Ik wil mijn dochter graag een skelter geven voor haar tweede verjaardag. Nu zei mijn schoonmoeder dat dit misschien slecht is voor de heupontwikkeling. Na dat gehoord te hebben dacht ik, daar zit misschien wel iets in. Maar op internet kan ik er helemaal niets over vinden. Heeft een van jullie hier verstand van?
Nee, naar ik weet is dat niet slecht. Bij bijv. een loopstoel waar ze in kunnen zitten wordt wel gezegd dat dit slecht is voor de heupjes. Wellicht dat ze dit hiermee verward. Maar wat wel zo is (volgens onze fysio destijds) is dat een skelter of driewieler niet (zoals sommige ouders wel denken) gaan helpen bij het leren fietsen, omdat dit een andere wijze van trappen is. (fiets is naar beneden, driewieler/skelter is naar voren) Een driewieler/skelter is vaak ook lastiger trappen, zeker voor kleintjes die nog weinig kracht kunnen zetten. Zelf zou ik denk ik nog even wachten met een skelter, i.v.m. de leeftijd. En eerder gaan voor bijv. een loopfietsje.
En vanaf welke leeftijd kan een loopfietsje ongeveer? ik wilde voor de decembermaand zo'n driewielerfietsje met stang waar ik tegen kan duwen. Loopfietsjes moeten ze echt wel stuk ouder voor zijn toch? Dochter is overigens nu pas 8 maanden oud hoor! ( en sorry voor de interventie in jouw topic ts...)
De kleinste loopfiets van bijv. Puky is vanaf 2 jaar. (85cm lang) Maar voor jouw kindje zou straks wel al een Pukylino kunnen. Dat zit tussen een loopauto/fietsje in. En kan vanaf 1 jaar. Deze: https://www.puky.nl/nl/k/pukylino/p/pukylino_rot (nee, geen aandelen bij Puky, haha) Zo'n driewieler met stang hebben wij vroeger ook gehad. (ook gegeven voor kerst toen ze 1 jaar was, toevallig) Ze heeft er nooit echt veel op gefietst (was te zwaar voor haar, en al vrij snel uitgegroeid, i.v.m. lange lengte), maar duwen deden we wel vaak. Was ideaal voor bijv. een rondje door het park. Soort van alternatief voor de buggy. Hadden er wel zo'n plankje bij voor op de trappers, dan kon ze daar haar voetjes op zetten.
Bedankt voor de reactie. Ze heeft al een loopfiets en haar broer ook. Haar broer gebruikt nog de driewieler dus leek het mij leuk voor haar om op de skelter er achteraan te rijden. Wij hebben trouwens een Nijntje loopfiets die eerst als driewieler loopfiets kan en daarna als tweewieler.
Hier een berg buzzy skelter en zoon trapt er vanaf 2 jaar prima op weg. Mooie afwisseling met zijn loopfiets dus ik zeg aanrader.
Hier ook juist leren trappen op een skelter, terwijl ze het op de fiets nog niet kon! Wij hebben ook een berg buzzy. Heel leuk ding!
Ik heb de opvolger Berg Buddy skelter, vanaf 3 jaar, ook heel enthousiast over. Voor 2 jaar is het Berg Buzzy model dan geschikt, als je echt een skelter wilt zou ik daar voor gaan! Veel andere merken trappen veel zwaarder. En geen probleem voor de heupen hoor. Of in plaats van een driewieler met duwstang zou ik kiezen voor een 10 inch fietsje met duwstang. Hier trappen de kinderen gelijk met hun voeten onder hun billen (ipv naar voren met driewieler), en met de duwstang en de zijwieltjes eraf ideaal klein fietsje om op los leren fietsen!
Ik heb inderdaad een Berg skelter op het oog. Ik sprak vandaag een kinderfysiotherapeut en gelijk gevraagd. Zij gaf aan dat het alleen maar goed is. Dus ik heb de skelter gelijk besteld.