Hier helaas wel veel waar een wachtlijst is helaas. Ik probeer elke dag voldoende stappen te halen en wandel daarom zoveel als kan. Sinds kort ook een loopband omdat ik merkte dat ik deze tijd minder behoefte had in de kou en donker te gaan.
Dank voor je tip. Bedoel je dan via consultatiebureau/ ggz? Ze is een goede slaper als het mogelijk is. Ze heeft inderdaad wel eens periode dat ze veel drinkt. Hebben al van dat ranja zonder suikers. Appelsap mag ze 1 bekertje van per dag. Daar zijn altijd al afspraken over. Over het minder eten maak ik mij op het moment niet direct zorgen om.
Ik heb geen idee of het mee kan spelen, maar ik kwam er pas relatief laat achter dat er op school tijdens de lunchpauzes aardig wat eten gedeeld werd onder de kinderen. Dan had pietje witte boterhammen met pasta (maar at daar zelf weinig van) en gaf dit aan mijn kind, die dat lekker oppeuzelde en de bruine boterham met kaas in haar trommeltje liet liggen, waardoor ik ging denken dat ze niet te veel at (of zelfs minder dan normaal). Zo ook met allerlei voorverpakte koekjes, snoepjes en pakjes sap... Omdat mijn kind van lekker eten houdt, was ze ook de eerste om 'ja' te zeggen en ze wist op een gegeven moment ook bij wie ze zelf kon vragen om hapjes/stukjes/broodjes/slokjes etc... En dat waren altijd veel ongezondere dingen dan ze van mij meekreeg.
We kunnen vanmiddag al bij de huisarts terrecht. Ben benieuwd. Ik wil niet op eigen houtje bezig met haar voeding. Ze is immers in de groei. Ook wil ik niet dat ze een eetstoornis ontwikkeld zoals stoppen met eten of juist stiekem gaat eten. Wat sport betreft gaan we hier nog eens naar kunnen wat mogelijk is en eerst proeflessen doen.
Je kunt een slecht dieet idd niet "weg sporten". Onmogelijk. Dat maakt het echter natuurlijk nog wel steeds gezond voor een kind om lekker te bewegen. Het is een combinatie van. Maar goed, eerst maar eens kijken wat de arts zegt. Ben zelf ook heel veel aangekomen voor ik bijvoorbeeld werd gediagnosticeerd met een trage schildklier. Er kan best iets medisch achter zitten. Als dat het niet is, kun je verder kijken, maar zoiets eerst uitsluiten.
En gewoon water dan? Hier drinken ze in principe altijd gewoon water of thee. In het weekend koop ik wel fris, maar dat heb ik niet standaard in huis. Melk of optimel drinken ze wel eens tussen de middag.
Dat zijn al hele goede stappen! Mijn kinderen vinden wandelen nooit leuk, maar mee gaan met de step bijvoorbeeld wel. Misschien vindt je dochter dat ook wel leuk. Succes bij de huisarts, fijn dat je zo snel terecht kunt. Hier hebben we trouwens in de vakanties altijd de mogelijkheid om kennis te maken met veel sporten. Zo hebben mijn zoontjes al meegedaan met tennis, tafeltennis, freerunnen, dansen en nog veel meer. Je zou kunnen informeren of dat bij jullie in de gemeente ook wordt aangeboden.
Ja dat is hier ook. Ik kwam daar dus achter toen mijn zoon zei: wil je die nootjes (cashewnoten) meegeven, want die vinden mijn vrienden lekker en dan krijg ik hun chocola .
Ja dit is groep 4. Hier wordt er niet echt op gelet. Dus er gaan hele rollen oreo’s bijv. mee met sommige kinderen, echt bizar! Ik ben echt niet anti-snoepen, van mij mogen ze elke dag wat lekkers, een snoepje of een koekje thuis na school. Maar ik probeer wel de rest van de maaltijden enigszins gezond te houden. Dus fruit, groenten, noten, volkoren boterhammen en water krijgen ze mee naar school. Soms iets minder gezonds als rozijntjes of een babybel kaasje, maar dat is het dan wel. Maar als ze de kans krijgen kiezen ze wel voor de chocola of koekjes (mijn zoon dan vooral) en dat snap ik wel. Ik heb hem wel gezegd niet meer te ruilen en zijn eigen dingen op te eten. Maar dat zal vast niet altijd gebeuren.
Hier eentje van 1,30 die nu 31,4kg weegt maar goed in haar groeicurve is dat al normaal sinds baby, dus voor haar "normaal" (ook echt zwaar gebouwd qua spieren in dr billen en benen). Maar in dit geval is de combinatie lengte huidig eindgewicht en VOORAL het tijdsbestek van dit verschil, met ook de familieachtergrond erbij wel een belletje huisarts waard.
Tja misschien is dit heel onaardig. Maar of er is een onderliggende aandoening. Of ze eet meer dan ze verband. Meer opties zijn er naar mijn idee niet. Dus eerste stap huisarts en eens bloedprikken etc en stap 2 samen aan de slag met een gezonde leefstijl , genoeg bewegen etc. zeker in een familie waarin overgewicht voorkomt met bijkomende ziektes. Ik was als meisje ook te dik. In zie echt wel in waarom nu. Mn moeder nog steeds niet goed gezond eten en genoeg bewegen is soms echt flink aanpassen, leren wat goed is voor je lijf en wat niet. En dat is niet zielig of je kind dingen ontzeggen, maar juist heel liefdevol en belangrijk voor een gezonde toekomst. Ik had dolgraag gewild dat ik dat vanaf huis uit had meegekregen.
Veel drinken is niks mis mee toch Hier drinken ze de hele dag water Of bedoel je met veel drinken ranja en andere drankjes? Want ja daar zit een groot verschil in Maar je geeft ook niet echt duidelijk aan wat ze eet en drinkt op een dag
Drinkt je kind met overgewicht 1 beker appelsap per dag? Ben je er bewust van dat hier meer suiker in zit dan in een glas cola? In een klein glaasje appelsap zitten 4,5 suikerklontjes. Niet om de suikerpolitie te spelen hoor, mijn kinderen drinken ook teveel sap en ranja, maar die hebben eerder ondergewicht. Appelsap is bij ons alleen iets voor op een terrasje op vakantie. Ik denk dat je met gewichtsproblemen in de familie en een veel te zwaar kind echt aan de slag moet met een goede diëtist en vooral zelf meer kennis moet opdoen over gezonde voeding.