Ik ben opzoek naar goede aanbevelingen voor boeken om me voor te bereiden op de bevalling. Het wordt mijn tweede bevalling en hoop deze iets beter te kunnen doorstaan dan mijn eerste (waar ik door een weeënstorm mn rust verloor op sommige momenten). Cursussen zijn niets voor mij en de basisprincipes van ademhalingstechnieken zitten er wel in (ik werk zelf op de verloskamers ) Het wordt sowieso een medische bevalling dus ik ben in het ziekenhuis met constant CTG, dus ik weet wel dat mijn bewegingsvrijheid niet al te veel zal zijn. Maar ik wil me beter kunnen concentreren op mijn weeën en het opvangen daarvan en me bewust zijn van alles wat ik voel/naar mijn lichaam luisteren. Ik heb het boek 'Duik in je weeën' al besteld, maar zit nog te twijfelen of deze boeken ook wat voor mij zijn : 'Mindful bevallen' en 'bevallen op eigen kracht'. Hebben jullie iets gehad aan deze boeken? Zijn dit geen klankschalen en 'oohhhmmm' boeken? Hebben jullie nog andere tips?
Continu aan de ctg is hel, maar tijdens mijn inleiding bij nr. 2 mocht ik wel gewoon douchen. Er is dus wel íets mogelijk, ook als je medisch bevalt. Maar dat weet jij waarschijnlijk beter dan ik Ik heb "veilig bevallen" van Beatrijs Smulders. Daarin staat dat je vooral in je eigen lichaam moet geloven. Wat ik de vorige keer goed in m'n oren had geknoopt was dat weeën pijn horen te doen, omdat ze anders niks doen. Dat heeft me goed geholpen. Dat je het soms verliest in een weeënstorm lijkt me niet meer dan logisch. Ik hoop dat dát je deze keer bespaard blijft.
Ook niet een korte yoga cursus? Daar leer je echt wel de dingen die jij benoemd. Je hebt ook een spoedcursus , dus een aantal lessen bv?
"Veilig bevallen" is echt een aanrader. Daarin staat goed uitgelegd wat er in je lichaam gebeurt, en wat je kan doen om de bevalling vlot te laten verlopen. Duik in je weeen heb ik ook gelezen. Maar daar heb ik minder aan gehad. Dit gaat vooral over je ademhaling tijdens de weeen (meer zoals een cursus eigenlijk)