Skatehelm op of niet

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door olletje, 5 mrt 2025.

1. olletje

olletje Actief lid

16 mrt 2010
    107
    23
    18
    NULL
    NULL
    Bij ons is een skatepark waar de kids graag skeeleren of steppen. Nou valt het mij op dat ze de enige zijn met een helm en bij skeeleren pols- en kniebeschermers. Wat vinden jullie, ben ik overdreven hierin?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.711
    18.643
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Absoluut wel een helm op. Ik vind dat altijd zo'n suf gezicht, van die kinderen die wel in knie- en ellenboogbeschermers worden gestoken, maar geen helm hoeven te dragen. Terwijl de gevolgen van een val op elleboog of knieën vaak vele malen kleiner is dan de gevolgen van een val op het hoofd.

3. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.001
    3.848
    113
    Helm, elleboog en kniebeschermers hier. Moet eerlijk zeggen dat ze die hier ook eigenlijk zo goed als allemaal hebben. Je wordt ook van de baan gehaald als je het niet doet. Staan bordjes dat het verplicht is. (Gewoon door de grote jeugd meestal dan he, en gewoon vriendelijk).

4. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.134
    2.530
    113
    Helm, knie en elleboog bescherming! Dragen ze alle 3 hier bij het skaten op de skatebaan… in de wijk hebben ze wel eens wat minder bescherming aan, maar op de skatebaan alles! Ook als ze op de step zijn….

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.017
    3.798
    113
    Hier alles gewoon aan hoor.
    Vaak worden de eventuele gevolgen van een hersenschudding onderschat en in veel gevallen op de lange termijn daar niet eens aan gelinkt.

6. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.798
    2.652
    113
    Hier ook helm, knie en polsbeschermers, ook voor mijn tiener. Met schaatsen dragen ze ook een helm. Ze zijn het gewend dus het is geen discussiepunt hier.

7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Helm sowieso. Pols beschermers niet, dat vinden ze met steppen niet fijn.

8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.585
    6.467
    113
    Vrouw
    Sowieso helm en pols (skaten), en het liefst de hele mikmak. Doen ze trouwens ook keurig. Wij skaten hier in de omgeving, geen skatebanen in de buurt.

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.521
    27.177
    113
    Vrouw
    Altijd helm op. Botsing is zo gebeurd. Zelfs als nr2 op zn loopfiets (op hele rustige momenten, hij mag niet anderen verstoren) wil spelen daar. Helm op of anders gaan we niet.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.901
    14.966
    113
    Helm op, doen we ook met fietsen overigens (wij als volwassenen ook met gewoon een standaard fiets).

Mijn vader had niet aangeboren hersenletsel dus mijn ogen zijn toen wel geopend. Dat kan je leven zo enorm naar de kl.t. helpen...Zware afasie (een van zijn restschades) is mijn nr1 horror geworden.

En je kan zelf perfect skaten/fietsen etc. maar 1 verkeerde landing doordat iemand jou raakt kan ook voldoende zijn. Zo lag schoonmoeder ook 10 minuten k.o. na een vliegles over dr fietsstuur.

11. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.563
    600
    113
    Die van mij heeft dit ook altijd, uit zichzelf. En bij schaatsen 1 keer gevallen en pols goed zeer gedaan. Tweede keer polsbeschermers bij schaatsen ook om.
    Die van mij kunnen goed skeleleren maar dragen ze altijd. (Oudste geen helm). Nichtje skeelert nooit, wou geen beschermers om en brak haar pols...

12. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.181
    1.046
    113
    Vrouw
    Hier geen helm. Maar dochter skate alleen op het schoolplein. Zo hard gaan ze niet.
    Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat is helemaal waar.
    Ze draagt wel altijd knie en polsbeschermers, ondanks geklaag dat ze niet lekker zitten.
    Maar of ze die om houd wanneer ze op t schoolplein zijn weet ik niet natuurlijk..

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.711
    18.643
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die garantie heb je inderdaad nooit. Onze zoons weten dat ze van ons verplicht de hele mikmak aan moeten als ze gaan skaten of steppen. Ik hoef maar één keer te zien dat je je daar niet aan houdt en het is einde oefening. Ik ben daar gewoon heel streng in en dat weten ze. En ze weten trouwens ook waarom ik wil dat ze bescherming dragen. Ze zien geregeld het resultaat van niet-aangeboren hersenletsel. Aangezien ik niet van plan ben om elke keer achter ze aan te lopen als ze naar buiten gaan, moet ik er op een gegeven moment gewoon maar op vertrouwen.

14. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.134
    2.530
    113
    Toevallig zondag ochtend de middelste van de skatebaan geplukt zonder helm “maar hij kriebelde zo op m’n hoofd”…. Diezelfde dag nog tondeuse over z’n hoofd gehaald! De volgende keer zonder helm is niet meer naar de skatebaan zonder supervisie!

15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.513
    8.287
    113
    Vrouw
    Toevallig heb ik deze discussie van de week met mijn oudste gehad. In onze omgeving is het dragen van beschermers niet gebruikelijk. Ik ben op mijn strepen gaan staan dat ik het wel belangrijk vond. Dat was maar raar voor de rest. Er heerst ook het idee dat het niet nodig is als je al wat ervaren raakt. Maarja hoe beter je kan skaten, hoe harder je gaat en hoe meer je uit gaat halen. Ik heb mijn mening wat kracht bijgezet met een filmpje van wat er kan gebeuren. Ik denk niet dat mijn oudste, buiten mijn zicht om, nog durft te gaan schaatsen zonder bescherming. Hij vond zijn bescherming niet fijn. Dus ben ik gaan zoeken naar bescherming die beter zit. Op die manier is het wel opgelost. Pols en helm vind ik in basis de belangrijkste. Maar knie en eelboog zijn de go to als het gaat om vallen richten. Je kan beter op je knieën of zij vallen dan naar achteren. Ik denk dat het als aanvulling ook goed is om eerst te leren hoe je het beste kan vallen. Het zou wel helpen als het de standaard zou worden om bescherming te dragen. Ook voor de kinderen die dit minder van huis uit mee krijgen.

bulakgirl vindt dit leuk.
  16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.711
    18.643
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Helemaal mee eens dat het de standaard zou moeten worden. We lieten op mijn vorige school wel eens iemand komen die een skateclinic gaf. Daar kregen de leerlingen (en fanatieke juffen ;)) ook meteen 'valles'. Inderdaad via knie-elleboog-pols beschermers. En een helm was tijdens de clinic verplicht.
    Maar dan zag je de kinderen daarna toch weer gewoon zonder helm skaten.

Wat ik wel bijzonder vind is dat hier iedereen zo stellig reageert met 'ja natuurlijk'. Terwijl als je buiten kijkt naar wat er langs komt, een helm echt de uitzondering is.

17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.248
    8.410
    113
    Vrouw
    Misschien reageren die niet? ;) Wij hebben dus ook geen helmen. Voor mij is het dus niet zo natuurlijk. Hebben het nooit anders gedaan, dus er is hier ook nog geen moment geweest dat we opeens hadden; we schaffen helmen aan. Skeeleren doen ze nu overigens niet zo heel vaak, maar ik heb ze een paar jaar geleden vaak zat naar de skatebaan laten gaan met hun step, zonder beschermers of iets…

18. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    3.994
    2.534
    113
    Limburg
    Mijn oudste zoon is zonder helm gevallen van een kleine ophoging op de skatebaan. Resultaat was een ritje met de ambulance en een nachtje ziekenhuis omdat hij een hersenschudding had en een flinke schaafwond op zijn gezicht.
    Sindsdien gaat hij niet meer zonder helm de skatebaan op.

Deel Deze Pagina