We willen sierlijsten tegen het plafond aan, maar gingen er eigenlijk vanuit dat die van hout zijn. Nu waren we gister bij de praxis en daar hebben ze sierlijsten van polystyreen. Er zaten bij de meesten al best wat butsen in, dus dat lijkt me best lastig met bv schoonmaken aangezien ik de plafonds ook stofzuig ivm spinnenragjes. Ik kan me voorstellen dat het wel makkelijker te bevestigen is want licht, maar blijft hout niet veel langer mooi? Of zijn er nog andere opties/materialen? Wat hebben jullie voor sierlijsten hangen en hoe bevalt dat?
Je hebt van die witte piepschuimachtige plafondlijsten die kan je zo op het plafond vastlijmen met een goede montagelijm, even overlakken en klaar ( verstekzagen in de hoeken komt er natuurlijk ook bij maar dat heb je met hout ook) Scheelt ook nog een stuk in de prijs. Je moet er natuurlijk wel wat voorzichtiger mee omgaan. Het blijft ook evenlang mooi als hout. Je kan het gewoon met de stofzuiger opzuigen, maar zou dat wel met een mondstuk doen die je bijv. ook voor meubels kan gebruiken, om beschadigingen te voorkomen. Maar dit zou ik bij houten lijsten ook doen.
Die plak je makkelijk vast. Hout zou weer naar beneden vallen voordat ze vastzitten. Dan gewoon verven.
Ok ja dat we het moeten verven leek me logisch, maar stucen kan ik niet en eigenlijk willen we het gewoon zelf doen, dat scheelt behoorlijk in de kosten. Goed om te lezen dat die piepschuimen sierlijsten het ook goed houden. En wat betreft schoonmaken kan ik misschien beter alleen met zo'n spinnenraggertje erlangs gaan, is nog eens makkelijker ook dan met een stofzuigslang balanceren.
Wij hadden ook piepschuim sierlijsten, plakken, verven en klaar. Ging heel makkelijk, maar ik gebruik een ragebol voor het plafond en geen stofzuiger?
Nee joh, ze moeten alleen geschilderd.. En ze blijven inderdaad kwetsbaar. Je kunt dan beter kiezen voor gipsen sierlijsten, die zijn gangbaarder dan sierlijsten van hout (en goedkoper).
Verfden jullie eerst de muren en plafond en plakten jullie dan de geverfde sierlijsten erop? Of komt er dan kit onderuit gesijpeld ofzo? Misschien beter eerst op het plafond plakken en dan pas alles verven?
Nou precies, vanwege dat kwetsbare is een laagje stuc niet overbodig. En zeker als ze beschadigd zijn natuurlijk. Gips is sowieso veel sterker. Kun je ook door een stukadoor laten trekken, die heeft vaak allerlei mallen gemaakt in de loop der tijd.
Maar om dat door een stucadoor te laten doen lijkt me best duur? We hebben een huis gekocht en willen die helemaal nieuw inrichten, dus er blijft niet heel veel over voor de sierlijsten vrees ik. Misschien dat we dat later dan alsnog laten doen, maar voor nu is de goedkoopste oplossing het handigst. Zal eens kijken naar gips. Heb ze niet gezien bij de praxis, maar we hadden haast dus nog maar een keer terug gaan dan.
Heb plinten van 7 cm breed, en deze heb ik ook langs het plafond, zijn van hout en mee geverft. En er zitten van die siergleuven in. eerst, lijsten bevestigen, schilderen en dan behangen.Wij hebben bewust dezen gedaan want die zijn een meter of 4/5 lang zodat je minder naden hebt. Die piepschuim zijn korter en dan heb je veel meer naden.
met een schietpistool als ik me het goed herinner want volgens mij zat er een beetje plamuur op wat weg geschuurd is door de schilder. Helaas geen foto. Mijn zzp er heeft ze bij een aannemersbedrijf gekocht, dus liggen denk ik niet in de gewone bouwmarkten.
Royalplint MDF plinten model 97 Sierplint 120 x 18 mm x 244 cm. Wit gegrond. Hier een link hoe mijn plinten/lijsten er ongeveer uitzien. zijn dus van mdf
Hier ook gewoon kunststof, afgelakt nadat we de plafond hadden geverfd. Maar, je kan toch met dat zachte mondstukje van de stofzuiger zuigen? Dan krijg je er ook geen beschadigingen op. Liefs,
Oeh zoiets wil ik tegen de vloer aan, mooi! En goedkoper dan die van de praxis Ga zo even verder kijken of ze ook degene hebben die ik in mijn hoofd heb voor het plafond.