Spinazie opwarmen: kan het nou wel of niet?

Discussie in 'Voeding' gestart door Birgitte, 19 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hallo,
    Ik maak altijd zelf babyvoeding en vandaag heb ik 6 maaltijdjes met spinazie gemaakt. Die gooi ik in de vriezer en elke dag warm ik er dan een au bain marie op. Nu staan ze klaar op het aanrecht met stickertjes op de deksels en nu realiseer ik me ineens dat je spinazie helemaal niet mag opwarmen.
    Mijn vraag is dan ook: kan ik die maaltijden gewoon aan mijn dochter geven of kan ik ze weggooien.

Normaal houd ik bij nieuwe ingredienten ook altijd de 4-dagen regel aan: dus 4 dagen achter elkaar hetzelfde om te zien of ze er allergisch voor is. Maar met spinazie kan dat toch ook niet? Ik heb nl ook altijd geleerd dat je maar 1 keer per week spinazie mag eten...

Oh wat stom van me zeg!! Balen van al die energie die ik er in gestoken heb.

Wie weet raad??

Groetjes,
    Birgitte

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Spinazie opnieuw opwarmen wordt echt afgeraden. Iets met nitrieten. Hetzelfde schijnt trouwens op te gaan voor boerenkool. (Hoewel ik dat juist altijd een geweldige kliekjes-maaltijd vindt.)
    Schoonbroer is groenteman (oftewel groentebroer) en hij zegt dat het niet 'mag'. En in dit soort dingen geloof ik hem altijd maar, hij heeft ervoor geleerd.

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
  4. 2ehands2ekans

2ehands2ekans Actief lid

30 mei 2012
    194
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het achterhaald dat je het niet weer mag opwarmen... maar voor de zekerheid doe ik het toch maar niet.
    En idd niet vaker dan 1 a 2 x per week nitraatrijke groente geven.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Mijn moeder heeft eens gebeld met het voedingscentrum en die zeiden dat het tegenwoordig achterhaald is.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Ik maakte gewoon potjes met gekookte aardappelen klaar en liet op die dag dan 2 of 3 blokjes diepvries spinazie ontdooien en dat maakte ik dan warm :D

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zo deed ik het ook, al maakte ik al snel de aardappels ook op de dag zelf (aten we zelf ook natuurlijk) en dan een paar van die deelblokjes erdoor. Toen ze wat ouder was deed ik er ook nog ei doorheen, was altijd gegarandeerd succes hier!

Ik heb spinazie nooit voor de tweede keer opgewarmd, ook meer voor mijn eigen gevoel... Hetzelfde geldt voor bietjes overigens, ook nitraatrijke groenten. Door vaak opwarmen wordt nitraat omgezet in nitriet en dat is niet goed voor de gezondheid.

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Klopt, voor normale gezonde mensen (om het zo even te noemen).
    Voor jonge kinderen, ouderen en mensen met een slechte/zwakke gezondheid wordt het echter nog steeds afgeraden. Voor deze groep kan een klein beetje nitriet wel degelijk schadelijk zijn.

Hier warm ik boerenkool (als stamppot) wel op door het op te bakken in een koekepan.. voor de kinderen maak ik dan iets anders waar ik zelf niet van hou. Ik neem het risico liever niet.

9. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Wat vroeger ook nooit mocht is spinazie met vis tegelijk eten. Nu is dat ook achterhaald.
    Nog even voor de zekerheid: ik heb dus verse spinazie geroerbakt. Dus niet spinazie die al was ingevroren zoals spinazie a la creme ofzo.

Voor de zekerheid zal ik het voedingscentrum morgen bellen..

10. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Voor de zekerheid heb ik net geprobeerd te bellen met het Voedingscentrum. Nou dat kan dus niet meer als consument zijnde. Alleen professionals zoals dietisten mogen nog bellen of mailen met het Voedingscentrum. Echt te belachelijk voor woorden!!! Dus toen door naar het RIVM; ook daar mag je als consument niet naar toe bellen en ik werd verwezen naar de huisarts... Daar ligt mijn vraag nu.. afwachten waar ze mee komt.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij mag je spinazie opnieuw opwarmen, als je het na de eerste keer snel afkoelt. Dus niet eerst in een pannetje op het aanrecht laten staan tot het op kamertemperatuur is, maar meteen in een goed koude koelkast of in de vriezer. Dat doe je normaal gesproken niet, iets warms in de vriezer zetten - dan kan iets anders weer gaan ontdooien wat er tegenaan staat, en het is niet goed voor je elektriciteitsverbruik. Maar goed, ieder nadeel heeft z'n voordeel.

Ik zou niet 4 dagen achter elkaar spinazie op het menu zetten. En dat terwijl ik verder in het begin wel uitging van een 4 a 5 dagen regel.

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gewoon zelf opeten. Voor je kindje zou ik het niet doen.

13. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het risico niet lopen.

Deel Deze Pagina