Ooooh soms krijg ik een punthoofd van ongevraagd advies/ meningen. Hebben jullie dat ook? In de kantine op werk verkopen ze van alles van patat tot maaltijsalades. Omdat ik zeker nu ik zwanger ben graag gezond bezig ben wilde ik de laatste, maar helaas hadden de er dit keer gerookte/ rauwe zalm door zitten. Ik zag dat ze nog bezig waren er een aantal te maken en vroeg of ze er voor mij een met kaas wilde maken. Geen probleem. Ik ging alvast afrekenen en kwam terug voor mijn salade. Ze hield een pakje voorverpakte brie omhoog en riep dat ze aleen nog die had helaas. Omdat het van die voorverpakte president brie was wist ik dat het 'veilig' was en zei dat dat prima was en graag brie lust. Reageerde ze met: 'maar deze mag jij helemaal niet, je bent zwanger. Ik heb vervolgens een heel pleidooi moeten houden en uitleg moeten geven over rauwmelkse kazen en gepasteuriseerde melk voordat ze met tegenzin de salade voor mij klaar maakte, terwijl er tussentijds nog een keukenhulp zich ermee kwam bemoeien en mij toesprak dat ik geen brie mag eten tijdens de zwangerschap. Ze geloofden mij niet en keken mij afkeurend na toen ik vertrok met mijn salafe (waar ik ondertussen geen trek meer in had). Ik heb bijna op het punt gestaan er een glaasje jonge jenever bij te bestellen, maar was te verbouwereerd om nog een nuttige reactie te geven. Ook op andere momenten zit ik niet altijd te wachten op opdringerig advies. Een aantal weken terug had ik een afspraak bij de vk en had ik een vervangster. Zij besloot het over borstvoeding te gaan hebben en vroeg naar mijn plannen. Nou borstvoeding geven mits dat lukt tijdens mijn verlof en daarna afbouwen of 50/50 aangezien ik zeer onregelmatig werk heb en ik niet woon in de plaats dat ik werk. Dat was geen goed plan volgens haar en veel te kort, ik zou toch bij voorkeur een jaar borstvoeding moeten geven. Mijn argumenten deed ze af met: ik heb zelf pas geleden een baby gekregen en kolf tussendoor af in de auto, dat kan jij ook doen. En je baas moet je vrij geven voor borstvoeding. Waarop ik antwoord dat ik eerst nog maar moet zien of het uberhaupt lukt aangezien mijn moeder ook geen borstvoeding kon geven. Zij: Dan kunnen we een lactatiedeskundige inschakelen blablabla. Ik was er zooooo klaar mee dat ik het gesorek snel heb afgekapt en met een onvoldaan gevoel van die afspraak. Ik vond het buitengewoon brutaal en daarnaast onprofessioneel om mij te gaan uitleggen hoe zij tot voor kort in de auto zat te kolven. Daar vroeg ik helemaal niet om.
Daar noem je ook bemoeienissen zeg! Mensen durven wel... Ongelooflijk! Met die verloskundige zou ik gauw klaar zijn. Jouw keuze, niet de hare. Dus ze kan haar mening voor zich houden of ze maakt een nieuwe afspraak voor je bij iemand die wel weet wanneer ze genoeg gezegd heeft Oh en ik zou een klacht over haar indienen. Advies prima, bemoeienis absoluut niet.
Ahhhh ik kan er ook echt totaal niet tegen! Net zoals ik heb met mijn 7 weken na een prachtige echo met hartje bekend gemaakt dat ik zwanger ben. Iedereen hartstikke blij voor mij en dan zit er weer exact 1 tussen die zegt zo hee wat maak jij het vroeg bekend. Dan moet ik mijn pleidooi houden waarom ik het zo vroeg bekend maak. Ja jemig ik wist niet dat ik in overtreding was dat ik kies om het nu al bekend te maken ik geniet nou eenmaal van mijn tweede zwangerschap alleen ben ik iedere dag ziek lig verrot op de bank en heb al een buikje en daarbij weet ik ook echt wel dat het nog fout kan gaan maar dan moet ik zelfs bang zijn na de twaalf weken.
Volgens mij heb je vooral moeite met mensen die doordrammen . Ik vind het alleen maar correct dat ze je adviseren over wat je mag eten in een restaurant, maar daarna is het aan jou wat je met die informatie doet en niet aan hen om je vervolgens vol overgave te gaan overtuigen van hun gelijk. Zelfde met die borstvoeding, een verloskundige mag echt wel pro-borstvoeding zijn, maar zo te lezen had jij er eentje van de borstvoedingsmaffia getroffen en die mag ik nog steeds niet, ook al heb ik inmiddels al lang geen last meer van de hormonen. Van een verloskundige vind ik dat je meer professionaliteit mag verwachten, zit ze in je praktijk? Dan zou ik er werk van maken dat ze, als ze straks misschien bij je bevalling is, zich niet zo opdringerig gedraagt.
Het was een invalster gelukkig, mijn vaste verloskundige zijn schatten. Het enige minpuntje is dat ze tijdens de zomermaanden af en toe ook gaat invallen als de vaste verloskundigen op vakantie zijn. Dus ik duim nu al dat ik haar niet krijg bij mijn bevalling (14aug uigerekend). Het is inderdaad het doordrammen en de manier waarop. Als mensen het gewoon vragen (als in: weet je zeker dat je dat mag eten?) heb ik er geen last van
Precies dit. Op mijn werk was ik niet eens de discussie aangegaan. Ik zeg 1x hoe het is en dan kunnen ze het klaarmaken voor mij zoals IK het wil. Kreeg ik een weerwoord, dan had ik er uit principe een lijntje coke of een biertje bij besteld (en uiteraard weggegooid ) zijn ze nou helemaal? Ik kan mij de andere kant trouwens ook niet voorstellen hoor. Als ik iemand een biertje zie drinken met een dikke buik (of roken), dan zou ik er MISSCHIEN 1x wat van zeggen en daarna is het aan de persoon zelf om met de info te doen wat ze willen. Het zou niet in mij opkomen om er zo over door te zeuren....
Pff,, het lijkt we alsof je ineens ieders eigendom bent tijdens je zwangerschap.. iedereen wil aan je zitten en zich met je leven bemoeien. Zo vermoeiend! op ten duur ben ik maar gewoon ja en amen gaan knikken terwijl ik dan niks met het advies deed. Natuurlijk heb je aan sommige adviezen echt iets en daar doe ik iets mee maar voor de rest... ene oor in en het andere uit. Hoe vaak ik, van meerdere mensen, de vraag heb gekregen of ik wel Rennies mag (net alsof ik ze expres ga pakken als het niet mag...wat overigens wel mag!)
Toen ik zwanger was kreeg ik te horen dat ik mn buik wel in moest smeren. Of anders gezegd "Je smeert toch wel zeker??!! Dat moet hoor!" Ik zei maar ja Maar uh nee ik smeer nooit. En ik heb geen enkel streepje striae gekregen dus t was ook nog eens een nutteloos advies
Vervelend is het he! Hier ook van alle kanten advies! Kreeg pas een film door gestuurd van een tante waarin werd uitgelegd hoe een kindje werd geboren.. Met de tekst dat weet ik wat er kan gebeuren! Sorry maar ik heb al een kindje* gehad ben toen vroegtijdig ingeleid.. En ik ben niet pas onder een steen vandaag gekomen! Heel lief allemaal maar soms zou je mensen wel eens een mep willen geven Hihi
Heel herkenbaar en vermoeiend. Zeker bij mij omdat ik nog jong bent denkt elke bijdehand mij de les te lezen.. en met die hormonen word je er nog chagerijniger van Zeker omdat ik denk ik meer ervaring heb met baby's dan de gemiddelde kraamzorg(over de jongere dames heb ik het fan he) Ook qua voeding probeerd iedereen je wat anders te vertellen.. Heel vermoeiend ! Gelukkig heb ik mijn mondje bij me
Erg herkenbaar... niet jouw voorbeelden maar genoeg andere bemoeienissen. Weet alleen ff geen op te noemen, zijn er zoveel haha
Dat wordt alleen maar erger als je kind er eenmaal is. Vooral het eerste jaar. Daarna wordt het wel minder. Denk maar zo: ze bedoelen het goed ze willen je helpen. En als ze doorgaan, dan zeg je: je hebt je punt gemaakt, ik neem het mee.
Dat verhaal met die rennies ken ik ook! Nam de 2e die dag. Gelijk commentaar dat ik dat niet moet doen want het is zo slecht enz. Maar geantwoord dat mijn keel kapot laten gaan aan brandend maagzuur ook geen pretje is + rennies mogen 10 per dag ingenomen worden. nog 3x te horen gekregen voordat er mee opgehouden werd :s
Vertellen hoe moe ik nu vaak ben, slecht slaap, enz... en dan van mama's om me heen: wacht maarrrrrrr. Nee echt wacht maar..... Want straks.. Mensen serieus. Hier heb ik niks aan! :x
Och hou maar op die goed bedoelde adviezen en bemoeienissen bah ik word er ook zoo saggo van! En dan die verhalen van me schoonmoeder erbij die niet eens kloppen pfff Ik heb heel me zwangerschap al een lage bloeddruk.. nu laatste tijd hou ik vocht vast maarrr me bloeddruk stijgt niet.. nou volgens me schoonmoeder moet ik oppassen want ik zou wel is ren bloedvergiftiging kunnen hebben omdat ik dikke enkels heb.. Echt de logica van een achterkant van een varken.. word daar zo moe van hè!
Alsjeblieft breek me de bek niet open. Zal je dat wel drinken/eten,kan je dat wel doen en owja als ik ergens last van heb zoals misselijkheid ofzo: ow maar ....... Heeft het veel erger gehad! Kan mij dat nou schelen mens. Mw schoonmoeder is lid van een weggeefpagina van facebook dus elke keer als er baby kleding op komt loot ze mee en wint nog vaak ook! Minstens 1 keer in de week komt ze met hele stapels babykleding die ze gratis heeft gehad en ik er dus niet vind uitzien. Daarnaast hebben qe het niet nodig kan prima zelf babykleding halen( daar kijk ik juist naar uit) Als ik er dan wat van zeg: ja maar je gaat straks heeeeel vaak verschonen kan jou het schelen hoe het eruitziet :/. Nou ik kan prima zelf genoeg kleding halen dank je. En dit is lief bedoeld maar erger me er dood aan!
Zodra mensen weten dat je zwanger bent is ineens iedereen een dokter. Ik raak ook erg geirriteerd van ongewenst 'advies', elke zwangerschap is verschillend en dus werkt niet elk advies voor iedereen. Ik krijg vooral veel 'advies' over ochtendmisselijkheid, waar ik dus echt geen behoefte aan heb want bij mijn eerste zwangerschap had ik HG dus ik heb echt alles geprobeerd en weet het nu wel. Elke keer dat iemand tegen me zegt dat ik munt thee met crackers moet eten moet ik echt moeite doen om beleefd te antwoorden.
Ooooh wat lees ik herkenbare dingen!! Zowel van mijn eerste al nu Oa met vroeg bekend maken en idd iedereen blij maar weer 1/2 mensen die moeten zeuren?! Of deze wel gepland was? Want weet je wel waar je aan begint 😕 Say what ?! Ben leeftijd 27 jaar maar geloof dat ze denken dat ik nog 15 ben.. We zitten nog op de flat maar gaan verhuizen zodra het kan maar daardoor wouden we onze kinderwens niet uit stellen man wordt dit jaar 32 en ik ben 27..en daarbij ik blijf steeds in de verdediging schieten om alles uit te leggen wrm er nu voor kiezen?! Maar kinderen gaan er echt niet aan onderdoor als ze een kamertje moeten delen voor zolang het nodig is tot we een andere woning hebben... Pfff en dan nog een "goeie vriendin" die zogenaamd blij voor me is maar waar je aan alles kan merken dat dat niet zo is...heb alweer een ziekenhuisopname achter de rug van misselijk en spugen maar ze is niet even geweest hoor bijna een week gelegen 😒 en dan de echo's of status op fb wat over het kindje gaat niet liken maar andere dingen die ik erop zet wel... Ze heeft ook een diepgewortelde 2e kinderwens maar ze heeft bij 1e ernstige bi gehad en daardoor wil haar vriend gwn niet meer bang dat zij het niet aankan etc maar daar kan ik niks aan doen. Dus ja ken de bemoeienissen wel en zelfs jaloezie bah
Bij mij gaat het meestal over klachten..als ik vertel dat ik zo'n last heb van moeheid of misselijkheid, dan krijg ik doodleuk naar mijn hoofd geslingerd dat ik nu nog helemaal geen klachten kan hebben omdat ik net zwanger ben. Dat gaat echt zo: 'HAHAHAAAA!!!!!! Nu al klachten? Er zit nog helemaal niks! Laat me niet lachen!! Sjonge....... Das vooral van 1 persoon die nog nooit zwanger is geweest. Dussss.
Een collega ziet bij elk kwaaltje dat ik heb een medisch probleem: ijzertekort, hoge bd of ik heb zwangerschapsuiker.... ik moet vooral rust nemen anders groeit de baby niet goed. Haar dochter had hier immers allemaal last van. Elke dag gaat de negeer knop om en houd ik me vast aan dat vorige week mijn bd nog heel laag was en ook mijn ijzer perfect etc.