'Slapen in autostoeltje gevaarlijk voor baby' Uitgegeven: 8 december 2006 12:42 LONDEN - Baby's tot ongeveer een jaar oud zouden niet te slapen moeten worden gelegd in autostoeltjes, zoals een maxi-cosi. De kinderen lopen dan een verhoogd risico te overlijden door verstikking. Dat zeggen onderzoekers in de British Medical Journal van deze week. Het hoofd van jonge baby's zou gemakkelijk naar voren rollen, waardoor de kaak in de borst zakt en het ademen wordt bemoeilijkt. De onderzoekers uit Nieuw-Zeeland bekeken negen gevallen waarbij een baby in een ziekenhuis werd opgenomen met verschijnselen van verstikking. Alle baby's, tussen de drie dagen en zes maanden oud, werden omschreven als blauw en ineengezakt en met ernstige ademhalingsproblemen. Allen werden gered en ondervonden later geen last van het incident. De negen kinderen zaten in een autostoeltje toen de problemen zich voordeden. Slechts een kind zat toen in de auto. De andere acht zaten in het kinderzitje thuis, omdat het stoeltje ook vaak gebruikt wordt buiten de auto.
jeetje zeg! Ik wil niet lullig doen...maar dan zouden ze toch beter de maxi cosie's helemaal af moeten schaffen. Vooral bij baby's van een paar dagen/weken oud. Die slapen nog zo ontzettend veel....moet je straks de hele tijd ervoor zorgen dat je baby niet in slaap valt. Lekkere dagtaak hihihi Nee serieus....en dan zeggen ze dat de autostoeltjes aan de veiligheids normen moeten voldoen....ben benieuwd of er dan ook een aanpassing komt op de maxi cosie's? Je durft straks je kind echt helemaal nergens in te leggen. En dat een maxi cosie niet als "vervangend bedje " gebruikt mag worden was wel al bekent. Is immers ook niet goed voor hun ruggetje.
Ik vodn het wel een beetje vreemd dat het gebaseerd is op 9 kinderen die in het ziekenhuis gebracht werd... ik bedoel misschien gaat het bij 1000 kinderen wel goed maar ja die belanden niet in het ziekenhuis.
Nou ik leg Steven er nooit in te slapen, maar als hij in de auto in de maxi/cosi zit, valt hij wel eens in slaap. Maar dat is altijd van korte duur.
Ik vind 9 kinderen met verstikkingsverschijnselen en niet eraan overleden in de maxicosi, niet echt iets om me druk over te maken.. Begrijp me niet verkeerd; voor de ouders en kindjes vreselijk en thank god is het goed afgelopen, maar als je bedenkt hoeveel kinderen er dagelijks in een maxicosi (of aanverwant) zitten, krijg ik meer een gevoel van: verstikking in cosi? maar door wat voor oorzaak? Ik kan me niet voorstellen dat als het echt zo gevaarlijk zou zijn, we door d ejaren heen nu pas 9 gevallen hebben, waar het ook nog goed is afgelopen. Of zie ik dat nu verkeerd?
belangrijk om uit dit bericht te haln lijkt mij dat je je maxi cosi niet anders moet gebruiken dan als autostoel.Daar waar hij voor gebruikt moet worden.
Precies en dus niet zoals ik toch vaak zie de hele dag op je kinderwagen onderstel zetten omdat het zo leuk lijkt.
Ik gebruik 'm ook alleen als autostoel. Ik kan me nl. niet voorstellen dat het lekker zit voor Emme. En ik sleep de reiswieg lekker overal mee naar toe om haar in te slapen te leggen. Heb bewust ook niet van die adapters gekocht om de maxicosi op het onderstel van de wagen te kunnen zetten. Pim
ik denk dat we ons daar niet zo druk over moeten maken als die dingen echt zo gevaarlijk zijn dan mochten ze allang niet meer verkocht worden en maxi cosi bestaat al zolang ik me kan heugen mijn oudste van 13 lag er al in dus tja dan kan je je kindje nergens meer in de slapen leggen want stel je voor ik zou me er niet zo druk om maken , uitzonderingen zijn er altijd wel en de maxi op de adaptor ligt mee achterover dan als je hem vast zet in de auto dus ook dat vind ik ver gezocht
debbie, het is zo wie zo slecht om je kind lang in een maxi cosi te hebben, dus zeker als je hem niet in de auto gebruikt. *Ik snap dat al helemaal niet en dit soort berichten bevestigen dat alleen maar