Slecht kunnen slapen 's nachts

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lin01, 2 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lin01

Lin01 Actief lid

19 sep 2014
    116
    0
    16
    Lieve mensen,

Ik ben op dit moment 28 weken zwanger. En al deze weken heb ik een voorspoedige zwangerschap gehad. Het eerste trimester heb ik niet echt gemerkt dat ik zwanger was. Geen last van misselijkheid etc. De tweede trimester werd iets zwaarder. Maar het trimester waar ik nu aan ben begonnen is voor mijn gevoel erg zwaar begonnen. Ik slaap namelijk 's nachts heel slecht. Niet omdat mijn buik in de weg zit... maar omdat ik ben geen piekeren over van alles en nog wat. De meest kleinste dingen. Mensen in mijn omgeving zeggen dat dit er bij hoort. En dat ik dingen moet leren loslaten. Ik ben van mezelf namelijk een controlfreak. Maar het is best lastig om de dingen los te laten.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zou graag die tips willen horen. Misschein dat ik dan langer kan slapen dan 6 uur wakker liggen 's nachts.

2. MoJo1986

MoJo1986 Bekend lid

2 sep 2014
    559
    22
    18
    NULL
    NULL
    Ik lees graag mee want ook ik ben bijna 28 weken zwanger en slaap de laatste tijd erg slecht! De dagen worden hierdoor ook erg vermoeiend!!

3. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Hier ook helaas genoeg om over te piekeren dus erg herkenbaar. Ook mijn buik en maagzuur helpen niet mee. Echt tips heb ik ook niet want slecht slapen hoort r inderdaad wel bij, heb t al weken. Om niet al te moe te zijn slaap ik nu soms ook overdag (maar ik heb al verlof)

4. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Hier 29 weken zwanger en ook ik slaap enorm slecht. Ik word per nacht zeker 5 keer wakker en slaap dan niet direct weer in, nee ik lig echt wakker. Met een peuter erbij is de dag dan soms best vermoeiend en ben ik blij als het weer avond is.

5. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Herkenbaar! Bij mij hielp het om een kladblok op mn nachtkastje te hebben, hier krabbelde ik dan wat op.. Want vaak kwam ik in de nacht niet tot goede oplossingen ;)

Voor mijn dikke buik hielp een (voedings)kussen tussen mijn benen en tegen mijn buik.

Moet zeggen dat het slechte slapen hier in fasen ging, momenteel gaat het weer redelijk.

6. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    Ik ben nog lang niet zo ver maar herken het nu al.

En omdat ik bekend ben met vroeg geboortes, vind ik het nog enger en kom ik gewoon niet aan rust toe 's nachts. Ben afgelopen donderdag bij de huisarts geweest en die wil niets doen. Hij heeft (extra) vitamine B-complex geadviseerd. Rechter ooglid springt constant en dat is een teken van vermoeidheid.

A.s. woensdag ga ik het nogmaals aankaarten bij de gyn want ik lijk inmiddels op een zombie (day of the living dead :()

7. Lizzthrasher22

Lizzthrasher22 Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Het is inderdaad heel erg irritant. Ik heb dit een paar weken terug ook heel erg gehad, maar ik moet zeggen, ik zit nu in een wat rustigere periode qua gedachten. Ik ben er nu geruster op dat ze het zou kunnen overleven als ze geboren wordt, maar weken terug piekerde ik daar heel erg over. Nu is het vanzelf weer wat minder geworden, heb daar niets aan gedaan en ook niet kunnen doen.
    Misschien gaat het bij jullie ook gewoon vanzelf weer over. Ik ben ook echt een doemdenker en een piekeraar, maar heb nu al zo'n twee weken kunnen slapen zonder veel gepieker! :)

8. Lin01

Lin01 Actief lid

19 sep 2014
    116
    0
    16
    Misschien kunnen we ook eens kijken of we elkaar kunnen helpen. Misschien kunnen we leren van elkaar. Wat ik bijv. ga proberen is om dingen los te laten. Omdat ik dus een behoorlijk controlfreak ben wil ik zelfs mijn zwangerschap tot in de puntjes voorbereid hebben. Alles moet perfect zijn. Zodat ik als ik 's nachts wakker wordt nog ga nadenken van wat moet er allemaal nog gedaan worden. En dat is in mijn ogen natuurlijk heel veel. Nu het laatste trimester is begonnen denk ik ook dat ze ieder moment nog kan komen. Bij mij duurt tot nu nog 12 weken.

Ik werkte altijd 40 uur en ik ben al terug gegaan naar 30 uur. Nu zit ik er over na te denken om deze week 24 uur te gaan werken om 2 dagen even tijd voor mezelf te hebben. Misschien ga ik wel lekker zwemmen ofzo. Of even shoppen. Een leuk rompertje kopen. Gewoon ff iets doen wat ik leuk vind en ontspannen vind.

9. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Slaap ook al weken in stukjes en beetjes!
    Begin zwangerschap veel plassen en angst voor weer een miskraam.
    2de helft last van borsten en maagzuur.
    Nu laatste loodjes pijn met liggen (buik rug) erg warm drukke beed en om de 2 a 3 uur weer plassen!
    Voel me ook een zombie en vraag me af hoe ik dit kan volhouden tot de bevalling en erna!!
    Ik heb dus totaal geen tips jammer genoeg!

10. Hey ii ben nu 27w en 1 dag. Slaap ook enorm slecht. Niet van piekeren maar heb t gewoon warm.
    Dat piekeren hoort er ook wel bij. Ben zelf ook een controlefreak.

Sterkte ermee!

11. suethatsme

suethatsme Actief lid

25 aug 2014
    414
    339
    63
    Vrouw
    Ook ik slaap sinds kort slecht.

Als ik ergens wakker van wordt (zoals plassen ) lig ik gelijk 1.5 uur wakker. En ik kan het s ochtends niet meer inhalen want uitslapen lukt ook niet meer.

Ik kom er alleen niet achter waarom ik slecht slaap.....

Ik heb niet het idee dat ik veel pieker over de zwangerschap want ik probeer alles wat stress oplevert gelijk aan te pakken zodat het klaar is. En ik heb mezelf geleerd niet te piekeren over dingen die je toch niet kan veranderen.

Dat is dan ook gelijk mijn tip aan jullie.
    Als je piekert over iets (bv Kamertje is nog niet af of ik maak me zorgen of baby te vroeg komt), vraag jezelf dan af: kan ik er iets veranderen? Zo ja, ga het dan aanpakken (kamertje afmaken). Zo nee, dan heeft piekeren ook geen zin (bv over vroeggeboorte).
    Dit heb ik geleerd met Mindfullness. Je kan hier op Internet veel over lezen en er zijn ook goede boeken.

12. xMelissssssa

xMelissssssa Actief lid

2 jul 2014
    304
    0
    16
    Heel herkenbaar!
    Ik heb het er met mijn vriend en verloskundigr over gehad.
    Ze gaf als tip om alles van je af te schrijven, wat maakt je angstig/waar pieker je over/wat kan jou het gevoel geven dat het wegneemt?

Dit heb ik gedaan en dit werkte super! Mijn vriend kwam ook met een super tip, hij merkte sowieso al wel aan me wanneer ik me niet lekker voelde of me terug trok dus begon hij vragen te stellen. Dat bracht ons op een idee: 1/2x per dag een gesprek voeren wanneer jij dat nodig hebt, praten over je gevoelens hielp mij heel erg omdat mijn vriend me erg steunde ☺️

Ik was ook heel bang voor de bevalling, ben dus ook naar een informatieavond bij de verloskundigr gegaan en dat heeft veel angst weg genomen omdat je weet hoe het allemaal eraan toe gaat.

13. appelsap89

appelsap89 Actief lid

19 aug 2014
    292
    7
    18
    Vrouw
    Hier ook 1. Ik ben 30+3 zwanger. Ook ik slaap erg slecht, zit er gewoon tegen op om naar bed te gaan omdat ik al weet dat het toch niks gaat worden. Ik pieker niet, maar m'n buik ligt toch heel erg in de weg. En het kindje is erg druk wanneer ik wil slapen. Ik irriteer me enorm aan geluiden. Zoals het adem halen of het snurken van m'n man. Soms zo erg dat ik aan hem vraag of hij op de bank wil. Maar dat komt doordat ik wakker ben, ik hoor van alles irriteer me aan van alles. En doordat kan ik niet in slaap komen. Ik lig ook gewoon niet lekker. Heel erg vervelend:(

14. Lin01

Lin01 Actief lid

19 sep 2014
    116
    0
    16
    Dankje wel voor jullie tips. Ik heb er inderdaad zeker wat aan. Ik ga eens kijken of ik vanavond/vannacht al iets in de praktijk kan zetten. Ik heb me ook opgegeven voor zwangerschapsyoga om de ademhaling te oefenen.

Deel Deze Pagina