Sommige mensen proberen hier een leuke "discussie" over taal te voeren. Dat die mensen maar een leven moeten krijgen, vind ik een beetje denigrerend gezegd. Niet iedereen heeft dezelfde interesses Zoals je al hebt kunnen lezen, ben ik het hier dus absoluut niet mee eens. Grammatica is het toepassen van regels (net als werkwoordspelling overigens), dus hoeft een docent Nederlands een dyslectische leerling bij dat onderdeel niet te compenseren. Ik geef mijn leerlingen alleen maar compensatie in tijd (10% extra), hulpmiddelen (laptop/Kurzweil), vergrotingen en aangepaste normering bij dictee woorden. Of er moeten al speciale dispensaties in hun dyslexieverklaring staan, maar dat is uitzonderlijk en heb ik nog maar 1 keer meegemaakt.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik iets wat al ter sprake is geweest, maar ik vind het lekker-belangrijk hoe-het-er-staat,-je-snapt-het-toch argument volledig onzinnig: Persoon A wil blijkbaar graag zijn of haar mening ventileren - wat het hele doel van een forum is natuurlijk - maar verwacht daarbij dat persoon B er moeite voor gaat doen om die boodschap te ontcijferen. Als jij me graag iets wil vertellen, ben ik meer dan bereid daarnaar te luisteren, maar dan vind ik het gewoonweg niet beleefd om mij daarvoor te laten "werken". Mijns insziens heeft die slordigheid dus gewoon veel met (een gebrek aan) beleefdheid en moeite doen voor een ander te maken. Alsof je in de bus niet opstaat voor een omaatje met het argument: "joh, niet zeuren, je komt zo toch ook waar je wezen moet?"
En de de winnaar van het groot Nederlands dictee is....... Devilschase... @ locusta, tja, ik weet dat het aanleren van regels ook voor dyslecten mogelijk is, maar als ik denk aan dyslexie, dan denk ik aan mijn neefje. Waarvan de kans groot is dat hij nooit goed genoeg kan lezen om de ondertitels kan lezen, die de dagen van de week nog niet kan ( hij is 9), die geen tafels uit zijn hoofd kan leren, die slim genoeg is ( iq van 124) maar die eigenlijk niet mee kan op school... Ach, wat zeur ik dan eigenlijk over spelling....
Op zich begrijp ik je punt alleen ben ik het niet helemaal met je eens. Ik betwijfel nl. echt of het een kwestie van "slordigheid" is, of simpelweg niet beter kunnen. Als iemand nl. goed onderwijs heeft gehad en een gemiddelde intelligentie heeft, dan mag je er toch vanuit gaan dat iemand moeiteloos en vooral ook automatisch correct Nederlands schrijft?! Dan hoef je er in 95% van de gevallen niet bij na te denken hoe je iets schrijft want dat zit er dan zo "ingebakken" dat dit automatisch gaat. En zo hoort het ook natuurlijk. Nu weet ik niet wat het niveau van het basisonderwijs in Nederland is hoor, ben zelf pas op mijn 14e naar Nederland gekomen, Engels is mijn moedertaal. In mijn omgeving en op andere (buitenlandse) fora zie ik echter dat er normaliter veel beter geschreven wordt zonder zo ontzettend veel fouten. Zonder meiden hier voor het hoofd te stoten, vind ik dus wel dat het met name op dit zp forum heel erg gesteld is met de spelfouten. Boeit mij verder niet overigens, maar je zou de voorzichtige conclusie kunnen trekken dat op zp gemiddeld genomen mensen schrijven met een wat lager dan gemiddeld opleidings-en/of intelligentie niveau. En ergens hoop ik dit ook, want als dit niet zo is dan zou het wel heel ernstig gesteld zijn met de kwaliteit van het Nederlands (basis)onderwijs en de verpaupering van de Nederlandse taal.
Devilschase: LOL schrijf nu zelf eens hele A-4 tjes vol hier binnen een paar minuutjes, kunnen wij ook even verbeteren
Dus jij vind het zelfs onbeleefd als mensen zwak zijn in taal en daardoor verkeerd Nerderlands gebruiken waar jij langer op na moet denken? Jij laat mij werken met jou stukje, is dat ook onbeleefd?
Ohhhhh, ik schaam me echt enorm!! Kan ipv kent.... Dat is echt erg!!!!!! Typfouten komen door nieuwe ipad, lukt nog niet zo. Maar kan en kent, dat ken eg niej...
Nee, dat heb ik nooit beweerd. Als ik nog even terug mag naar mijn oude vrouwtje in de bus: wanneer iemand niet opstaat voor dat besje omdat ie z'n been gebroken heeft/hoogzwanger is/een evenwichtsstoornis heeft/verzin-maar-wat zal niemand dat natuurlijk onbeleefd vinden, toch? Net zo heb ik alle respect voor mensen die wel hun best doen, maar waarbij het desondanks niet zo goed lukt. Het leven is geven en nemen, en meeten in the middle. En als ik dan wat meer mn best moet doen om het te lezen, prima. Maar als iemand zegt: Joh, boeie hoe het er staat, je snapt het toch" lees ik daarin dat diegene geen zin heeft moeite te doen, en dat vind ik wél onbeleefd.
ow, en @nikki88: pas op je 14de naar Nederland gekomen en nu zo foutloos nederlands kunnen schrijven: respect!
Dank je! Maar ik maak ook foutjes hoor, alleen niet aan de lopende band hoop ik. Nederlands is trouwens een verschrikkelijk moeilijke taal om te leren vind ik, alleen Chinees is nóg moeilijker.
Ik kan me er wel in vinden dat spelling ook met beleefdheid / respect voor de lezer te maken heeft. Net zoals persoonlijke verzorging. Natuurlijk doe je de ene keer wat meer je best dan de andere keer. Als ik me niet lekker voel en ik ga gauw even naar de supermarkt voor een blikje kippensoep en een doosje paracetamol dan ga ik me niet uitgebreid opmaken. Maar als ik een feestje heb zorg ik er wel voor dat ik er heel verzorgd uitzie. En een 'gewone' dag zit daar een beetje tussenin. Zo zie ik dat ook met spelling. In een langlopend topic waarin ik snel even wil reageren, druk ik wel eens wat te snel op de "snel reageren" knop. Maar als ik zelf een topic open, kijk ik toch altijd even na voordat ik op verzenden klik. Ik vraag van mensen om de moeite te nemen mijn bericht te lezen, er over na te denken en erop te reageren. Het minste wat ik dan kan doen is een duidelijke, goed leesbare openingspost te verzorgen. Ik vind dat er mensen ook erg snel van zichzelf zeggen dat ze slecht zijn in spelling. Verdiep je er dan in. Leer de regels voor werkwoordspelling, zoek eens op met hoeveel e-en je het woord "weeën" schrijft etc. Het percentage mensen met dyslexie ligt echt niet zo hoog als je zou gaan denken als je dit topic leest. En door zo makkelijk te zeggen "Ik kan het niet." doe je jezelf te kort EN zorg je ervoor dat mensen die echt een spellingprobleem hebben op den duur ongeloofwaardig overkomen want "iedereen" roept dat.