Situatie in Israël en Palestijns gebied

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Feye, 9 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.361
    4.258
    113
    Het wordt nu bijna een wedstrijd: wie heeft het zwaarder? De joden of de moslims? Wie krijgt het zwaarder, wie had het zwaarder? Als we ons zo op blijven stellen dan komen we toch nooit samen?

    Ik weet nog dat ik als kind het nieuws meekreeg en dat het in de jaren 90’ uitsluitend pro-Israël was. Ik heb dat idee nu juist helemaal niet, juist nu worden de vreselijke omstandigheden waarin Palestijnen al jaren lang leven duidelijk. Omstandigheden waarvan de meeste mensen om mij heen geen weet van hadden. Het enige wat nu veranderd is dat het begrip er niet meer is, de humaniteit dat het over mensen gaat. Het is hard tegen hard en dat blijkt ook wel uit dit topic.
     
    Knuffelmonster, Diiba, mamabri en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.727
    5.539
    113
    Vrouw
    11131618, marais, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.498
    9.025
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #783 nelta, 16 okt 2023
    Laatst bewerkt: 16 okt 2023
    Niet alleen Israel helaas.
    Propaganda-overwinning voor Hamas in Arabische wereld is al binnen, als stap naar verdere escalatie

    ANALYSE
    In de Arabische media is Israël de grote agressor geworden en zijn de misdaden van Hamas al naar de achtergrond verdwenen. Het is voor Iran de opmaat naar de tweede stap, via Hezbollah.

    maandag 16 oktober 2023 om 02:36
    JERUZALEM - RIYAD - GAZA

    ‘In de Israëlische oorlog tegen Gaza gaat Tel Aviv door met ongehoorde misdaden tegen de menselijkheid.’ Zo luidt de kop van de Egyptische, door de regering gecontroleerde krant Al-Ahram over de Israëlische tegenaanvallen op Hamas. Het is een van de vele voorbeelden hoe Hamas er in de Arabische wereld nu al grotendeels in is geslaagd, het beeld van Israël weer te laten kantelen naar dat van een onmenselijke, onderdrukkende macht.

    De Saoedische krant Arab News, nauw verbonden aan het koningshuis, heeft een foto van vluchtende inwoners van Gaza-stad als logo boven de berichtgeving staan, met daarin de woorden ‘De Tweede Nakba’, de tweede ramp. De eerste ‘Nakba’ was de vlucht van Arabische inwoners in 1948, toen 75 jaar geleden de staat Israël werd uitgeroepen en de eerste van de Arabisch-Israëlische oorlogen begon.

    Wat er nu in Gaza gebeurt, wordt zo moreel rechtstreeks verbonden aan het bestaan van Israël. Israël verdedigt zich niet, stelt ook de Arabische zender Al Jazeera. Die vat het tegenoffensief nu al samen in drie woorden: ‘Dit is genocide.’

    hevige omslag
    De omslag is heftig, gezien de sterk verbeterde betrekkingen tussen Israël en diverse Arabische landen. Iran probeerde zondag het gevoel uit te buiten door op te roepen, Israël uit de Verenigde Naties te zetten. ‘Het is het legitieme verzoek van de internationale gemeenschap om dit Nazi-regime en zijn vertegenwoordigers te verwijderen uit de VN en uit de wereld’, citeerde het staatspersbureau IRNA de Iraanse diplomaat Seyyed Hosseini Mateen.

    Iran heeft Hezbollah bewapend met onder meer vele honderden Zelzal-raketten met een bereik van zeker tweehonderd kilometer. Zelzal is het Perzische woord voor ‘aardbeving’.
    De ‘opperste leider’ van Iran zelf, ayatollah Khamenei, is ervan overtuigd dat de aanval van Hamas waarin vele honderden Israëlische burgers werden afgeslacht, ‘zeker tot een volledige overwinning zal leiden’ en ‘een van de tekenen is van de huidige kracht van de islam’.

    ‘zware aardbeving’
    Iran stelt zich inmiddels op als de partij waarmee moet worden gesproken. Zowel ayatollah Khamenei als de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Hussein Abdollahian lieten weten dat ‘als het Zionistische regime niet stopt met zijn oorlogsmisdaden’, Israël ‘een nog groter onheil zal overkomen’.

    Dat onheil heeft Abdollahian afgelopen weekeinde in Beiroet besproken met de leiding van de terreurbeweging Hezbollah. Daarna liet hij via de VN weten dat, mocht Israël echt beginnen met het grondoffensief, dat ‘verreikende gevolgen zal hebben’ die Israël zullen treffen ‘als een zware aardbeving’. Israël weet precies wat dat betekent: Iran heeft Hezbollah bewapend met onder meer vele honderden Zelzal-raketten met een bereik van zeker tweehonderd kilometer. Zelzal is het Perzische woord voor ‘aardbeving’. Zondag besprak Abdollahian met Hamas-leider Ismail Haniyeh vervolgens ‘de vorming van een grotere as tegen de Zionisten’ die zou moeten leiden tot ‘de vernietiging van het Zionistische regime’.

    escalatie voorkomen
    De Verenigde Staten zien het gevaar van een dergelijke escalatie als zeer concreet en hebben een tweede nucleair vliegdekschip en een begeleidend eskader naar de oostelijke Middellandse Zee gestuurd. Nederland stuurde zondagmorgen een militair transporttoestel richting Libanon met militairen die de Nederlandse ambassade daar moeten ondersteunen wanneer de veiligheidssituatie daar verslechtert.

    De VS proberen diplomatiek een verdere escalatie te voorkomen. Een delegatie onder leiding van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken probeert al sinds donderdag in zes Arabische landen steun aanknopingspunten te vinden om Hamas te laten inbinden. Zondag had hij een gesprek met de Saoedische kroonprins Mahammed bin Salman en ook via hem waarschuwde hij Iran de confrontatie niet verder te laten escaleren.

    In papieren die op gedode Hamas-terroristen zijn aangetroffen, was te lezen hoe deze zeer gedetailleerde instructies bevatten om basisscholen en dergelijke aan te vallen, of om ‘zoveel als mogelijk te doden’.
    President Joe Biden wist intussen in een direct contact met de Israëlische premier Netanyahu deze ervan te overtuigen de watertoevoer richting het zuiden van de Gazastrook te hervatten.

    Maar het vervolg van het conflict zal sterk afhangen van de strijd tussen Hamas en de Israëlische strijdkrachten als Israël een grondoffensief begint. Dat dit het effect zou zijn van de aanval op Israël, lijkt de opzet. In papieren die op gedode Hamas-terroristen zijn aangetroffen, was te lezen hoe deze zeer gedetailleerde instructies bevatten om basisscholen en dergelijke aan te vallen, of om ‘zoveel als mogelijk te doden’. De moorddadige plannen waren opgesteld in samenwerking met officieren van de Iraanse Revolutionaire Gardes, zo lieten hooggeplaatste leden van Hamas en Hezbollah aan de Wall Street Journalweten.

    ‘kwaadaardig monster’
    Gezien het karakter van de aanval hebben Hamas en Iran gerekend op een grootschalige en hevige Israëlische reactie. ‘Niemand kan nog zeggen dat dit kwaadaardige monster onschuldig is’, twitterde ayatollah Khamenei afgelopen week over de Israëlische aanvallen op Hamas in de Gazastrook. ‘Verzet tegen het Zionistische regime is een plicht’, benadrukte hij.

    De rondreis van de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abdollahian was bedoeld om dat te onderstrepen. Maar toch lijkt niet iedere bondgenoot overtuigd dat de aanval op Israël nu moet worden ingezet. En dat biedt ruimte, voor de VS maar ook voor Europa om te proberen het ergste te voorkomen door Israël wel te steunen, maar ook de burgers in Gaza te hulp te komen. Want zij zijn de pionnen die Iran en Hamas in hun wrede spel inzetten.

    Bron ND
     
    Knuffelmonster en Spectre vinden dit leuk.
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.727
    5.539
    113
    Vrouw
    Ik kan me de berichten als kind ook nog wel herinneren. Ik weet dat ik me toen ook al afvroeg waarom iedereen zo pro Israël was, want ook toen zag ik al wel beelden van gewonde en dode Palestijnse burgers. Maar je mocht daar weinig vragen over stellen omdat je anders meteen anti Semitisch genoemd werd.
    geweld is geweld, terreur is terreur, onderdrukking is indrukking en zoals we nu zien genocide is genocide door wie het ook gedaan wordt
     
    11131618, marais, Vulpen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.727
    5.539
    113
    Vrouw
    Laten we maar hopen dat het niet volledig uit de hand loopt en de gehele regio in puin komt te liggen.
    En eerlijk gezegd hoop ik ook dat de VS (en daarmee wij) zich er buiten houdt. (Ze mogen van mij helpen met vredesbesprekingen maar niet militair) het is niet helpend, en maakt alles alleen maar erger. Ik lees nu ook overal dat Biden de foto’s van onthoofde baby’s helemaal niet gezien heeft, dus het vertrouwen in woorden van wereldleiders is compleet weg
     
    Knuffelmonster, 11131618, marais en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.873
    9.964
    113
    Florina, 11131618 en marais vinden dit leuk.
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.498
    9.025
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    marais, Spectre en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Daar gaat het toch helemaal niet om, zoals ik zelf ook al eerder aangaf.

    Er wordt echter veel bericht over kinderen die niet naar school zouden kunnen. Niet vanwege een dreiging, voor zover bekend, maar vanwege hun eigen angst - en dat laatste kan ik me goed voorstellen, mensen bedreigen tegenwoordig ook zo snel (zelf ook meegemaakt). Maar nu is er dus een moord gepleegd op een Palestijns kind en poging daartoe op zijn moeder, dan mag ik me toch wel afvragen hoeveel mensen dit erg gaan vinden? Ik denk niet dat het een geheim is dat veel mensen in het westen niet zoveel op hebben met bepaalde minderheden, en moslims specifiek.
    Ik krijg echt het idee dat wanneer je over iets islamofobisch spreekt je te horen krijgt: je moet toch niet gaan vergelijken, het is geen wedstrijdje, het gebeurt aan beide kanten enz. En ik en ik weet zeker vele andere moslims krijgen daarbij wel het gevoel niet serieus genomen te worden. Net zoals dat jij het gevoel krijgt dat jouw kinderen onheus worden bejegend om hun huidskleur wat wellicht helemaal niet het geval is. Ik denk dat je dat altijd blijft houden, helemaal als je al zoveel (negatieve) ervaringen hebt opgedaan.
     
    Florina, 11131618, marais en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Ah ja, de manier waarop de VS een escalatie gaat voorkomen is heel hoopgevend zeg o_O
     
    11131618, marais, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Ieder weldenkend mens, lijkt me zo.
     
    Knuffelmonster, Diiba, mamabri en 12 anderen vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Dat hoop ik dan maar, ik denk wel dat wanneer dit andersom was geweest (gelukkig niet! En ik hoop ook zó dat dat nooit gaat gebeuren), dat met name bepaalde rechtse politici dit veel erger zouden zouden vinden en dit zeker ook zouden gebruiken voor hun eigen gewin
     
    11131618, marais, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.498
    9.025
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Natuurlijk is dit verschrikkelijk. Hoe kun je dit als weldenkend mens niet vinden.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.498
    9.025
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #793 nelta, 16 okt 2023
    Laatst bewerkt: 16 okt 2023
    Dit soort aannames, maken deze discussie zo lastig en moeilijk.
     
    Knuffelmonster, Diiba, ClaireDeLune en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.498
    9.025
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dezelfde krant meldt dit bericht

    upload_2023-10-16_7-45-8.png

    Laten we ons daar maar aan vasthouden.
     
    marais, Vulpen en Spectre vinden dit leuk.
  15. Mammavan5

    Mammavan5 Fanatiek lid

    15 dec 2021
    1.970
    2.506
    113
    Vrouw
    Hoeveel landen hebben hun kapot gemaakt met hun "vrede" missie om de burgers te bevrijden.
    Irak,Afghanistan,Libie en ga maar door.
    Ze hebben dood en verderf gepleegd.
    Verkrachtingen moorden en noem maar op zogenaamd om terorristen uit te schakelen.
    99% van de mensen die in Guantanamo Bay waren opgepakt hadden geen reet ermee te maken.
    Maar ze zijn op de meest barbaarse manieren behandeld.
    Maar Amerika had carte blanche en niemand durfde haar te corrigeren.
    En wat is achtergebleven nu juist niets meer alle landen zijn kapot gemaakt er is nu meer oorlog dan te voren.
    Dus ja ik verwacht niets anders van Amerika die vanaf dag 1 pro Israel is .
     
    marais vindt dit leuk.
  16. Mammavan5

    Mammavan5 Fanatiek lid

    15 dec 2021
    1.970
    2.506
    113
    Vrouw
    Dat had ik al heel wat berichten geleden geplaatst.
    Dat hij niets had gezien maar van alles maar riep en bleef herhalen wij staan achter Israel
    Hoe kan je zo iemand dan serieus nemen niet dat ik uberhaupt al deed maar maakt niet uit.
     
  17. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Ja, dat denk ik ook. Dat is ook echt om moedeloos van te worden want als het erop aankomt geven diezelfde partijen niks om welke minderheid dan ook. Puur stemmen lokken is het dan.
     
    11131618, marais, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.727
    5.539
    113
    Vrouw
    Wie zegt dat ik hem serieus neem?
     
  19. Mammavan5

    Mammavan5 Fanatiek lid

    15 dec 2021
    1.970
    2.506
    113
    Vrouw
    ‘In de Israëlische oorlog tegen Gaza gaat Tel Aviv door met ongehoorde misdaden tegen de menselijkheid.’ Zo luidt de kop van de Egyptische, door de regering gecontroleerde krant Al-Ahram over de Israëlische tegenaanvallen op Hamas. Het is een van de vele voorbeelden hoe Hamas er in de Arabische wereld nu al grotendeels in is geslaagd, het beeld van Israël weer te laten kantelen naar dat van een onmenselijke, onderdrukkende macht.

    En hier gaan mijn nekharen van overeind staan.
    Die laatste zin word zo neergezet alsof Israel onschuldig is en ten onrechte ergens van word beschuldigd.
    Ze pleegde al genocide uberhaupt voordat hamas bestond
    Israel pleegt genocide dat ziet niet alleen de arabische wereld dat zien meer landen maar hier proberen ze echt weer standaard in een slachtofferrol te kruipen.
    Hamas word overal als vrijbriefje voor gebruikt.
    En dit bedoel ik met mediagezeik meten met 2 maten.
    En nee ik zie dit niet door mijn gekleurde bril.
     
    11131618, marais en Saartje33 vinden dit leuk.
  20. Mammavan5

    Mammavan5 Fanatiek lid

    15 dec 2021
    1.970
    2.506
    113
    Vrouw
    Dat zeg ik helemaal niet .
    Het is gewoon een zinsopbouw algemeen
     
    Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina