Hallo dames, Voor een weekendje weg met een groep ben ik op zoek naar een soort spellen/opdrachten/uitdagingen. Het mag een beetje denkwerk zijn, maar ook een beetje actief (dus niet met zn allen naar een papiertje zitten kijken met een moeilijke puzzel erop ofzo). Maar geen rare of genante opdrachten. Het moet met 2 teams van 6 spelers, en binnenshuis te doen zijn. Wat ik tot nu toe heb, wat me leuk lijkt: - de hoogste toren bouwen van ongekookte spaghetti en marshmellows binnen een bepaalde tijd. - 6 kartonnen dozen met verschillend gewicht erin. Iedere speler krijgt één doos. (en mag de andere dozen dus niet aanraken) Alleen door te communiceren ("ik denk dat ik 1 kilo heb") moeten ze op volgorde van licht naar zwaar gaan staan. - gejat van "de jongens tegen de meisjes": iedere speler krijgt een tshirt met op de voor- en achterkant een (verschillende) letter. ik geef een omschrijving van een zesletterig woord, en de spelers moeten zo gaan staan dat ze het woord met hun shirts spellen. In deze richting zoek ik dus. Weet iemand nog meer van dit soort spellen?
Woorden raden. Iemand zoekt een woord op in het woordenboek en zegt dit woord tegen de anderen. Dan moet iedereen (ook degene die het woord heeft opgezocht) zelf op een papiertje schrijven wat hij denkt dat dit woord betekent. De oplossingen worden voorgelezen door iemand anders. De juiste oplossing zit er dus tussen. Vervolgens moet iedereen raden welke betekenis de juiste is. Degene die het goed raad krijgt een punt en als iemand toevallig de juiste betekenis heeft opgeschreven krijgt diegene ook een punt. Wie het eerste 10 punten heeft, heeft gewonnen. Dat is bij ons in de vriendengroep altijd echt lachen. Je hebt geen idee wat voor bizarre woorden er in een woordenboek te vinden zijn, haha.
Wie ben ik? Hints met voorwerpen. Bv. Het glas is halfvol. Dat je dus echt een glas mag pakken en vullen. Koptelefoon keihard aan en dan een ander nummer moeten neuriën. Woordenboekenspel is ook echt leuk! Dienblad vullen met voorwerpen, theedoek erover. 1 minuut kijken, theedoek erover leggen en dan 1 minuut alles opschrijven.
Ken je "zoek de maffia ? Geweldig spel om met volwassenen te spelen. Laatst nog met vrienden gespeeld en we hebben ons echt rot gelachen ! Als je het niet kent zal ik het wel even uittypen..als je het kent scheelt me weer heel wat getyp haha
@Luppy: dat klinkt inderdaad supergrappig . Ik vergeet er in mn post alleen bij te zeggen dat het een internationaal gezelschap is. Iedereen spreekt wel goed genoeg engels voor dat spel met zesletterige woordjes, maar ik vrees dat bij dit spel de Britten een oneerlijke voorsprong hebben. (of de Nederlanders, als we de van Dale nemen ) Maar ik ga hem zeker onthouden voor een gelegenheid met alleen Nederlanders
@Meca: een soort memoryspel is wel leuk inderdaad! En niet taalafhankelijk. Dat nurieën lijkt me ook heel komisch, en supermoeilijk . Maar voor sommigen valt dat denk ik al onder "genant" @RiRi93: nee, ik ken het niet, en google ook niet . Ik ben heel benieuwd!
Voor ons is het spel Ligretto (in UK ook bekend als 'Dutch Blitz') onmisbaar: een chaotisch kaartspel zonder beurten. Maar volgens mij zoek jij geen zit-spellen, maar doe-spellen. Er zijn er veel, vaak kun je op internet/pinterest veel vinden onder 'youth games / activities' en dan zelf kijken welke spellen en activiteiten geschikt zijn voor jouw groep. Zo heb ik ooit op een kamp het spel 'Billy, Billy, Bob' geleerd, maar met de juiste vriendengroep is het hilarisch om als volwassene te doen
I love weerwolven en 30 seconds! Maar 30 seconds is ook weer te taalafhankelijk (niet iedereen kan zo goed engels onder tijdsdruk... Ikzelf inclusief ) En weerwolven is lastig met teams van 6 tegen 6 Maar dat spelen we idd ook vaak met hen.
@Sybil: dank voor de tip! deze kwam ik tegen toen ik op "youth games" zocht. https://youthgroupgames.com.au/games/764/spot-the-difference/ Die is ook wel grappig. Taalonafhankelijk en voor 2 teams. Heb ik meteen een memoryspel. Maar dan met een leuke twist.
En misschien ook leuk dingen van de lama's. Dingen mbt theater improvisatie. Ik weet niet of je lid bent van de bieb. Maar een tip het bres spelen boek.
Wat je ook kan doen is voor het weekend een mail sturen met de vraag of iedereen 3 dingen over zichzelf naar jou wil doorsturen die bijna niemand anders weet, dit kan iets grappigs zijn, iets wat je iedere dag eet, een gebeurtenis van vroeger , je lievelingsdier noem maar op. Ze mogen daar niet met andere over praten in de groep en de feitjes alleen naar jou sturen!!!!! Je maakt met die feitjes 3 bingo kaarten ( dus op iedere kaart een feitje van iedereen zodat je 3 rondes hebt) Op de avond zelf krijgt iedereen een kaart en mogen rond gaan lopen en aan iedereen één vraag stellen. Zo moeten ze van elkaar raden wie bij het feitje hoort. Als ze denken dat ze de juiste persoon bij het feitje hebben zetten ze de naam erbij en gaan ze verder. Als de kaart vol is kunnen ze bij jou komen controleren of ze het juist hebben. Dit is echt heel erg grappig en zo kom je nog eens wat over elkaar te weten Je kan ook nog dien dat iedereen een cadeautje van de zolder meeneemt en dat de nr 1 en 2 iets van de cadeau tafel mogen uitzoeken .
@Yellowsun Hartstikke leuk. Zoiets hebben we al wel eens gedaan, maar al jaren geleden, en een iets andere groep. Daar is ook best een 6 tegen 6 versie van te maken: het ene team moet dan de feitjes van het andere team bij het juiste teamlid plaatsen (en vice versa)
Je kan ieder ook een post it op zijn/haar voorhoofd plakken of een briefje op zijn/haar rug vast spelden met een beroep, dier, beroemdheid. Een soort wie ben ik?
- lekker ouderwets verstoppertje met volwassenen. Heerlijk! Of buiten zwaai verstoppertje (als je gevonden bent, moet je dichtbij de zoeker blijven. Als iemand nog verstopt zit en dan naar jou zwaait, mag je stiekem wegrennen en opnieuw verstoppen.) Of nachtwacht! Geweldig haha - iedereen verzint twee feiten en één leugen over zichzelf. De persoon die aan de beurt is, noemt de drie op. De rest van de groep moet dan raden welke de leugen is. Echt hilarisch! Je kan zulke gekke dingen verzinnen! Mijn broer heeft bijvoorbeeld een wat Aziatisch uiterlijk (maar is wel gewoon Nederlands). Hij had opgegeven dat hij geadopteerd was, dat hij in een film gespeeld had en nog iets. Iedereen dacht dat hij geadopteerd was vanwege zijn uiterlijk! En niemand geloofde dat hij in een film gespeeld had. Nou, wel dus! - Themaspel. Wij spreken vier thema's af, bijvoorbeeld dieren, landen, lichaamsdelen en beroepen. Vervolgens wordt er een letter geprikt en iedereen probeert in twee minuten tijd een dier, land, etc te verzinnen met die beginletter. Na die twee minuten ga je punten geven. Als je de enige bent met dat woord, krijg je 10 pt. Met z'n tweeën 5 pt. Met z'n drieën 2. Met meer dan drie 0 pt. Na een paar rondes kijk je wie de meeste punten heeft. Echt heel leuk! - iedereen bedenkt een persoon en schrijft die op een plakmemo. Iedereen 'grabbelt' daarna zo'n memo en plakt die op z'n voorhoofd (zonder het te lezen!). De persoon die dan op zijn voorhoofd staat, is hij zelf. Maar hij weet dus niet wie Vervolgens mag iedereen om de beurt raden wie hij is. Kan ook echt hilarisch zijn, omdat voor de rest iedereen ziet wie je bent! - deze is wat lastiger uit te leggen, maar zooooo leuk! Lachen gegarandeerd, wij gaan altijd helemaal stuk bij dit spel Oké even denken hoor. Iedereen krijgt drie papiertjes. Op een papiertje schrijft hij een voorwerp, op de tweede een persoon, op de derde een werkwoord. Al die papiertjes worden vervolgens in een bak gedaan. De groep wordt dan in twee teams gedeeld. Eerst is team 1 aan de beurt. Het idee is om in 1 minuut zo veel mogelijk van de woorden op de papiertjes te raden. In ronde 1 wordt dit gedaan door de woorden te omschrijven. Een teamlid pakt steeds een papiertje en omschrijft het woord voor de rest van zijn eigen team. Wordt het geraden, dan mag zijn team het papiertje hebben (is 1 punt). Wanneer de minuut voorbij is, mag team 2. Dit herhaalt zich constant totdat alle papiertjes op zijn. Dan wordt er geteld hoeveel papiertjes elk team heeft. Daarna komt ronde twee. Alle papiertjes worden teruggegooid in de bak. Het principe is hetzelfde, zoveel mogelijk raden in 1 beurt. Verschil: deze ronde wordt er niet omschreven, maar mag er maar één woord genoemd worden! Daarna komt ronde drie. Weer de papiertjes terug in de bak. Weer zo veel mogelijk raden in een minuut per team. Verschil: deze ronde worden de woorden uitgebeeld, zonder geluid. Voorbeeld: het woord is konijn. Eerste ronde: dier wat wortels eet. Ronde twee: wortel. Ronde drie: konijn uitbeelden. Je moet dus ook goed opletten bij het andere team wat er voor woorden bij hen geraden worden, want je kan zo maar zelf dat woord in een volgenden ronde krijgen. Waarschijnlijk heb ik het heel moeilijk uitgelegd, maar je moet het écht spelen! Zo leuk! Wij rollen regelmatig gierend over de grond bij het spelen haha
Geblinddoekt langs een rood witte lint lopen door het lint vast te houden. Onderweg kom je allerlei voorwerpen tegen. Voelen wat het is. Aan het eind van de lijn opschrijven/doorgeven welke voorwerpen je tegen denkt te zijn gekomen. Een gepeld, gekookt ei in water voelt heel vies. Evenals gekookte spaghetti. Het is heel spannend om te doen.
@NavyCrimson91: wat een verhaal Lief dat je dat allemaal voor me getypt hebt Die met de twee leugens en 1 waarheid vind ik in ieder geval heel geschikt. Leuke variatie op het eerder genoemde spel met de persoonlijke feitjes. En de rest is ook leuk! Misschien niet alles voor dit specifieke spel wat ik wil spelen, maar ik ga alles wat hier genoemd is in ieder geval onthouden. Ik ben zo dol op spelletjes