Oh die zijn er veel hoor, heeft ook niet met laaggeletterdheid te maken, maar gewoon met absoluut geen idee hebben wat er speelt op social media icm jongeren die er goed stiekem mee om kunnen gaan. Dat speelt hier op de basisschool al, en die ouders hebben vaak geen flauw idee van het bestaan van bepaalde apps, laat staan wat hun kind er bv post of leest.
Ik ben niet direct voor een verbod. Wel voor goede voorlichting en begeleiding vanaf jonge leeftijd. Hierin hebben ouders een rol natuurlijk. Maar zeker ook school. Lessen digitale vaardigheden én lessen over online omgangsvormen, gevaren, wat is echt en wat is nep, etc. Ik vind dit pertinent anders dan een alcohol of tabak verbod. SM ga je vroeg of laat hebben en in meer of mindere mate ook nodig hebben. Alcohol of tabak kan je prima ook je leven lang laten staan.
Helemaal mee eens. Vrees alleen dat het niet goed uitvoerbaar is maar ik vind het in ieder geval een heel goed initiatief en je moet ergens beginnen.
Ze zeiden dat uitvoerbaarheid ook een probleem zou worden in het handhaven van 30km/u in Amsterdam. Ja, er wordt nog te hard gereden. Maar de gemiddelde snelheid is wel naar beneden gegaan. En dat is toch het doel van de maatregel. En "mensen gaan zich er toch niet aan houden" is natuurlijk een raar argument om iets wel of niet toe te staan. Inderdaad gewoon beginnen en eventueel onderweg bijsturen.
Maar dat is dan toch gewoon een kwestie van inlezen, interessante tonen en de telefoon van je kind checken? Want dit klinkt een beetje als "ik heb mijn kind nooit zien roken, dus hij rookt niet. De sigaretten in zijn zak zijn dus gewoon toeval." Oftewel je kind een telefoon gegeven, met daarbij de boodschap van zoek het zelf maar uit. Ik vind dat desinteresse van de ouders, dat is iets anders dan digibeet zijn.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk moeten ouders proberen vingers aan de pols te houden, maar de technologie gaat zó snel, dat is voor sommigen (uit de generatie ‘ouder’) niet meer bij te benen. Ik zie het op m’n werk ook: mijn stagiaires zijn veel sneller met computers en programma’s dan ik, hoe hard ik ook m’n best doe. En ook ik trap geregeld in AI-verkregen foto’s of nep-verhalen. Het frustreert me enorm dat ik niet meer kan zien wat ‘waar’ is. Dus hoe graag ik ook wil, ik kan mijn kinderen hier niet tegen beschermen. En ik denk heel veel ouders met mij.
Ik vind het een interessante beslissing van de Australische regering. Ik weet niet of ik persoonlijk voor of tegen een verbod ben, maar ik vind het positief dat er nu zo'n grootschalig 'experiment' mee gedaan wordt. Het zal voor de hele wereld van meerwaarde zijn om te zien wat dit voor gevolgen heeft.
Jazeker is dit een goed idee! @KleineLai heeft het al goed verwoord vind ik. Alles wat ernstige gezondheidsgevolgen voor kinderen kan hebben, moet je verbieden. De gevolgen en de effectiviteit van het verbod is een heel andere discussie. Daarin vind ik dat er veel meer op de handhaving moet worden gezeten. Oftewel, binnenvallen bij feestjes en de tieners in kwestie een nachtje laten brommen Je moet wat meer het gevoel creëren, als ik "geschnapt" word, heb ik een groot probleem, denk ik persoonlijk. Maar goed, nogmaals de handhaving is een separaat punt. Het invoeren van een verbod zal in ieder geval al een deel van de kinderen beschermen tegen de negatieve effecten. Ik vind het argument, als ze jonger zijn kan ik ze beter begeleiden, onzin. Je gaat toch ook niet met een 10 jarige al vast een beetje onder begeleiding oefenen met alcohol? Nu is het gebruikelijk om een telefoon (met dus toegang tot verschillende social media) te geven zo rond de 9-11 jaar en deze leeftijd is in de afgelopen jaren steeds verder teruggelopen. Waarom dan niet met een 8 jarige alvast 'oefenen' met een telefoon? Of met een 6-jarige?
Een deel is desinteresse, maar een deel is ook het gewoon niet kunnen bijbenen van alles. Dat is niet volledig digibeet zijn, maar wel op het gebied van bepaalde apps en online gedragingen. Hier op de basisschool geven ze voorlichting over oa social media (gericht dus op ouders), en dat helpt wel, maar lang niet alle ouders doen mee en daarnaast zit ook inderdaad de groep die het gewoon niet interesseert dat hun 10-jarige om 3 uur ‘s nachts online is en van alles op snapchat gooit.
Ik vind dat, voor mij althans, geen vergelijk. Ik drink namelijk als voorbeeld ook niet, gebruik geen drugs en ben jaren geleden ook gestopt met roken toen mijn kinderen ouder werden. Ik gebruik wel social media en hoef daar voor mezelf niet mee te stoppen. Er zit namelijk ook gewoon heel veel goeds en leuks op. Ik vind het dus veel belangrijker dat er meer gestuurd wordt, door ouders, maar ook op school en dus in de media zelf.
Ik ben dan wel benieuwd; verbied jij het persoonlijk je kinderen ook? Daar hoeft geen landelijk verbod vanuit de overheid voor te komen toch?
Ja, ik ben voorzichtig met toegang geven tot. Ik verwacht ook niet dat de leeftijd voor mijn kinderen gelijk aan elkaar zullen zijn. Maar hoe het precies zal lopen ligt aan veel factoren.
Hangt heel erg af van de defintie social media. Vraag 2 is hoe je de handhaving wilt doen. Waar een grens is, wordt gezocht hoe hem te overkomen. Dat is overal en in alle leeftijdscategoriën. Omgaan met social media is wel een vaardigheid die je moet leren en als ouders ook al vroeg inprenten wat je wel en niet stuurt/filmt etc. Want dat leuke vriendje kan ook ineens heel wat anders doen met die oh zo ehmmmm foto van je als het je ex is (of wanneer zn telefoon gejat wordt). Wat je verstuurd ben je de controle over kwijt, wat niet bestaat kan niet misbruikt worden (al maakt AI hier een en ander wat lastig). Maar middelbare school (en ook basisschool, maar dat komt bij de ouders) is al zeer zwaar ingezet op mobiel. Roosterwijzigingen, cijfers, huiswerk etc. Maak dat weer "mobielvrij/appvrij" dat hadden wij ook geeft ook een stuk rust in die koppies.
Ik heb het wel over verbieden. Het begint, hier thuis, bij geen toegang hebben tot internet. Mijn jongens, vanaf groep 3 ook dochter, hebben family link waarbij ik handmatig toegang accepteer tot pagina's. Internetpagina's zijn voor mijn dochter dus nog volledig op de blok. Naarmate ze ouder worden accepteer ik meer pagina's. De vrijheid bouwt op. En daar zal met de tijd ook social media bij komen. Het vrijkomen van deze pagina's hangt samen met hoe ze ontwikkelen en met de inschatting die ik maak dat de gesprekken daarover ook landen. Het zou natuurlijk kunnen dat ze ondertussen anderen dingen zien en aanmaken. Maar dat ligt dan niet binnen het deel waar ik controle over heb. Mensen zijn sociale dieren. Dat maakt het ook wel fijn als de norm ook in de buurt komt van wat je zelf wijsheid vind. Als iedereen iets heeft en jouw kind niet omdat je daar zelf je eigen redenen voor hebt wordt het ook lastiger voor die kinderen. En blijkbaar ben ik hier niet alleen in. Anders zouden anderen landen het niet invoeren of overwegen.
Ik las de leeftijden van je kinderen verkeerd, dus dacht dat ze al ouder waren. Voor nu snap ik dat dat nog te handelen is. Maar als je oudste straks naar het VO gaat? Geef je hem dan ook geen toegang tot WhatsApp en/of Instagram/Facebook? Want dat is wat er hier bedoeld wordt en wat jij dus verboden wilt hebben toch?
Ik vermoed dat whatsapp nodig zal zijn voor samenwerken ed. Dat zal hij dan wel moeten hebben met aanpassing van wat instellingen. Maar fb en online filmpjes plaatsen kan wel wachten.
De reden dat het handig is is omdat de anderen het gebruiken. Als de roosterwijzigingen enkel op fb gedeeld zouden worden wordt dat ook onmisbaar.
Weet je wat het is. Ik kan jullie allebei goed volgen @Zonnestralen en @Bloempjelief Maar iets verbieden is oneindig veel makkelijker wanneer de wet achter je staat. Wanneer geen van de andere kinderen WhatsApp heeft zal er ook geen appgroep voor die kinderen komen waarin vanalles wordt gedeeld. Wanneer niemand op snapchat zit mis je niks als je 't niet hebt. Maar als je vrienden het wel gebruiken en jij mag niet van je ouders dan sta je er buiten. Wil je dat voor je kind? Dat hij maar aan een deel van de sociale activiteiten mee kan doen? Hoe pakt dat uit voor je kind? De pubers zijn constant met elkaar in contact. Daar zitten leuke en minder leuke kanten aan. Maar je eigen kind van dat contact buitensluiten doe je ook niet snel. Ik niet in elk geval. Een andere observatie in mijn omgeving. Mijn zoon kan veel beter met sm overweg dan mijn moeder. En dan bedoel ik niet technisch. Als ik met mijn moeder zit te kletsen ligt haar telefoon naar haar. En daar komen vaak appjes op binnen (met een harde doordringende piep). Daar reageert zij altijd onmiddellijk op door de telefoon op te pakken, te lezen en direct te antwoorden. Zit ik met zoon te kletsen, dan legt hij zijn telefoon aan de kant. Wat er binnenkomt ziet hij later wel.