Ik sta onder controle in het ziekenhuis deze zwangerschap in verband met pre-eclampsie in mijn eerste zwangerschap. Deze zwangerschap heeft nogal wat complicaties (diabetes en wederom stijgende bloeddruk). Sinds een week hoef ik geen bloeddrukmedicatie meer te gebruiken omdat hij toch wel erg laag werd ineens (100/70). Zonder medicatie zat ik dinsdag op een bloeddruk van 110/80 dus dat is prachtig. Vanochtend bij het opstaan merkte ik het direct dat mijn bloeddruk weer hoger was, ik merk dat aan hoofdpijn en misselijkheid. Bloeddruk gemeten en inderdaad weer hoger 145/98. Een kwartier later 135/92. Ik wil hem net weer meten en nu is hij 147/100. Weet iemand hoe het kan dat een bloeddruk zo schommelt? Ik ga niet uit van PE want dinsdag was mijn bloeddruk nog goed en zo snel zal het niet gaan denk ik (of is dat naïef?)
Je kent mijn achtergrond: hypertensie en daarvoor medicatiegebruik, ook buiten de zwangerschappen om Een verklaring heb ik niet voor je, maar wel herkenning. Hoewel een bloeddruk natuurlijk altijd schommelt, had ik in mijn derde zwangerschap ook steeds de afwisseling tussen (veel) te hoog en gewoon een mooie, tot zelfs vrij lage, bloeddruk. Heb daarom ook regelmatig extra terug moeten komen, om tòch nog een extra check te doen. De gynaecoloog gaf aan dat wisselingen veel voorkomen in het derde trimester en zeker tegen het einde van de zwangerschap. Houd er wel rekening mee dat je, door veelvuldig te meten, ook in een soort vicieuze cirkel kan komen met wat ongerustheid/spanning om de meting en juist dáárdoor een hogere meting. Gezien jouw historie met pre eclampsie zou ik desondanks zeker alert blijven. Misschien bespreken met de gynaecoloog of je niet toch terug moet op de medicatie? In een lagere dosis dan hiervoor, bijvoorbeeld?
"Fijn" om te horen dat hij bij jou ook wisselde dus. Wat betreft die spanning van het meten, ik schrik niet meer zo van een hogere meting dus dat zal hier niet aan de orde zijn
Hi meid, geen ervaring met hoge bloeddruk, wel ook medisch en vaak geweest voor extra controles op de gekste tijdstippen. Ik zou in dit geval altijd even bellen met het ziekenhuis. Misschien heb je het inmiddels al gedaan hoor, laat hen vooral beoordelen of dit ‘hoort’ of niet. Zeker met je voorgeschiedenis kom je nu bij de kwetsbare termijn. Ik zou zeker even bellen! Sterkte meid. Laatste loodjes edit: lees in andere topic dat je al gebeld hebt (lees daar af en toe al een beetje mee, zit bijna aan de laatste 100 dagen) . Wat irritant dat je net zo’n niet echt meelevende arts treft. maar omwijs rustig aan doen en gewoon weer bellen als je het niet vertrouwd. Beetje schijt maar aan die arts, het gaat om jouw gezondheid (en baby)