Heyhey, Binnenkort mag ik voor een tweede keer bevallen. Ik dacht deze week een beetje terug aan de 1e bevalling die prima ging maar 2 uur daarna toch hevig bloedverlies opleverde. Nou heb ik daar gelukkig geen negatieve herinneringen aan, maar ik herinner mij dat ik de periode na de bevalling nog best pittig vond. Ik had met veel dingen hulp nodig, bijvoorbeeld met lopen naar de douche, down under was het niet een al te prettig gevoel en uiteindelijk ook veel jeuk en de eerste wc bezoekjes waren ook memorabel in een minder positieve zin... ! Dat soort 'ongemakken' wil ik eigenlijk zo minimaal ervaren als mogelijk is. Ik begrijp dat er altijd wel iets is waarop geen controle is, maar ik was dus benieuwd naar wat voor jullie de periode na de bevalling mooier maakte of aangenamer. Hoeft geen magische recept te zijn maar gewoon de feel-good dingen en de selfcare. Lijkt mij hartstikke leuk om daar meer over te horen!
Mijn self-care deze keer was gewoon heel de week in bed blijven muv sanitaire bezigheden Maar echt in mn babybubbel ipv "mama-zijn". Uiteraard kregen ze wel aandacht allemaal maar doordat ik boven bleef was het een stuk minder de "mama waar is... Mama mag ik... mama X doet..." en was ook de praktische zorg als nr5 douchen niet voor mijn rekening. Eindconclusie was dat papa ook alles kan maar mama wel gemist werd Ik moet zeggen dat ik laatste 2 weken stuk pittiger vind dan de eerste week. Toen was het "ik en mijn baby", man zorgde voor de rest. Nu moet ik, terwijl de nachten opbreken, ook voor de anderen zorgen en zorgen dat het huishouden enigzins doorloopt etc.
Ik heb 2 keizersnedes gehad, ik had een douche kruk, zodat je kon zitten in de douche, dat vond ik wel fijn, ipv lang te moeten staan. ons bed kon in verschillende standen, dat vond ik ook heerlijk, dat ik in bed kon zitten. hier staan wat van die praktische hulpstukken. Kraamzorg leenhulpmiddelen pakket | Medipoint Verder heb ik na de tweede keizersnede de eerste 6 weken op maandag en vrijdag mijn moeder of schoonmoeder over de vloer gehad, om ons te helpen. omdat stofzuigen, de was doen en mijn oudere zoontje verzorgen toen best veel werk was, en een keizersnede echt wel een pittige operatie is. (de dinsdag/woensdag/donderdag ging de oudste nog naar het kdv, dus was het wat makkelijker)
Wat @toch3 ook zei: de kraamweek in bed doorbrengen en je rust nemen. Ik bleef die week ook in pyjama, zo was het voor oudere kinderen ook duidelijk: mama is (een beetje) ziek. Natuurlijk had ik ook tijd en aandacht voor de andere kinderen. Lekker bij mama op bed boekjes lezen, even kletsen, 'picknicken' bij mama ipv van gewoon aan tafel. Maar de zorg voor de andere kinderen namen mijn man en de kraamzorg volledig op zich. En mijn man nam altijd de week na de kraamdagen zoveel mogelijk vrij, zodat hij dan ook nog kon helpen en ik rustig weer opstarten.
Met een tweede kindje geen idee, dat vind ik in ieder geval het spannendst... In ieder geval ga ik de eerste dagen uiteraard veel tijd in bed doorbrengen, en daar kan de peuter dan niet elk moment bij, dan staat mijn herstel wel echt op 1. Daarna zien we wel. Mijn partner is overigens direct 3 weken vrij, en daarna zorgen we ervoor dat ik de rest van mijn verlof in principe nooit met twee kindjes tegelijk alleen thuis ben. Hierdoor kan ik mij eigenlijk volledig richten op mijn herstel, dat geeft me nu veel rust. - Wat fysieke ongemakken betreft: plassen onder de douche indien brandend gevoel bij plassen! En voor daarna (of bij minimale klachten) een peribottle. - Douchekruk is erg fijn! - En wij hadden vorige keer het geluk met een kraamhulp die koken ontzettend leuk vond, die zorgde elke dag voor een soep bij de lunch, dat was echt heeeeel fijn (ben geen soepeter, maar wat zoets bij die maaltijd bleek echt een gouden greep??). Die houden we er in nu. - Gooi je vriezer nu vol met maaltijden, laat evt kraambezoek een maaltijd meenemen/koken. En wij sluiten voor vier dagen per week ook een maaltijdbox af met snelle recepten. Hierdoor zijn de eerste weken ook boodschappen niet extreem noodzakelijk (ja, ontbijt en lunch, maar dat is te overzien). Eigenlijk als ik het zo opsom proberen we er nu voor te zorgen dat we zometeen in ieder geval 3 a 4 weken zoveel mogelijk ontzien zijn qua huishouden. En de rest (een peuter ) laat zich toch niet echt plannen.
Oh grappig dat meerdere keren wordt geadviseerd vooral in bed te blijven; ik deed dat (ook noodgedwongen wel, want echt ziek) bij mijn eerste en vond het vreselijk. Bij de tweede stond ik op dag 2 buiten te stoepkrijten met de oudste en deed ik heel snel alles weer zelf - dat vond ik veel fijner. (Maar weer als kanttekening dat ik de laatste maanden van de zwangerschap erg ziek was en voor de bevalling al 2 weken in het ziekenhuis in een bed had gelegen, ik was dus wel klaar echt met dat bed!) Natuurlijk, wat fysiek niet gaat, moet je ook echt niet doen. Qua self-care bij mijn eerste vond ik het bv lastig te ontspannen onder de douche, liever alles snel snel en weer naar mijn baby. Bij de tweede nam ik daar meer de tijd voor en cijferde ik mezelf minder weg - ook op andere momenten, dus ik denk dat bv een uurtje rust ‘s middags meer échte rust was dan al die uren in bed bij mijn eerste. Qua fysieke ongemakken; plassen terwijl je spoelt met (lauw) water, bv met zo’n speciale fles - hier zit de wc naast het bad en kon ik met de douchekop heel makkelijk spoelen. Scheelt veel. Voor ontlastig zorgde ik voor veel vezels en vocht, bv veel lijnzaad in je ontbijt ofzo. En neem de tijd, zorg dat je goed ontspannen op de wc kan zitten.
Misschien dat daar ook wel verschil in zit, ik was de dag van de bevalling nog druk met kinderen halen en brengen van school, 1 naar de sport, nog even naar de kapper met de rest van kids en natuurlijk de gewone zorg van de bijna peuter. Om 5 uur ‘s middags gestript, eten gekookt terwijl het al rommelde, man thuis, kids naar bed en 3 uur later had ik m’n 4e kind in m’n armen. Helaas was die dag ook mijn schoonvader overleden, dus man had een begrafenis te regelen in de kraamweek. Het was dus niet zo relaxed als ik had gehoopt, maar de tijd die ik die week in bed kon blijven met de baby heb ik elke minuut van genoten
Ik kan dat dus ook niet. In bed blijven en rust nemen. Bij de eerste stond ik op dag 2 het bed te verschonen met de kraamzorg onder luid gemopper van haar trouwens Dit keer heb ik wel meer rust moeten nemen. 1,5 liter bloed verloren en mijn stuitje zei knak tijdens de bevalling die begint nu eindelijk minder pijn te doen maar de eerste paar dagen met volle pijnstilling kon ik amper bewegen. Maar dan alsnog wel op de bank of gewoon beneden aan tafel eten bij het gezin. Maar ook ik ben 8 maanden lang ziek geweest (HG zwangerschap) en ben echt helemaal klaar met niks doen nu ik me eindelijk weer beter voel we zijn zaterdag een stukje wezen lopen omdat ik me echt opgesloten voelde in mijn eigen huis
Wat een leuke reacties! Bedankt ! Ik kreeg gek genoeg geen meldingen maar ik zie ineens de berichtjes staan dus heb ze net allemaal gelezen <3! Ik ga de tips zeker meenemen, vooral die week in bed blijven ! Eerste keer had ik dat niet gedaan en ik denk dat dat destijds wel wat gevolgen heeft gegeven aan mijn lichaam. Ik wilde toen heel graag alles weer kunnen maar na een fluxus had ik eigenlijk gewoon even moeten accepteren dat niet alles makkelijk zou gaan