Speen afleren...Mama vindt het moeilijk!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sisa, 24 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Zucht....Even van me afschrijven hoor.
    Vandaag slaapt ons meisje voor het eerst zonder speen. We hadden al een paar dagen verteld dat de paashaas eitjes zou komen brengen, maar dat we dan de spenen zouden meegeven en dat de paashaas die bij kleine babies zou brengen omdat C nu echt een grote meid is, bla bla bla. Ging heel de dag prima, middagslaapje in de kinderwagen wel wat gezeurd om haar speen maar vanavond was ze zoooooo verdrietig :( toen duidelijk werd dat de spenen echt weg zijn.
    We hebben haar duidelijk tig keer nog gezegd dat de speentjes nu bij de paashaas zijn en dat we heel trots zijn op haar maar toen ze zo lag te jammeren in bed voelde ik me wel echt even slecht...
    Maar het moet nu echt, ze is bijna 25 mnd en we zagen dat haar boventandjes wat naar voren gingen staan. Dus hopelijk duurt het verdriet niet al te lang, even doorbijten maar...
    Hoe ging het afleren van de speen bij jullie?

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Oh, bah! Kan me goed voorstellen dat 't je zwaar valt...
    Zoontje hier is 'pas' 18 maanden, maar is ook errug gehecht aan z'n speentje bij het slapengaan. Ik zie dus ook als een berg op tegen het 'afwennen'... Ik lees dus even mee, maar leef vooral met jou & je kindje mee! Ik hoop dat het na vandaag al makkelijker zal worden!

3. tulip

tulip Niet meer actief

pff, ja ik weet niet of je aan mijn reactie iets hebt, maar dan toch:

van te voren (toen ik zwanger was) had ik voor mijzelf bepaald dat ik 3 jaar de max vond. Onze dochter zou eind oktober begin november geboren worden, dus ik dacht als het voor dr verjaardag niet gelukt is, dan gaat hij met sinterklaas mee naar spanje. Maar begin dit jaar at ze de difrax full filled kapot (een prestatie op zich) van te voren had ik al gezegd toen ik zag dat ze eraan knaagde dat als hij kapot zou gaan, dat mama dan geen nieuwe speentjes meer had. Op een gegeven moment was het zover, een grote snee erin. Ik heb hem zelf iets verder kapot getrokken en laten zien. Ook uitgelegd dat mama dus geen nieuw speentje had. Tussen de middag pikte ze dat zelfs. Maar ik dacht: ze moet s avonds ook nog. Ze heeft er wel omgevraagd, maar ik hield vol. Ze heeft niet gehuild, maar wel een paar keer gezegd: tuttie tuttie.
    Zo ging het dus perfect.

Ik kan je eerlijk zeggen, als ze was gaan huilen had ik er wel 1 gegeven, dat had ik er op dat moment nog niet voor over, dan een half jaartje later weer.

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik zag er ook als een berg tegenop hoor...
    Maar het jammeren heeft geen 20 minuten geduurd, en het was zeker geen huilen maar echt zo'n jammergeluidjes. Nu is het bijna al een half uur stil dus valt me nog mee!
    @tulip: hier had ik me heilig voorgenomen dat C vanaf 1 jaar ECHT geen speen meer zou hebben maar ja... Zwakte en gemakzucht ook wel denk ik. Maar omdat we nu 3 dagen vrij zijn, ze goed in haar vel zit, geen ziekte of verkoudheid dachten we: nu is het juiste moment dus we moeten er even doorheen.

5. odet

odet Niet meer actief

wij hebben bij onze zoon de speen weggelaten toen hij 1 jaar oud was.
    hij heeft er even om gemekkerd, maar daarna was hij hem vergeten.
    eerst overdag een paar dagen en toen snachts ook.
    ging perfect

6. Tokkie

Tokkie Lid

29 jun 2010
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de speen van onze dochter weggelaten na haar 2ste verjaardag. Gewoon in bed gelegd, heel het ritueel alleen de speen niet. Ze heeft er nooit niet naar gevraagd en is gewoon lekker gaan slapen. Dus na haar 1ste verjaardag was ze er vanaf.

Ik denk ook dat dit de ideale leeftijd is. Omdat ze nog niet echt zo beseffen dat het hun speen is. En omdat ze oud genoeg zijn om de zuigbehoefte niet meer te hebben. Na een anatal maanden word de zuigbehoefte niet meer door de speen gevredigd. Maar word het alleen gewenning.

7. tulip

tulip Niet meer actief

nou super, hoe is het verder gegaan???

8. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Knap hoor.Mijn oudste dochter speende niet,maar duimde.Ze wordt over 2 weken 5 en duimt nog steeds:(.
    Mijn jongste pakt af en toe de speen nog.Ik ben allert dat zij straks ook niet gaat duimen

9. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Het is supergoed gegaan vandaag! Vannacht had ik rekening gehouden met een verdrietige en huilende dreumes, mevrouw heeft aan 1 stuk doorgeslapen en werd om 9u eens wakker haha. Vanmiddag vroeg ze 1x om haar speen in de auto, weer het verhaal van de paashaas verteld en het was oké. Verder heeft ze niet meer geslapen, ze zit nu in bad en dan gaat ze naar bed, ben benieuwd hoe het zo zal gaan.

10. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Net ons meisje op bed gelegd, ze heeft helemaal niet meer gevraagd om haar speen :$:$:$
    Ik weet niet wat me overkomt zeg, niet te geloven! Zo kan ze er haast niet zonder en na 1 dag gaat ze zonder problemen lekker slapen!
    Nou, als het dit was, heb ik me echt zorgen gemaakt om niks... Ben nu toch echt wel apetrots op mijn kleine grote meid!!

11. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wat fijn dat het zo goed gaat!!
    N.a.v. jouw topic ben ik ook begonnen met de speen zo veel mogelijk weg te laten. Nog niet met het echte slapengaan (ik ben bang dat hij dat nog niet zal begrijpen), maar ik heb wel afgesproken met mijn man dat we ook niet meer de speen gaan geven 'omdat hij moe is' oid. Dat deden we nog wel eens, maar vanaf nu is het echt alleen voor IN bed. hopen dat dat de stap straks makkelijker maakt...

12. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hier was de speen altijd al alleen voor in bed of tijdens lange autoritten. Speen bleef altijd in bed, de knuffel mag altijd overal mee naar toe (heb er 3 dezelfde).
    Goh, ze slaapt echt, heeft geen kik gegeven, sta er zo van te kijken!

13. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    We hadden de speen ook idd al wel beperkt tot eigenlijk alleen slapen, maar het viel me op dat (vooral mijn man) toch onder het mom van 'ach hij is moe/niet lekker/zielig/whatever' toch op andere momenten nog wel eens de speen wilde geven ;) Nu dus echt concreet afgesproken dat de speen het ledikant niet meer uit komt. Hooguit een uitzondering voor idd lange autoritten :)
    Knuffel laten meeslepen is mss wel een goede tussenoplossing! Die ga ik iig onthouden, thanks!

14. adi

adi Niet meer actief

Sisa, wat goed dat ze zo snel er vanaf is.
    Hier blijft de speen (en de knuffel) ook alleen in bed liggen. Ze zwaaien de speen en de knuffel ook uit als ze opstaan en als we de kamer uit lopen.

Alleen merk ik dat mijn meisjes de speen nog wel nodig hebben om in slaap te vallen. Prima op zich, alleen zuigt Melisa sinds kort totaal verkeerd aan de speen. Ze houdt haar mond open en duwt met haar tong de hele tijd tegen haar ondertanden, als ze de speen in de mond heeft.
    Dit gaat dus fout, zo duwt ze haar tanden naar voren. Ik weet dat ik moet ingrijpen, maar vind het ook zo moeilijk.

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik vind dit ook zo moeilijk... Mijn zoontje is nu ruim 27 maanden maar zo verknocht aan zijn speen. Als hij naar bed gaat is dit het eerste waar hij om vraagt, hij wil er zelfs 2 (1 in de hand, 1 in de mond). En zeker als hij moe is, begint hij direct heftig te zuigen aan het ding. Ik vind het zo sneu om hem de speen af te pakken, terwijl ik ook weet dat dat toch een keer zal moeten...

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij leren het onze dochter niet af, ik geloof ook niet dat de tanden door de speen naar voren komen, onze ortho ook niet.
    Mijn dochter mag haar spenen alleen in bed, al zo'n anderhalf jaar (ze is nu 2,5) en dat gaat prima.

Maar goed, even ontopic :) Als je het perse wil zou ik dan volhouden, ook als ze jammert. Hopelijk is ze er dan het snelst door heen..

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Wat goed van C zeg!
    Hier gaan de spenen op 25 juni mee aan K3.
    Zie er ook tegenop maar ze moet er nu echt eens vanaf!

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    O wat goed!! Als ik je verhaal lees dan wil ik het ook wel proberen!
    Onze zoon is 26 maanden maar is er zo aan verknocht.... we hebben het kunnen beperken tot alleen het slapen en eigenlijk vind ik dat ook wel Ok. Hij lijkt er gene scheve tanden van te krijgen en meestal trek ik m uit zn mond zodra wij gaan slapen.
    Het probleem waar wij tegenaan lopen is het volgende: het gebruik van de speen als hij overstuur is. het werkt hier ZO onwijs goed als hij driftig is/ overstuur is/ verdrietig/ ongeduldig... hij wordt er helemaal rustig van. Ik zou gewoon niet weten wat ik moest doen zonder die speen in deze " noodgevallen"...
    Hoe doen jullie dat dan???

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier een dochter van net 2 jaar. We zijn nu in ieder geval begonnen met aangeven dat "tut" en "piiter" niet mee naar buiten mogen en dat die binnen op de tafel blijven (zeker na Piiter's neusamputatie gisteren door onze Weimaraner :D )
    Verder proberen we het te beperken tot het bed... maar dat lukt vooralsnog nog niet echt, al doen we ook niet zo hard ons best.
    Ben op zich ook wel bang voor "duimen".... heb het zelf tot mn twaalfde gedaan :) en wanneer ik toen geen beugel had gekregen, had ik nu misschien nog wel geduimd :)

Dus hier ook maar een poging gaan wagen tot het afleren.... of is dat nu wel handig met een heeeeeel grote verandering op komst in de komende dagen (zie banner) :D

20. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ohhhh ik kan jullie niet vertellen hoe blij ik ben!
    Vandaag was oppasdag van oma bij ons thuis, alle spenen verstopt en ook aan oma het verhaal van de paashaas verteld. En ze ging bij oma vanmiddag gewoon braaf een uur slapen, niet eens om haar speen gevraagd!
    en vanavond hetzelfde: in bad, nog even spelen, beker melk, tanden poetsen, naar bed en gewoon niets meer gehoord, ze vraagt er niet eens meer om... Ik heb me echt druk gemaakt om niks, echt niet normaal...

@sidmick: succes, voordeel is op deze leeftijd dat ze dingen wel begrijpen als je het uitlegt vind ik.
    @druif: hier zelden tot nooit driftbuien en daarvoor ook nog nooit een speen gegeven.
    @foxter: dat jammeren was hier dus alleen de eerste avond en dat een dik kwartier, nou dat had ik er echt heel graag voor over!
    @yukl: probeer het gewoon eens, hier was de speen ook superfavoriet maar heb een paar dagen voor Pasen dagelijks herhaald dat de paashaas de spenen kwam halen enz enz en dit zo volgehouden.

Deel Deze Pagina