de buurt zijn vind ik dat een ander zich niet moet bemoeien.

En wat doen jullie als iemand jouw kind aanspreekt?
    Nu is mijn kind nog onderweg, maar ik denk niet dat ik dat zou kunnen waarderen...

2. PoppetjeN

PoppetjeN Niet meer actief

Ik vind het niet erg als familie/vrienden het doen als er iets gebeurd wat ik niet zie.
    Ligt wel op de manier waarop natuurlijk

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.009
    2.122
    113
    Brabant
    Bij mij thuis spreek ik rustig kinderen erop aan..
    Gewoon op een normale manier hoor. Boos worden of echt terecht wijzen is aan de ouders.

4. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Vind ik geen probleem eigenlijk..ligt er natuurlijk wel beetje aan hoe of wat, maar als ik bij een vriendin ben, gelden de regels van daar..ze mag dan gerust iets zeggen als ze iets doen en ik zie het bijv. niet.
    Andersom ook..nu zitten wr ook op een lijn wat dat betreft.
    Maar ander huis andere regels...mits het normaal gebeurd.

5. Metire

Metire Niet meer actief

oh ja mijn familie doet dat wel, en ik doe dat ook bij de kinderen van mijn zussen.. vind dat helemaal niet zo raar! ik bemoei me verder niet met de kinderen van wildvreemden, behalve als ze echt gruwelijk irritant etc. doen

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik vind het van familie en vrienden niet erg, zelfs juist fijn dat ook zij een oogje in het zeil houden, zelf doe ik het ook bij mijn nichtjes als ze bij ons thuis zijn, mijn huis mijn regels, bij vreemde kinderen alleen als er direct gevaar dreigt en de ouders er niet zijn

7. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ligt eraan wie het is. Ik spreek mijn neefje wel eens aan op iets en mijn zus doet dat ook bij die van ons. Je ziet gewoon niet altijd alles en soms moet je er dan wat van zeggen. Maar als het niet de spuigaten uitloopt doe ik het meestal niet hoor. Van de meeste mensen ken ik hun opvoed principes niet en die kunnen heel anders zijn dan die van mij, dus wat van mij niet zou mogen, mag van hen wellicht wel.
    Toevallig gisteren bij de jumbo een cassiere die mijn zoontje erop aanspraken dat hij niet om een appel mag vragen. Toen ben ik wel even belerend geweest naar dat meisje toe, aangezien het jumbo personeel dit hem eigenhandig aangeleerd heeft en dan mijn zoontje corrigeren? Dacht het dus niet!

8. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik vind het geen probleem, ik spreek andere kinderen hier ook aan als ze iets doen wat ik niet wil, ook als de ouders er bij zitten.

9. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Ligt eraan wat ze doen..
    Als bv mijn kind slaan oid en de ouders zeggen er niks van, dan doe ik dat. Maar als ze van alles van tafel af eten en de ouders zeggen niks, voel ik me ook niet geroepen daar wat van te zeggen, mits het niet gevaarlijk is!

Van de week was ik in het zwembad en mijn man ging van de glijbaan met onze oudste. Gelijk erachteraan kwam een bengeltje van 8jaar. Heb hem wel gezegd dat hij de volgende echt moet wachten tot het stoplicht weer op groen springt, anders is het veel te gevaarlijk!

10. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.602
    1.356
    113
    Tja ik zie het probleem niet als een kind erg vervelend is en andere kinderen pest en ouders doen niks ;). Ik spreek rustig andere kinderen aan vooral als er geen ouders bij zijn. Zijn de ouders erbij en ze doen niks vind ik het vaak wel best mits ze mijn kind met rust laten :D

Moet zeggen ben ook wel eens naar de ouders toe gestapt in ene binnenspeeltuin met de mededeling ga jij er nu wat van zeggen of zal ik het even doen, de kinderen die jullie mee hebben doen niks anders dan andere kinderen slaan en pesten en ik accepteer niet dat ze mijn zoon pesten :x. Kijken de ouders verbaasd op van hun boekje ooh die van ons, niks van gemerkt pfff.

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Natuurlijk, ik zou niet inzien waarom dat niet zou kunnen... We hebben allemaal een bepaalde grens en kinderen moeten leren om met verschillende mensen om te gaan. En nu heb ik het niet over bepaalde normen en waarden opleggen, maar wel respectvolle zaken zoals 'dank je wel' zeggen, en 'wil je alsjeblieft eventjes boven je bord blijven eten, want je kruimelt zo'. Dat soort dingetjes :)

Ik vind dat dat moet kunnen. Voor de grotere zaken vind ik dat je daarvoor bij de ouders moet zijn. Zoals bijvoorbeeld grof taalgebruik, slaan of niet-door-de-beugel-kunnend-gedrag. Maar ik heb dat soort dingen nog nooit meegemaakt.

12. augustus

augustus Niet meer actief

Iemand anders (een bekende) mag best iets corrigerends zeggen tegen mijn dochter. Van vreemde heb ik liever dat ze even naar me toe lopen, zodat ik zelf ik kan grijpen. Andersom werkt dat ook zo bij ons (meestal).

Laatst werd mijn dochter door een oma hardhandig van een speeltoestel afgetrokken omdat haar kleindochter nu echt aan de beurt was (vond zij en mijn dochter dacht daar anders over). Nou dat werd niet gewaardeerd en hier heb ik mevrouw ook op aangesproken. Ik had liever dat ze naar mij was toegekomen dan had ik haar gevraagd eraf te gaan.

13. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    ik spreek de kinderen aan, het is namelijk hun gedrag.

Stel dat ik zie dat een kind mijn zoon zijn snoep afpakt, dan ga ik niet eerst naar de ouders en dan moeten die dat tegen hun kind zeggen. Neen, ik leg het op kindertoon uit dat dit niet hoort.

Ik bedoel: stel dat je een vrouw tegen je auto parkeert, dan ga je toch ook niet naar haar man om te klagen en deze moet dan toch niet op zijn beurt zijn vrouw gaan aanpakken. Je doet het toch tegen die vrouw. Wat is dan het verschil met kinderen?

14. Papaver

Papaver Niet meer actief

Dit dus, spreek andere kinderen zeker aan. Met name als andere ouders iets niet zien, bewust of onbewust

15. Islah

Islah Niet meer actief

Aangezien mijn dochter nu in een fase zit waarin ze zich niks aan lijkt te trekken van wat ik tegen/over haar zeg vind ik het maar wat fijn wanneer iemand anders haar even terechtwijst haha.

16. Papaver

Papaver Niet meer actief

Vreemde ogen dwingen! ;)

17. Islah

Islah Niet meer actief

Het verschil is denk ik dat de vrouw in kwestie niet opgevoed hoeft te worden door haar man (althans dat is te hopen), een kind moet nog wel door de betreffende ouder(s) opgevoed worden. Daarom is dit een gevoelig punt bij sommige ouders.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, daarom! En daar maak ik zo nu en dan dankbaar gebruik van. : )

19. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ja hoor dat doe ik wel. En afhankelijk van de situatie ligt hete raan hoe ik dat doe. Als we bij de ouders zelf zijn zeg ik iets van "Ik denk niet dat papa/mama dat goed vind"
    Is het bij mij thuis, dan zeg ik dat ik het niet goed vindt dat ze dat doen.

En heel soms spreek ik buiten wel eens kinderen aan. Als ze iets op straat gooien. Op vorig jaar met koninginnedag. Waren er een groepje aan het klooien met biobakken naast het terras. En open en dicht klappen. We werden er gek van. Ben er heen geaan heb ze dicht gedaan en heb ze terug naar papa en mama gestuurd.

20. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Ik vind het ook helemaal geen probleem als andere ouders iets tegen mijn kind zeggen, mits het vriendelijk en correct is.
    Stel dat mijn zoon een ander kindje slaat, dan mag die andere moeder ook tegen mijn zoon zeggen dat dit niet hoort.
    Meestal gaat het toch over zaken die algemeen zijn: niet slaan, niet afpakken, teruggeven, samen spelen is samen delen ed.
    Heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad (buiten die ene aso dan in de camping).
    Ik zal nooit tegen een ander kind zeggen dat een 5e ijsje die middag niet hoort, dat is de taak van de ouders

Deel Deze Pagina