Voorbereiden op bloedprikken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MissX28, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Dag moeders,

Volgende week moet er bloed afgenomen worden bij Jesper (2,5 jaar). Er wordt getest op Coeliakie en zijn hb. Ik vermoed dat dat één groot drama gaat worden met hem. Houdgreep is denk ik onvermijdelijk. Zal ik hem juist goed voorbereiden en er al flink van tevoren over beginnen? Zo ja, hoe? Of beter niks zeggen en er pas die ochtend over beginnen? Of zelfs wachten tot we in die kamer zitten? Ervaringen of tips?

Groetjes, MissX

2. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Mijn dochter moet iedere maand/6 weken bloed prikken van jongs af aan al.
    Ze weet dus eigenlijk niet beter en strekt altijd netjes haar arm uit, maakt een vuist en geeft geen kik.

Ik zou gewoon 's ochtends vertellen wat jullie gaan doen, ook eerlijk zeggen dat het prikje even pijn doet.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.318
    235
    63
    Mijn zoontje heeft pas bloed moeten prikken en moet volgende week weer.
    Bij hem hebben ze boven bij de hand geprikt. Wij hebben dit laten doen op de kinderafdeling ipv bij de bloedafname. Mogelijk informeren of dit in jullie zh ook mogelijk is? Zij hebben toch wat meer ervaring met kids dan de prikkers op bloedafname.

Je hebt trouwens elma zalf, dit verdoofd. Heeft manlief de vorige keer niet voor gekozen, maar dat doe ik dit keer wel.

Ik had mijn zoontje wel voorbereid. Hem uitgelegd wat er ging gebeuren en dat dit ook een beetje pijn kon doen.
    Hij heeft geen kik gegeven.

4. Dana

Dana Niet meer actief

ik heb mijn dochter wel voorbereid, ik had wel het "geluk" dat ik elke 4 weken zelf moet bloedprikken, ik neem haar dan mee en laat haar zien wat ze doen en blijf er rustig onder, op die manier heeft ze bij mij gezien dat het allemaal goedkomt.

het is niet zo dat ze geen kik geeft maar houdgreep is hier niet nodig.

5. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je zelf rustig blijft zal je kindje waarschijnlijk ook kalm blijven.
    Gewoon rustig uitleggen dat hij een prikje krijgt en dat dat prikje heel even pijn doet, maar dat het direct daarna alweer klaar is en dat hij een mooie pleister mag uitkiezen. (in ons zkh althans)
    Ik zou het op de dag zelf vlak vantevoren vertellen. Succes.

6. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik zou het ook niet een week van te voren vertellen, gewoon de ochtend voordat je er naar toe moet.
    En inderdaad eerlijk zijn dat het prikje wel een beetje pijn doet.
    Wij hadden vorige keer een mooie prinsessenpleister van thuis meegenomen, omdat ik niet wist of de dokter die ook had.
    En dan kan je na het prikken heel snel proberen af te leiden met die mooie pleister die erop mag.

Sterkte alvast.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou idd misschien vertellen dat je naar het ziekenhuis/de dokter gaat (als hij dat van te voren fijn vindt om te weten) en dan op de dag zelf vertellen over het prikje. Bij mijn dochter (toen 2 jaar) hebben we dat toen zo gedaan en die gaf ook geen kik. Uitgelegd dat het even pijn kon doen, maar dat het snel over zou zijn. Ze heeft nog de hele dag met haar vinger omhoog gelopen, met een trotse pleister!

Oja, bij haar was het alleen een vingerprik voor HB, maar volgens mij net zo'n idee voor een kind, incl. naald enzo..

8. sravia

sravia Lid

19 jul 2011
    63
    0
    0
    NULL
    Wij hebben een boekje: " floortje naar de dokter" heet het geloof ik. Daarin krijgt floortje een prikje, het doet wel en beetje pijn, maar het is zo voorbij.
    Er zijn volgens mij tig boeken over dit onderwerp, kan je Jesper wel goed voorbereiden.
    Mijn dochter vind het reuze interessant allemaal ( en moeders durft niet te kijken :D). Maar of het door het boek komt weet ik niet....
    Iig flink prijzen naderhand, onze dochter kreeg een dapperheidsdiploma laatst, ze is er helemaal trots op.

Succes in ieder geval.

Deel Deze Pagina