Vraagje, ik vind het zo enorm moeilijk om mijn slechte eigenschappen te benoemen in een sollicitatiegesprek. Er wordt altijd naar gevraagd maar blijf het moeilijk vinden. Je gaat ook niet te negatief zijn want dan willen ze je niet. Hoe kan ik mijn slechte eigenschappen vertalen naar iets positiefs? Ik ben nogal ongeduldig en kan soms net iets te stil zijn of kat uit de boom kijken. Het betreft secretaresse-functie dus dat is niet handig. Terwijl ik wel over de juiste capaciteiten beschik zeg maar.
Ik kan nog wel eens de kat uit de boom kijken, waardoor mensen soms denken dat ik ongeduldig ben terwijl ik dat niet op die manier bedoel Zoiets?
Ik observeer mijn omgeving voordat ik tot een conclusie kom en dat wordt door mijn omgeving nogal eens als vervelend ervaren. Ik ben erg ongeduldig als ik ergens aan begin dan wil ik dat ook snel af hebben . Mijn slechte eigenschap was altijd dat ik erg precies ben en alles altijd op dezelfde plek wil hebben liggen wat voor mijn collega's wel eens vervelend kan zijn, ik solliciteerde altijd op een leidinggevende functie en werkgevers vinden het geweldig dat je eenpietje precies bent in die functie .
Ik zeg altijd te snel ja, dus als collega's vragen '' kan jij morgen werken zodat ik morgen vrij ben '' dan zeg ik nooit nee. Ben dus erg collegiaal maar zou toch eens wat vaker nee moeten zeggen en dan toch ook wel eens aan mezelf denken.. Zoiets ?
Eh, die snap ik niet helemaal? Probeer je slechte eigenschappen te zien als verbeter punt. Bij kat uit de boom kijken zou ik iets zeggen als. Collega's zeggen wel eens dat ik in het begin wat teveel de kat uit de boom kijk. Ik weet dat dit voor mijn omgeving soms lastig is, maar ik observeer graag de situatie eerst voordat ik reageer. Ik wil graag eerst weten wat de situatie is voordat ik mezelf te veel profileer. Bij ongeduldig iets van dat je ongeduldig overkomt, maar dat je graag aan het werk bent en je enthousiast aan een nieuwe uitdaging begint. Let bij dit antwoord wel op dat je ook duidelijk laat merken dat je de werkzaamheden ook afmaakt (Anders gaan ze daar weer over vallen). Dit is een redelijk standaard vraag, in mijn ogen gaat het niet eens altijd om het antwoord, maar wel of je erover na hebt gedacht en dus voorbereid bent op een sollicitatiegesprek. Het is erg vervelend als je een gesprek voort met een sollicitant die niet eens de moeite neemt om het gesprek voor te bereiden.
Ik zeg altijd dat ik vrij perfectionistisch ben en als ik ergens voor ga, ga ik er ook voor 300% voor, maar dat ik daarom mezelf wel eens voorbij loop/ te kort doe. Vinden werkgevers vaak ook wel weer een goede eigenschap (in hun straatje dan)
Ik vind het ook altijd moeilijk ... Ik zeg altijd dat ik erg nieuwsgierig ben Zul je denken : dat is toch een goede eigenschap ... heb kan ook tegen je werken. Soms ben ik zo nieuwsgierig dat ik het ook niet meer los kan laten, dan moet ik weten hoe iets werkt, in elkaar zit e.d. Daardoor kan ik mezelf dus ook wel eens verliezen ... En ik ben perfectionistisch ... te perfectionistisch. Daardoor lijkt het soms wel eens dat ik watervrees heb ... beetje angstig om ergens aan te beginnen. oh .. en ik kan ook wel eens een nors voorkomen hebben. Dat is alleen als ik geconcentreerd ergens mee bezig ben, dan sluit ik me af van de wereld, en dan gebeurd dat wel eens. Ik zeg het ook altijd tegen nieuwe collega's ... "niet schrikken, zo ben ik niet echt )
Haha dat dacht ik ook meteen. Dat kán toch helemaal niet zo samen in 1 zin, die dingen zijn juist tegenovergesteld aan elkaar!
O, ik vind dat altijd zo'n flutvraag! Echt zo uit het boekje, van het lijstje standaardvragen. Heb dat ook een keer bij een sollicitatie gezegd, met de vermelding dat ze meer aan mijn sterke punten hadden, dan aan mijn zwakke
Ik ben vreselijk chaotisch maar daar zit toch ook een soort van systeem in, dat is altijd mijn antwoord geweest.
Vind ik niet. Als ik iemand tegenover me heb, die niet kan opsommen wat zijn zwakke punten zijn, dan heb je duidelijk geen goed beeld van jezelf en ben je ook niet eerlijk over jezelf. Je zwakke punten zeggen namelijk ook wie je bent (misschien wel meer dan je sterkte punten ) Iedereen heeft zwakke punten en als iemand zegt dat hij/zij ze niet heeft, dan neem ik die mensen dus echt niet aan.
Ik ben ook een kat uit de boom kijker, ik zeg altijd wel: ik ben niet verlegen! maar zie wel de kat uit de boom, na een week kom ik wel los Meestal zeggen ze dan: zie jij maar rustig de kat uit de boom, en ga maar rustig wennen krijg nooit negatieve reacties, en na een week alles afgetast te hebben dan ben ik er ook hoor haha.
Leuk jullie reacties! Dat van perfectionistisch ben ik ook alleen vind ik dat te makkelijk om zeg maar naar positief te draaien. En daarmee ben ik dus bang dat ze denken dat ik maar iets verzin om het zo mooi mogelijk te maken. Snappen jullie haha. Dat van die kat uit de boom kijken zoals o.a. annetske zei spreekt me erg aan om dat te benoemen.
O ik heb best wel zwakke punten hoor, en daar kan ik doorgaans ook mee omgaan. Maar dit is zo'n ongelooflijke open deur standaardvraag! En de meest gewenste antwoorden leer je op sollicitatiettaining of lees je in een boekje. Eerlijk gezegd, iemand die zo'n vraag serieus stelt kan ik niet echt serieus nemen hoor. om de simpele reden dat je op deze vraag maar zelden echt een eerlijk antwoord krijgt. Maar blijkbaar voer jij regelmatig dit soort gesprekken. Hoe reageer jij als een kandidaat je vraagt 'waarom wilt u dit weten?'
Heel eerlijk gezegd is dat nog nooit gebeurd, en ik heb best wat gesprekken gedaan. Ik denk dat ik zoiets zou antwoorden als :"dan kan ik een beetje peilen wat voor vlees ik in de kuip heb". Ik weet het niet, hangt ook af van het moment. Een beetje goede interviewer prikt door de standaard gemaakte niet gemeende antwoorden heen. Ik niet altijd hoor, daar heb ik dan weer de hulp van een HR manager bij, maar meestal zie ik dat wel. En dan vraag ik door "oh, leg uit, in welke situaties? of hoe los je dat op op de werkvloer? Geef eens een voorbeeld"... dat soort dingen. Ik zou doorvragen.
Ben het wel met dirksmama eens, het is zo'n standaard vraag waarop je eigenlijk geen antwoord krijgt. Want dan komt er zo'n gemaakt verhaal over een negatieve eigenschap die eigenlijk positief is. Dacht ook eigenlijk dat die vraag opgedoekt was
Oh ik geloof wel dat ze eerlijk vertellen (de meeste dan ) wat hun 'positieve negatieve' eigenschap is, maar wat nu hun echte negatieve eigenschap is krijg je vaak niet te horen. Maar goed, misschien kun je dat tussen de regels door wel een beetje aanvoelen oid.