Hoi, Ik wist niet zo goed waar ik mijn vraag kon stellen, dus even hier. Mijn schoonouders passen op ons meisje al een tijdje. Ze gaat 2x per week bij hun. Nou misschien ben ik apart maar wil weten hoe dat bij jullie is... De laatste tijd kopen mijn schoonouders spulletjes voor onze dochter (net een jaar geworden). Ze kopen kadootjes zonder dat ze dat tegen ons(ouders zeggen) Wat ik zie is dat ze gewoon langzaam voorraad aan speelgoed en zelfs kleding maken. En ik erger me daaraan. Natuurlijk is het heel leuk dat mijn dochter kadootjes krijgt maar het probleem is dat schoonouders dat niet geven om mee te nemen. Ze kopen het maar en daar blijft het. Laatst zag ik toevallig dat mijn schoonmoeder ook een pyjama heeft gekocht terwijl ons meisje daar nog nooit heeft gelogeerd. Wij vinden het te vroeg. Waar ik me aan erger is het feit dat ze gewoon een tweede woonplek zijn begonnen te maken. Is dat normaal? Ze melden het nooit tegen ons als ze iets kopen, ineens is het daar. Hoe gaan jullie ermee om? Laatst moesten man en ik langer werken en dochtertje bleef bij hun eten. Ze kwamen niet uit met haar, ze wilde maar niet goed eten en BAM gaf mijn schoonmoeder halve potje appelmoes?!!! Niet eens overlegd of dat mag of gevraagd hoe ze daarmee moet omgaan. Ik vind dat heel vervelend. Wij als ouders kennen ons meisje veel te goed, en het trucje is dat we even wachten en dan gaat ze echt wel eten. Wij geven geen appelmoes. We eten het niet en we willen niet dat ze daar aan gewend raakt. Dochter van mijn schoonouders is tot op de dag van vandaag moeilijke eter!!!! Bij mij in de gezin was er nooit sprake van, we aten echt alles en zijn nooit verwend geweest. Ik ben ook van andere afkomst dan Nederlands , misschien te zien aan mijn schrijven Ik weet niet wat ik hiermee moet. Mijn man heeft ze wel eens verteld dat dat niet de bedoeling was, voor de tweede woonplek. Straks moet ik mijn dochter uitleggen dat we de speelgoed van opa en oma niet mogen meenemen. dat is toch belachelijk?! Ook kleding, hebben wij zat! Het doet mij pijn dat ze kadootjes alleen kopen en niet melden. Ze geven mij sowieso geen waarde als moeder van dat kind Ik melde ook laatst dat dochtertje thuis geen aardbeijam wilt eten. Mij schoonmoeder zei : "BIJ ONS WEL"! Jeetje wat moet ik hiermee, alsof het een strijd is. En ze praat altijd zo... bij ons doet meisje dit, bij ons is het zo. Alsof wij het over een buurkindje hebben. Oef... ik wilde het maar kwijt....
Ik snap het probleem niet? Ze hoeven toch geen toestemming te vragen als ze een speelgoedje of iets voor haar willen kopen, en ja dat het daar blijft, lijkt me wel zo handig als ze daar twee keer per week is. Mijn moeder heeft ook een hele speelgoedhoek, leuk juist, hebben ze daar weer andere dingen. En je overdrijft wel een klein beetje, van 1 keer een bakje appelmoes krijg je echt geen moeilijke eter.
Hier heeft dochter bij schoonouders een eigen kamertje bedje kleertjes en speelgoed ik vind het ideaal. Dochter heeft een veilig plekje voor dr zelf als ze daar is heerlijk. En scheelt weer kleding meegeven..
Het is toch leuk dat je schoonouders speelgoed bij hun thuis hebben? En ja de pyjama.. juist fijn toch als je kleine een middagslaapje wilt doen en jullie zijn op visite?
Ik zie het probleem ook niet zo.. Hier heeft mijn dochter bij mijn oma dan welliswaar ook een soort van eigen kamertje, met bedje.. En er staat daar ook tal van speelgoed.. En ook liggen er gewoon kleertjes enzo.. En nee, ze heeft daar nog nooit gelogeerd...
Ik zou mij er eerlijk gezegd absoluut niet druk om maken! Het is toch leuk (en handig!) dat je dochter bij oma & opa eigen speelgoed heeft en wat kleertjes voor als dat zo uitkomt? Zeker omdat ze elke week oppassen. Wees blij dat ze zo betrokken zijn!!! Voedingsgewoonten is een ander verhaal, daarin hebben ze jullie als ouders gewoon te respecteren. Zo niet, dan andere oppas zoeken.
Omdat mijn schoonouders al enige jaren opa&oma zijn hadden ze al speelgoed en als we daar zijn wordt het keukentje tevoorschijn gehaald en de autootjes. Is toch alleen maar leuk dat ze daar wat te spelen heeft, zeker als ze daar 2x per week is.
Ook bij onze opa's en oma's hebben ze alles dubbel. Dus bedjes, kleding, speelgoed en zelfs een box, een speelkleed een kinderstoel(en). Ideaal. En ze snappen prima dat het speelgoed bij opa en oma hoort en niet mee naar huis gaat. Ik zou het als een lief gebaar en betrokkenheid zien.
Als jouw dochter daar twee keer per week is, vind ik het wel logisch dat ze daar ook spullen voor haar hebben. Mijn ouders en schoonouders passen niet 'vast' op en zelfs zij hebben spullen voor onze zoon. Denk aan bedje, kinderstoel, speelkleed, speelgoed. Ze hebben zelfs allebei een tandenborstel en tandpasta voor hem. Er ligt geen kleding, maar om eerlijk te zijn: als hij er twee keer per week zou zijn, zou ik het wel handig vinden als ze ook wat reservekleding zouden hebben. Dat scheelt toch weer een hoop gesjouw voor jullie elke keer? Wat betreft eten e.d. denk ik dat het een beetje geven en nemen is. Praat regelmatig met ze hoe jullie dingen doen. En bij dingen die je echt echt echt heel belangrijk vindt, zou ik zeker afspreken dat jullie verwachten dat zij hetzelfde doen. Maar accepteer ook dat zij bepaalde dingen op hun manier doen. Kinderen worden daar echt niet slechter van hoor. Onze zoon weet heel goed dat hij bij mijn ouders wel met autootjes over tafel mag rijden en bij ons niet. En bij ons mag hij absoluut niet met zijn vingers in de pot pindakaas, terwijl mijn schoonouders dat wel toestaan. Weetje: jullie verwachten dat ze twee dagen per week op jullie kind passen. Als je ze daar goed genoeg voor vindt, moet je ze ook wat vrijheid gunnen. Dat betekent niet dat je alles maar goed moet vinden. Maar je hoeft ze ook niet te dwingen alles exact hetzelfde te doen als thuis. Wil je dat echt niet, dan kun je overwegen de overstap te maken naar een kinderdagverblijf of gastouder. Maar houdt er rekening mee dat ook daar niet alles 100% hetzelfde gaat als bij jullie hoor. Dat heb je nu eenmaal als je je kind af en toe weg moet / wil brengen.
Ik zie je probleem niet zo.... Mijn zoon gaat soms ook 1x per week naar oma, niet in de zin van oppas maar gewoon zodat ze een goede band hebben. Oma heeft ook alles in huis: bedje, slaapzak, pyama's, kleren, rompertjes en speelgoed. Wat is daar mis mee? Ideaal toch dat ze alles in huis heeft? Ik hoef alleen maar voeding en potjes mee te geven, heerlijk.
Ik zie het probleem ook niet zo. Wij hebben zelf een aantal dingen gekocht en daar neergezet, omdat het een hoop gesleep scheelt en wij mijn ouders niet op kosten wilde jagen. En mijn moeder heeft ook een speelgoedkist, die wordt aangevuld door hun. Ideaal. Alle kleinkinderen kunnen ermee spelen. En idd, van een potje appelmoes gaat ze echt niet slecht eten. Overigens zelfgemaakte appelmoes is echt heel lekker ... Aanrader.
Juist. Je komt over als een wat ondankbare, lastige en bezitterige schoondochter TS, het zijn niet altijd de schoonmoeders zo zie je maar weer....
Hier hebben ze zelfs een eigen kamer bij oma, schoonmoeder mijn moeder past altijd thuis op, ze delen m met zn 3 en mijn kids en een nichtje . Blijven vaak slapen, dochter slaapt gewoon buj oma in bed. Ook speelgoed dubbel soms ruilen we zels of nemen ze wat mee daarnatoe.. Geen probleem hoor. Evenals dat er bij iemand anders andere regels gelden zo is t gewoon. . Over t eten ben ik altijd vrij makkelijk geweest als ze de basis, netjes broodje en tedelijk avondeten erin hebben zitten , maak ik me niet druk hoor omas zijn er ook om teverwennen en ik geloif niet dat een kindje van 1 x appelmoes echt verwend raakt Als je t niet wil gewoon duidelijk op een nette manier aangeven geen probleem tovh...
Pff snap eerlijk gezegd niet waar jij je druk om maakt! Wees blij dat opa en oma zich zo bekommeren om hun kleinkind, ik had vroeger een opa en oma die dat totaal niet deden, was ook niet leuk hoor. Bovendien als je ze op laat passen dan krijgen ze die mogelijkheid toch ook van je?! Anders moet je haar ergens anders heen brengen, hoewel het dan ook voorkomt. Paar voorbeelden (ik ben gastouder): * ik heb een boefje dat hier graag tekent en de mooiste dingen maakt, terwijl ze thuis nooit wil tekenen/knutselen! * en thuis niet goed eten en hier wel komt ook regelmatig voor (andersom ook hoor!). De kinderen hebben bij beide opa`s en oma`s speelgoed en mogen dat niet meenemen. Logisch anders hebben ze daar niets te doen en ander speelgoed dat thuis is toch ook leuk. En dat pyjamaatje/kleding is ook wel handig hoor. Reservekleding of een pyjama voor het middagslaapje als ze vies is geworden of voor als ze kleding aan heeft dat niet lekker slaapt. En een bedje daar e.d. is topch ook alleen maar handig. Alleen het eten vind ik een discussiepuntje: daar zou ik het wel even over hebben. Aan de kant van oppas/gastouder vind ik dat ik de wensen van de ouders te respecteren heb ook al denk ik er anders over. En omdat ze 2x per week oppassen vind ik dat ze in die rol zitten. Als de mijne bij opa en oma een dagje zijn dan maakt het mij minder uit omdat het toch niet structureel is.
Hmmmmm ik snap bovenstaande reacties wel maar begrijp Ts ook wel. Ik heb het zelfde nu met mijn (schoon)ouders. De kleine is er nog niet eens en ze beslissen nu al wat beter is. Spulletjes hebben ze zat dat is het probleem niet maar mbt het appelmoes verhaal begrijp ik volkomen. Dus ik snap je bezorgdheid alleen denk ik dat zij het doen vanuit onwetendheid, in hun ogen is appelmoes niet fout. Wellicht aangevend waarom je dat niet prettig vind?! Die kleertjes en speeltjes bij ze lijken mij juist ideaal.
ik vind ook dat je je aanstelt.. mijn moeder heeft ook een grote lade vol met kleding, rompers, ondergoed en pyjama's.. ook eten gaat daar anders... opa's en oma's hoeven in mijn ogen niet precies het zelfde te doen als thuis.. daar zijn ze opa en oma voor.. ik kreeg vroeger van mijn opa soms ook een kommetje met appelmoes (als toetje ).. ik wist dat dat bij opa wel mocht, en thuis ging het anders.. ik zou zeggen.. zet je er over heen, en stel je niet zo aan! wat jij opschrijft is heel normaal..
Bij mijn ouders en schoonouders ligt er ook gewoon speelgoed hoor wat hun hebben gekocht.. Toch handig? Kleding ook hoor erggg handig als ik iets vergeten ben mee te nemen dan ligt het gewoon daar... Geen luiers of voeding ofzo toen ze kleiner ware maar dat heeft ook geen nut.. Voor je het weer is het over datum of te klein.. Maar wel weer billendoekjes enzo.. Tja ik Zie ook het probleem niet zo.. Ik vind het alleen maar handig.. Scheelt een hoop gejouw toch? Ook drink bekers liggen daar.. Kopen hun zelf allemaal.. Ideaal...
Nou ik snap je helemaal hoor! Hier is het net zo. Schoonmoeder koopt hier ook vanalles. Net toen ze begon met oppassen waren ze in de veronderstelling dat onze kleine man toch zeker wel elke maand kwam logeren Dus daar had ze dus ook alles naar gekocht.Box, kinderstoel, campingbedje maar het campingmatrasje vonden ze te min dus er ging een op maat gemaakte peperduur matrasje in (nog dikker als dat wij zelf hebben) enz enz. Terwijl we hadden gezegt dat hij alleen komt logeren als er nood aan de man is zolang hij nog zo klein is en het niet bewust mee krijgt. Hier word ook niks gevraagd maar gewoon gedaan. Ze weet dat we bepaalde dingen niet willen dus zwijgt hier dus ook gewoon over als ze dus weer niet naar ons heeft geluisterd...Ze vergeet zat we ons mannetje door en door kennen dus het dan wel aan hem merken. Erover praten heeft hier geen zin want dan zijn ze beledigd. Dus tja. Kleding koopt ze ook zeer regelmatig ook al zeg ik dat ze het niet moet doen. Probeer het soms voor te zijn net als laatst bv... jassen heeft hij genoeg hoor deze winter, Hij past ze van vorig jaar nog, hij heeft 1 nette jas en 1 jas om buiten in te spelen tevens is dat een jas wat bij een 2 delig skipak hoort... Ik dacht nou dat lijkt me duidelijk. Wat verbaast mij...... Komt ze een paar weken geleden met een winetrjas aanzetten Tja en dan kan ik het niet laten om te zeggen..... wat zonde hij heeft aan 2 jassen meer dan voldoende hoor..... >>gevolg schoonmoeder beledigd . UIteindelijk jas gepast.....veeeeels te groot pffff gelukkig... Hop in de kast tot volgend jaar en hopelijk vergeet ze dan niet dat we er al 1 tje hebben want ze komt geheid met nog een jas aan volgend jaar. De enige tip die ik je kan geven.... Probeer je nietr druk te maken. je schoonmoeder past 2 dagen op, maak je niet druk van wat ze daar krijgt en doet vanwat ze thuis van jullie niet zo krijgen of mogen. Je houd nog 4 dagen van de week over om het wel vlgs je regels te doen. Als je op deze manier kunt denken maakt het voor jou een struk gemakkelijker. Wat logeren betreft... wij hebben ons wel over laten halen om hem in het eerste jaar 2x bij schoonouders te laten logeren en om mn ouders niet voorbij te lopen is hij ook 2x in dat 1e jaar bij hun geweest. Heb daar wel spijt van.. zat mijzelf alleen maar te kwellen dus voorlopig gaat hij niet meer logeren. Dus bij deze.. houd voet bij stuk, wil je het niet dan gebeurd het ook niet. Krijg je wel steun van je man of snapt hij jou probleem ook niet? Hier staan we nu gelukkig op 1 lijn (is wel eens anders geweest) en dat scheelt ook een hoop.