Slecht slapen

Discussie in 'De lounge' gestart door Disneyfan, 20 sep 2024 om 19:58.

  1. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.032
    157
    63
    Hoi,
    Wat raden jullie aan bij slecht slapen?
    Ik slaap slecht in en de laatste tijd wordt het alleen maar erger soms lig ik wakker tot +- 3 uur en om 6 uur gaat de wekker. Waar dit eers 1x per maand was werd het ineens 1x per 2 weken naar 1x pee week en afgelopen week al 3x.
    Het wordt een ding en ik merk dat ik zelf vaak al denk van o jeej hopelijk slaap ik vannacht.
    Dus hoe doorbreek ik dit?
    Kan er niet achter komen waar het aan ligt.
     
  2. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.717
    602
    113
    Gelderland
    Zorgen dat je in elk geval geen wekker ziet 's nachts, geeft mij heel veel rust dat ik niet weet hoe laat het is. Dan ga ik daar ook niet over nadenken.
    Verder 's avonds niet te lang op telefoon, na 12:00 uur 's middags geen caffeïne meer. Zelfde bedtijden hanteren, ook in het weekend niet ineens 3 uur later gaan slapen.
    Ik gebruik soms Bachbloesem 'slaap resque'. Die werkt wel goed om in te slapen en langer door te slapen.
     
  3. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.032
    157
    63
    Dank je, schermen probeer ik voor het slapen te vermijden. Koffie heb ik afgebouwd naar 1 kop per dag in de ochtend.
    Ik ga de bach bloesem is op zoeken dank voor de tip.
     
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    12.209
    11.168
    113
    Lig je ergens over te piekeren? Ik probeer zo veel mogelijk van mijn lichaamsdelen te noemen als ik wil slapen:
    Tenen, voetzolen, hiel, wreef, enkel…. En dan maar hopen dat ik in slaap valo_O
     
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.966
    1.222
    113
    Nederland
    Ik lees altijd nog in bed, dan ben ik zo weg.
    Lees ik niet, dan lig ik nog uren wakker…

    misschien helpt het je om nog even te lezen voor het slapen gaan?
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    8.064
    8.018
    113
    Amsterdam
    Zoek eens slaaphyhiene regels op, je daar aanhouden. En als je ligt te piekeren of al bang bent om niet te gaan/kunnen slapen zou je bijv ook een bodyscan via de mindfulness app van VGZ kunnen doen.
    Maar slaaphygiene als je dat goed uitvoert om het zo te zeggen helpt vaak al veel. Dus altijd rond dezelfde tijd naar bed en opstaan. In het weekend gemiddeld maar een uur later opstaan dan door de week en ook maar zoveel later naar bed gaan. Want zo hou je je bioritme het beste in de hand. En elke avond precies hetzelfde doen als je gaat slapen want wij mensen zijn gewoonte dieren en zo weet je lichaam ook al ik ga zo slapen.
     
  7. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.942
    7.776
    113
    Dit ja! En als ik wakker ben, probeer ik mijn ogen dicht te houden. Maar dit is voor mij vooral als ik 's nachts wakker word.
    Ook vooral niet het bed uit gaan.

    Dat doe ik ook altijd voor het slapen gaan, of even een puzzelboekje erbij, niet te moeilijke, haha, maar net genoeg om echt de gedachten te verzetten naar die puzzel.

    Soms gooi ik het boekje na een paar woorden al aan de kant omdat ik mijn ogen niet meer open kan houden.
     
  8. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.032
    157
    63
    Dat doe ik sinds 2 weken ook had nog een boek van de vakantie uit te lezen. Als ik in de nacht echt niet kan slapen lees ik ook een poosje in de hoop dat ik dan wel kan slapen.
     
    G89 vindt dit leuk.
  9. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.032
    157
    63
    Nee ik probeer zoveel mogelijk nergens aan te denken. Soms ga ik tellen tot 200 en dan hoop ik dat ik ij slaap val.
     
  10. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.032
    157
    63
    Dank je ik ga het opzoeken!
     
  11. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    4.004
    1.781
    113
    Vrouw
    #11 LadyKikker, 20 sep 2024 om 21:37
    Laatst bewerkt: 20 sep 2024 om 22:32
    Klinkt wel een beetje alsof je niet kan slapen, omdat je bang bent dat je niet kan slapen?

    Eerst 1x in de maand. Wat opzich niet heel gek is. Hebben veel mensen denk ik wel?
    Dan eens in de 2 weken, waar misschien al een beetje onrust om het niet slapen ontstaat? Waardoor het dus nu alleen maar erger wordt.

    Ik weet het niet, misschien heb ik het mis, maar zo ontstaan mijn slaapproblemen wel steeds. Het klinkt herkenbaar.

    Als dat de oorzaak is, is bij mij het enige wat helpt: loslaten. Accepteren dat je slecht slaapt en er overdag proberen niet mee bezig te zijn.
    En een avondritueel, wil ook wel helpen. De dag steeds op dezelfde manier afsluiten.

    Heb je er ook last van als je uit kan slapen?
     
  12. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    3.077
    3.481
    113
    Vrouw
    Heb er ook regelmatig last van, ofwel niet in slaap geraken ofwel wakker worden en dan niet meer in slaap vallen.
    Ik heb dan wel enkele trucjes die ik probeer, die soms/ vaak wel succesvol zijn.
    Ik ga het alfabet af en probeer zo veel mogelijk vb fruit, landen, namen, enz te verzinnen met elke letter. Dus eerst a dan b, dan c en zo verder. Dat haalt je gedachten af van het help ik kan niet slapen gevoel.

    Of ik zet rustige slaapmuziek op via de rain rain app, en dan tel ik op het ritme mee van 1 tot 6 en van 6 tot 1, en tegelijk tik ik met mijn vingers. Dat heeft een soort kalmerend effect (deze oef heb ik al eens met mijn psycholoog besproken en ze vindt dit een hele goede). Deze doe ik als het niet lukt in slaap te vallen, ik zet de timer op 1u en 15 min en het einde haal ik bijna nooit.

    En nog eentje is de bodyscan, maar die vind ik zelf moeilijker om me op te focussen.

    Telkens als je gedachten afdwalen gewoon herpakken.
     
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.774
    6.446
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb er regelmatig last van… maar wat bij mij echt helpt:
    - overdag geen spelletjes meer doen op mijn telefoon, daar word ik heel erg hyper van in mn hoofd en dat gaat niet meer over.
    - even rustig lezen voor het slapen gaan
    - oordoppen en slaapmasker op
    - lekker veel buiten bewegen en sporten overdag
    - niet te laat, maar ook zeker niet te vroeg naar bed. 7-7.5 uur slaap doe ik het goed op, ga ik langer slapen dan wordt het echt wakker liggen snachts.
    - matig met alcohol en caffeine
     
  14. ZsaZsa

    ZsaZsa Fanatiek lid

    10 mei 2019
    1.905
    1.779
    113
    Vrouw
    Hier een notoire nacht nachtbraker. Wat mij helpt:
    - als het slapen echt niet wil, uit bed en afleiding. Als je in bed blijft gaat je hoofd op een gegeven moment je bed associëren met niet slapen.
    - geluid van regen/onweer op de achtergrond. Mijn wekker speelt dit dan met bijvoorbeeld een timer van 30 minuten.
    - lezen
    - geen schermen
    - een wandeling in de avond
    - geen koffie/thee na de middag
    - in de avond zo rond 20.00 een bakje yoghurt
    - verder vooral vaste gewoontes voor het slapen gaan. Dit helpt je lichaam na een tijdje ook zo van oh we gaan nu dit doen dus het is tijd om te slapen
     

Deel Deze Pagina