Ik heb sinds begin 2021 de mirena spiraal en sindsien eigenlijk niet meer ongesteld geweest. Nu heb ik de laatste tijd (al wel zeker een jaar) last van een aantal lichamelijke/hormonale klachten. Ik heb al een aantal onderzoeken gehad, maar daar is niks bijzonders uitgekomen. Daardoor eigenlijk het besluit genomen dat de spiraal eruit gaat en ik even geen kunstmatige hormonen meer in m'n lichaam wil. Wie heeft hier ervaring mee? En zijn de klachten na het verwijderen van de spiraal verdwenen? Ik merk ook steeds vaker spotting. Kan dit door de mirena komen? Of doe ik er goed aan om dit ook bij de huisarts te melden zodat er eventueel een swab gedaan kan worden? (Moet dit jaar sowieso weer voor een uitstrijkje).
Ik zou inderdaad sowieso vragen om een uitstrijkje. Heb je ook buikpijn? Het kan namelijk ook zijn dat je mirena niet helemaal goed meer zit waardoor je last krijgt van spotting. Ik had daarnaast ook last van buikpijn. Als de spiraal eruit is kan je lijf nog wel een tijdje ontregeld zijn. Hou daar dus rekening mee
Spotting is normale bijwerking van mirena, ook als je hem al een tijdje hebt. Ik zou even afwachten wat er gebeurt als deze eruit is. Blijft de spotting, dan is verder onderzoek voor zekerheid misschien wel goed idee. Ik heb ook veel last gehad van spotting met spiralen (mirena, maar ook koper), het kan helpen door goed bij te houden welke dagen je er last van hebt en welke niet, om misschien een patroon te herkennen, al helemaal als je cyclus/menstruatie weer komt. In mijn geval kon ik zo ontdekken dat het eigenlijk altijd in dezelfde week van mijn cyclus was en dus hormonaal bepaald... (heb overigens wel onderzoeken gehad om afwijkingen uit te sluiten. Nu zonder spiraal heb ik geen spotting meer)
De huisarts heeft gister de spiraal eruit gehaald. Heb mijn klachten voorgelegd, maar toch besloten om op het bevolkingsonderzoek te wachten ( komt ook dit jaar en anders kostte het mijn eigen risico) er was zo ook niks afwijkends te zien. Ben benieuwd of m'n klachten nu ook zullen afnemen en anders kon ik alsnog aan de bel trekken.
Mijn lijf lijkt wel wat ontregeld ja. Hij is er nu 2 weken uit en nog geen menstruatie gehad. Wel veel darm klachten en slecht slapen 's nachts dus zou zomaar 1 dezer dagen kunnen komen.. hoop ik. Mijn moeder was al vroeg in de overgang dus dat wil ik graag kunnen uitsluiten.