smeerworst

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Linda, 22 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    mag je smeerworst eten?

ik bedoel geen speciale pate maar bijv. unox-smeerworst of linera smeerworst. ik zag nml dat er kalfslever in zit of zoiets.

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    het mag maar met mate ivm de grote hoeveelheid vitamine A dat er in zit.. maar af en toe een boterham met leverworst mag.

3. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    In verband met vitamine A mag je hier niet teveel van hebben, maar af en toe een bammetje met smeerworst kan geen kwaad.
    Toen ik net zwanger was...was ik ineens helemaal gek van leverworst (daarvoor nooit gehad) en heb er toen best veel van gegeten...totdat ik erachter kwam dat dit toch met mate diende te gebeuren

Loraintje vindt dit leuk.
  4. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Niks toe te voegen aan wat Mariska al zei..

5. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    Volgens mij mag je 1 boterham per dag, in smeerworst zit altijd lever en in lever zit altijd veel vitamine A.
    En als je zwanger bent is teveel vitamine A niet goed voor je baby'tje.

6. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    nou ik denk dat ik 'm dan toch maar laat staan, ik heb er nu alles voor over maar ik heb niet het idee dat er veel overblijft wat je kan eten haha

7. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Je mag gewoon 1 bammetje met leverpastei of leverworst per dag. Heeft inderdaad te maken met het dierlijke vitamine A wat er in zit. Plantaardige vitamine A mag je gewoon eten (zit bijvoorbeeld vaak in smeerboter en natuurlijk ook in wortels). Ik geniet ook elke dag van een boterham met leverpastei, mmmmmmmmmmmmmmm.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Natuurlijk blijft er hardstikke veel over. Kaas, zoet beleg, andere soorten vleeswaren zoals kipfilet etc., komkommer/tomaat/rauwkost, etc.

Of heb je het over de verboden/afgeraden voedingsmiddelen in het algemeen? Ook dat valt echt wel mee hoor...

9. Tink

Tink Niet meer actief

Heeft volgens mij niks met dierlijk of plantaardig te maken, vitamine A is vitamine A.
    Wat je wél mag als zwangere is provitamine A (ofwel beta-caroteen), dat zit dus ook in multivitamines speciaal voor zwangeren. Je lichaam maakt daar zelf naar behoefte vitamine A van.

Zie Caroteen - Wikipedia

Oja en ik vond nog dit op Vitamines:

Vitamine A (Retinol)

Vitamine A vervult een belangrijke functie in het celvernieuwingsproces van het lichaam. Deze voedingsstof helpt bij de opbouw van botweefsel, eiwitten en groeihormoon. Vitamine A is ook verantwoordelijk voor de opbouw en instandhouding van gezonde huid, tanden, tandvlees, botten, bloedvaten, slijmvliezen en haar. Vitamine A is bovendien essentieel voor het gezichtsvermogen. Vitamine A versterkt de weerstand van het lichaam. Verder is vitamine A één van de primaire anti-oxidanten. In dierlijk voedsel komt vitamine A voor in melk, boter, kaas, eieren, lever, levertraan, haring, heilbot, leverworst en paté. In plantaardig voedsel komt vitamine A voor in appels, boerenkool, wortelen, maïs, broccoli, spinazie, abrikozen en palmolie.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Max 15 gram per dag aan leverproducten. Ik pak op feestjes meestal 1 plakje wordt of 2 toastjes met paté. Max. Maar ik haal het sowieso niet meer voor mezelf in huis.

11. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Gevonden op http://www.vitamine-info.nl/zwangeren

==================================

Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei en een goede vitamine A-voorziening tijdens de zwangerschap is daarom van groot belang. De aanbeveling voor vitamine A is tijdens de zwangerschap verhoogd van 800 naar 1.000 microgram per dag.
    Een te hoge inname van vitamine A kan in de vroege zwangerschap de vrucht beschadigen bij daarvoor gevoelige vrouwen. Omdat lever grote hoeveelheden vitamine A kan bevatten, raadt de Gezondheidsraad zwangere vrouwen af om lever te eten. Zo bevat 100 gram lever al 11.000 microgram vitamine A, ver boven de veilige bovengrens van 3000 microgram per dag. Matig gebruik van leverproducten levert tijdens de zwangerschap geen problemen op, mits het niet wordt gecombineerd met een multivitaminesupplement met vitamine A. Een sneetje leverpastei bevat 350 microgram vitamine A.
    Mogelijk vanwege de waarschuwingen voor vitamine A halen zwangere vrouwen vaak niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1000 microgram vitamine A per dag. Uit de Voedselconsumptiepeiling uit 1998 blijkt dat de gemiddelde inname tijdens de zwangerschap 829 microgram vitamine A per dag is. Ook een tekort kan schadelijk zijn: vitamine A is essentieel voor een goede ontwikkeling van de foetus. Het is dus belangrijk om niet té voorzichtig te zijn met de inname van vitamine A.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Da's ook apart.... Ik heb veel gelezen over wat je wel en niet mag, maar nog niet eerder dat je anders te weinig vitamine A binnenkrijgt... Hoewel het wel verklaart dat ze zeggen dat je maximaal 15 gram mag, en niet dat je het helemaal niet meer mag...
    Ik ga het volgende week aan de vk vragen.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ik werd op een feestje een keer terechtgewezen omdat ik een glas multivitamine dronk, dat mocht niet want daar zat vitamine a in! Vond dat sowieso al lullig om zo terechtgewezen te worden, maar nu blijkt dus dat het best wel mag.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik zou die persoon meteen bellen om het te zeggen. :D
    Hangt er natuurlijk vanaf hoe ze het zeggen, maar als je zelf al het woord 'terechtwijzen' gebruikt, zal het niet op een subtiele manier zijn gegaan. Da's wel vervelend. Het is niet alsof je rookte of alcohol dronk...

15. Tink

Tink Niet meer actief

Daarom is dat beta-caroteen dus belangrijk! Daar maakt je lichaam zélf naar behoefte vitamine A van. Met beta-caroteen hoef je niet op te passen, daar krijg je niet snel teveel van. Het zit ook in multivitaminepreparaten speciaal voor zwangeren.

Caroteen - Wikipedia:
    Het komt onder andere voor in groenten en gele of oranje vruchten, waar het (deels) voor de kleur verantwoordelijk is. Het bètacaroteenmolecule bestaat, eenvoudig gezegd, uit twee retinolmoleculen die met de staart aan elkaar zitten. Wanneer dit molecule gesplitst wordt, ontstaan twee vitamine A (retinol) moleculen.
    Het kan in de lever opgeslagen worden vanwaaruit als het nodig is beschikbaar komt voor de aanmaak van vitamine A. Teveel aan vitamine A is schadelijk, dit in tegenstelling tot een overmaat aan caroteen.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Hahaha. Nou het was meer van "hé dat mag jij niet", niet echt subtiel gebracht dus, de meeste mensen zouden eerder iets in de trant zeggen van "bevat dat niet iets teveel vitamine A" (terwijl één glaasje heus wel kan, en ik drink dat spul haast nooit! maargoed). Misschien komt het ook wel, omdat ik de dag daarna opgenomen werd in het ziekenhuis met 2 cm. ontsluiting wat toen veeeel te vroeg was, en uiteindelijk eindigde in een vroeggeboorte. Dan ga je jezelf haast nog de schuld geven en ga je zoeken wat je fout hebt gedaan, anders was ik het waarschijnlijk allang vergeten.

Tja, was niet echt goede timing, die opmerking. =P

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou, nu weet je dus dat het niet aan dat ene glaasje sap lag :D

Deel Deze Pagina