Slaaptraining baby 3,5 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kora82, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kora82

kora82 Lid

6 nov 2013
    81
    0
    6
    Mijn zoontje van 3,5 maanden kan niet zelf in slaap vallen. Hij is meestal vrij rustig als wij hem in slaap wiegen maar helaas wordt het altijd huilen zodra hij in zijn bedje wordt gelegd. Dan begin ik weer met knuffelen en wiegen... Vanavond 1,5 uur bezig geweest.. Best vermoeiend..

Ik las in het boek "baby in een droomritme" over een slaaptraining methode zonder laten huilen. Dus je kindje wakker in bedje leggen en op het moment dat hij huilt oppakken en troosten en zodra rustig weer terugleggen. Ik vroeg me af of zijn hier dames die deze methode hadden toegepast en zo ja hoe lang duurde het voordat jullie kindjes zelf in slaap konden vallen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..

2. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik heb dat boek ook gelezen en proberen toe te passen bij mijn dochter maar het enige wat er gebeurde was dat ze nog meer overstuur raakte door constant weer opgepakt te worden.
    ik ben nu van mening dat je je eigen kindje moet volgen...ze geven vanzelf aan wanneer ze het wel zelf kunnen. Mijn dochter heeft de eerste 3 maanden op mn buik geslapen, alleen snachts niet.

Is je zoontje wel moe genoeg? Heeft hij geen pijn oid?( dat was bij mn dochter het geval, reflux en KISS)

3. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    En nog belangrijker...wat zegt je gevoel?

4. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    mijn oudste zoon had ook moeite met in slaap vallen en op een gegeven moment viel hij wel in slaap, hij had het nodig om te huilen / mopperen dus lieten we hem ook zijn gang gaan. Ik ging dan wel regelmatig terug maar liet hem gewoon in bed liggen , pakte zijn handje wreef er over , gaf hem zijn tutje als die weer weg was :)
    na een poosje werd de tijd steeds korter voor hij in slaap viel .

5. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik heb dat boek ook.
    De osteopaat vertelde mij dat telkens oppakken niet goed is, omdat je ze dan terug wakker en alert maakt..

Er staat ook een methode in zonder oppakken, die hebben wij toegepast.

Wij doen (overdag) samen de rolluiken dicht, slaapmuziekje op, tutje en knuffel mee bed in. Ze draait zich meestal op haar buik. Dan aai ik haar hoofdje en rug, en neurie ik mee met het liedje.. Meestal valt ze dan vanzelf in slaap (En heb haar de 1ste 5 maanden ook in slaap gewiegd of geborst). Als dit niet lukt, pak ik haar even bij mij, dan valt ze in slaap en kan ik haar zo wegleggen..

's Avonds krijgt ze de fles en laat ik haar bij mij in slaap vallen, dan kan ik haar wegleggen en slaapt ze (meestal) een hele nacht verder.. Terwijl ze eerst ook terug huilend wakker werd!

Het heeft misschien tijd nodig, 3,5 maand is nog klein he :)

Tis wel een heel nuttig boek! Zo heb ik geleerd hoelang een slaapcyclus duurt, de slaapsignalen, de wakkertijden,..

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb ook heel veel aan het boek gehad. Het enige boek wat een realistisch plan aanbod (heb ook een boek waarin staat dat een paar maanden oude baby 2 uur wakker moet kunnen zijn). Ik heb ook geprobeerd met de methode zonder huilen. Hier werkte dat niet goed, omdat onze zoon daardoor steeds opnieuw moest proberen in slaap te vallen.

Wat hier heel goed hielp was een vast ritueel (slaapzakje aan in bed en slaap kindje slaap zingen. Als hij huilt mag hij op mijn pink zuigen. Als hij rustig is ga ik weg. Zeker in het begin ging hij dan even huilen. Ik liet hem dan even protesteren en ik bepaalde voor mezelf Hoe lang ik het acceptabel vond (bijvoorbeeld 5 minuten). Ik probeerde hem dan wel in bed rustig te krijgen. Heel soms haal ik hem eruit. In die gevallen was mijn eigen timing misschien ook niet goed met in bed leggen.

7. Tammie87

Tammie87 Fanatiek lid

28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    mijn dochter sliep alleen op haar buik, en ze kon ook niet goed zelf in slaap komen in het begin. Ik klopte haar op haar billen en ze viel zo in slaap ;)

8. kora82

kora82 Lid

6 nov 2013
    81
    0
    6
    Bedankt voor jullie reacties!
    Wij zijn ook bezig met een slaaprirueel: naar boven gaan, luier verschonen, slaapzakje aan, (sinds vandaag) babymuziek aanzetten, gordijnen dicht en knuffelen. Ik probeer ook slaapsignalen te herkennen en op tijd naar bed brengen en hij is altijd moe als wij beginnen met onze routine.
    Het lukt helaas niet om hem in zijn bedje te troosten omdat hij elke keer huilt. Het lijkt alsof over zijn hoofdje aaien maakt het alleen maar erger.. En hij blijft huilen totdat hij opgepakt wordt. Dus het enige wat op dit moment werkt is in slaap wiegen en als hij slaapt in bed leggen. Het probleem is dat hij dan heel vaak wakker wordt en het wiegen begint weer.. Elke dag wordt hij zwaarder en 1,5 uur lang wiegen is best lastig...

9. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Het boek is hier dé uitkomst geweest. Ik zou hem niet oppakken, want dan word hij telkens weer wakkerder, tenzij het echt te heftig is. Wat ik doe, is bedritueeltje, en naar het "gehuil/gespeel" luisteren en telkens na 5/10 minuten terug gaan, recht leggen, speentje in, tutteltje in ze nek, aai over ze bol en weglopen en zachtjes "slaaplekker lieverd" zeggen. Dit doe ik nu 1.5 week, het gaat steeds sneller en makkelijker.. Het is voornamelijk belangrijk dat je volhoud en ook echt daadwerkelijk erin geloofd.. Anders word het zwaar, heel zwaar.

10. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Vergeten bij te zetten, ik heb 5 maanden lang me suf gewiegd en gelopen met hem, het was gewenning geworden, je baby ziet dat als zijn bed ritueeltje.. Ik dacht dat ik hem tot zijn 2e jaar nog in slaap zou wiegen.. Je moet zelf het patroon doorbreken

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Misschien heel gek: maar tegen hem praten alsof hij volwassen is en je begrijpt lijkt soms ook te helpen. Toen hij soms niet leek te willen stoppen met huilen zei ik wel eens tegen hem dat ik er heel verdrietig van werd dat hij zo verdrietig was en dat ik graag zou willen dat hij lekker rustig ging slapen. Of hij het begreep, geen idee, maar het leek er soms wel op.

12. kora82

kora82 Lid

6 nov 2013
    81
    0
    6
    Daar ben ik bang voor, dat het "wiegen" een deel is geworden van een slaapritueel.. En dat wil ik niet.

xBella, waarschijnlijk heb je gelijk en het is toch geen goed idee om hem telkens op te pakken. Huilde jouw zoontje hard in het begin? Ik heb vandaag geprobeerd om hem gewoon na het slaapritueel in bed te leggen. Het was wel huilen.. Ik heb hem op zijn zij gelegd, dat vond hij beter dan op zijn rug. Ik bleef de hele tijd bij hem omdat hij huilde best hard. Uiteindelijk overdag ging best goed... De eerste keer huilde hij 10 min, dan in slaap gevallen, na 5 min wakker en weer 5 minuten gehuild. Daarna sliep hij. De tweede keer huilde hij slechts 6 min maar werd al na 20 min wakker en dan weer 10min gehuild en in slaap gevallen. De derde keer was helaas veel erger.. Ik was ruim 1,5uur bezig geweest... De hele tijd bij zijn bedje en probeerde te troosten. Toch drie keer opgepakt omdat hij raakte zo overstuur dat hij onmogelijk zelf tot rust zou kunnen komen. Uiteindelijk toch in slaap gevallen in het bedje. Nu ben ik benieuwd wat komt mij te staan deze avond...

Nacho, ik praat ook veel en denk dat hij heel vaak mij begreep :)

13. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Met 3,5 maand gaat hij er nog niet aan wennen, dat gebeurd pas vanaf 6 maand zeggen ze.. Daarom dat ik vanaf 5 maand ermee begonnen ben :D

Ik ben er ook achter gekomen dat ze hier op haar buik bijna meteen in slaap valt.. Op haar zij of rug lukt dit niet!

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Onze zoon slaapt sinds een maand regelmatig zonder huilen in hoor :) Ook regelmatig met 5 minuten mopperen, maar de huilbuien die we voorheen hadden zijn er echt niet meer. Hij is nu 4 maanden, dus het kan echt wel eerder!

15. kora82

kora82 Lid

6 nov 2013
    81
    0
    6
    Ongelofelijk.. Wat een heerlijke avond!
    Mijn zoontje is zelf in slaap gevallen :) Na ons slaapritueel gewoon "welterusten" gezegd en in bedje gelegd. Hij heeft 5 min gespeeld en toen was het even stil. 5 min later klein beetje gehuild dus naar hem toe gegaan en over zijn buikje gewrijfd met "sssttt". Binnen no time was hij stil en in slaap gevallen. Dit heb ik niet verwacht! :)

Nacho, ging je zoontje vanzelf zelf slapen of heb je ook een of andere slaaptraining gevolgd?

16. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Wat fijn zeg! Jaaa zo hey, in het begin deed het lang, maar nooit overstuur, meneer kon wel een uur mekkeren/spelen/mekkeren/spelen

Hou er wel rekening mee, er kan nog een terugval komen, en nogsteeds ben ik soms nog wel een half uur bezig
    Met speentje brengen..

Maar geloof me, later gaat het zijn vruchten afwerpen! Mijn vriend zei gister toevallig nog; ik ben zo blij dat ik niet meer zo'n chagrijnig mokkel heb die 2 uur lang rondjes zit te lopen in de woonkamer.
    Ik ben zó relaxed nu :D tijd om te genieten meis

+ ik heb ooit gelezen, en merk het zelf ook; een baby die zelfstandig in slaap valt slaapt over het algemeen langer. Hier was t altijd 30/45 minuten.. Nu 1.5 uur!

17. kora82

kora82 Lid

6 nov 2013
    81
    0
    6
    Ik weet zeker dat het eenmalig was ;) Het kan niet zo makkelijk zijn ;) Maar toch fijn om te weten dat het kan. Ik had zo'n avond nodig!

Vanochtend al niet zo soepel geweest. Hij heeft lekker half uur in zijn bedje gespeeld en daarna helaas huilen. Uiteindelijk na 20 min troosten in slaap gevallen (hij bleef wel de hele tijd in zijn bedje)

xBella, nog een vraag: wat doe je als hij huilt? Is het beter om bij hem de hele tijd te blijven en troosten of even troosten en de kamer verlaten? En als hij speelt, laat je hem gewoon of ga je toch afe en toe naar hem toe om hem rustig te krijgen?

Mijn zoontje slaap ook nooit langer dan 45min overdag. Ik hoop dat het ook zal veranderen.

Het is even doorzetten.. Moeilijk te kijken als hij huilt omdat je wil dan hem oppakken en knuffel geven.. Maar ik heb ook niet zo veel kracht in mijn armen om hem de hele dag lang te dragen en wiegen.. En Ik hoop dat als hij leert zelf in slaap vallen dat hij dan ook beter slaapt.

18. anneloes2011

22 feb 2015
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat bij ons heeft geholpen is heel strak na een uur en een kwartier wakker weer op bed leggen. ze zag er vaak dan nog alert uit maar viel snel in slaap met haar muziekdoosje en mij naast haar bedje. Ik ging zelf zonder te praten lekker op de ipad in de zelfde kamer zitten. Achteraf gezien bleek ze altijd net te moe als we haar weg legden en moest daarom huilen.

19. anneloes2011

22 feb 2015
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohja, wél al het speelgoed en afleiding uit bed. Spelen mag ergens anders.

20. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb baby in een droomritme gelezen en er uitgepikt wat voor ons werkt. Bijvoorbeeld regelmaat (overdag slapen, drinken, spelen en slapen zonder op de klok te letten) en heel strak reageren op slaapsignalen.

Deel Deze Pagina