Mijn kinderen zitten op dezelfde school en toch was er veel verschil in het thuis'onderwijs'. De oudste sprak de juf vrijwel elke dag, kregen online instructie, duidelijk weektaken, veel online lessen, bingo met de hele klas via skype... Bij de jongste heeft één van de juffen 1x gebeld. In 6 weken. Ze kregen elke week een pakketje met dagtaken. Gekopieerd uit een werkboek. Met links naar zeer onduidelijke youtube filmpjes. Was ze een half uur per dag mee kwijt Waarom zou het iets betekenen dat de juf zwanger is? Dan kan ze gewoon voor de klas staan toch. Je behoort dan niet tot een risicogroep. En als school zich gewoon aan de adviezen houdt, dan loopt ze ook weinig risico om corona te krijgen. Mijn zwangere collega's werken ook gewoon met patiënten. Ook met patiënten die positief of verdacht zijn voor corona. Wij houden ons aan de adviezen en ik heb weinig collega's die uiteindelijk ziek zijn geworden. En degenen die ziek zijn geworden hebben dat over het algemeen in hun privétijd opgelopen. De zwangere juf van onze dochter wil na de meivakantie ook liever niet voor de klas staan. Maar er is wel al bekend wie haar vervangt. Fijn dat het met je zoon zo goed is verlopen, maar wel balen van je dochter..
Ik heb lopen janken van het lachen om je bericht whoehaha We mogen kiezen tussen de voor en achtertuin
Wij hebben gisteren bericht gehad De klassen zijn in 2 groepen gedeeld, groep 1 en groep 2. Groep 1 moet de eerste week vanaf 11 mei van half 9 tot 11 uur naar school en de week erna van 12 tot half 3... Ik ga school nog mailen of ze er rekening mee hebben gehouden dat er werkende ouders zijn en niet de kids om 11 uur kunnen ophalen zoals ik.. Ik werk in een callcenter voor een telecom bedrijfs gelukkig vanuit huis maar ik kan moeilijk zeggen klant ik ga even mijn kind van school halen ben over 20 minuten terug... En zo zal ik vast niet de enige zijn. Minister Slob had moeten verplichten hele dagen school en dan 50% van de week. Dus bijvoorbeeld 2 hele dagen en dan bijv 3 dagen thuis. Hier zeiden ze in de mail we kiezen voor halve dagen zodat er dagelijks contact is met de kids, echter heeft dochter in die 6 weken thuis onderwijs 1x 5 minuten de leerkracht gesproken dus toen was het ook niet zo belangrijk.
Hier twee hele dagen naar school met de helft van de klas. Rekening gehouden met broertjes en zusjes. Onze school heeft vanaf dag 1 gelijk alles omgetoverd tot thuisonderwijs. 2x in de week contact via afstand in groep en individueel. En ook zelfs dictee lessen. Bij elk reken en taal opdracht werd elke dag instructiefimpjes gestuurd. Zelfs de gymleraar en muzieklessen gingen door. Ik ben ontzettend blij en trots hoe zij dat hebben gedaan. Zo te lezen mogen wij dus erg blij zijn hoe dat bij ons is gegaan. Wat een grote verschillen per school zeg wat ik lees.
We hebben inmiddels bericht Groep gesplitst. Niet op achternaam, maar ze zullen wel een goede reden hebben daarvoor. Groep A. ma+do, groep B. di+vrij. Je kan verder niet kiezen of ruilen (had ik zelf ook niet verwacht gezien de grootte van de school, maar hoor bij een enkeling dat zij wèl een voorkeur op konden geven). Tijdelijk continuerooster. Woensdag thuisonderwijs. Is dat dan dat ik hem zelf les moet geven of is dat dan online met de juf? Dat werd me niet duidelijk uit de mail.. Verder denk ik dat die 1,5m. regel tussen volwassenen nog wel heel wat maanden zal duren, dus ik verwacht niet dat als we hem later zouden laten starten (bijv. in juni of na de zomervakantie), ik dan wèl mee het schoolplein/de klas in mag. Kortom: naar alle waarschijnlijkheid kiezen we uit twee kwaden dan maar voor hem nu in t diepe te gooien en m mee te geven aan een vreemde juf in een vreemd gebouw met vreemde kinderen en met andere regels (voor wie het niet heeft meegekregen: hij is nieuw op school). Het ergste wat er kan gebeuren is dat we merken dat ie het niet aan kan en ik of direct rechtsomkeert moet maken met hem mee terug of gebeld wordt om m op te halen. Maar er is toch maar één manier om erachter te komen: door gewoon te dóen.. Hij start overigens pas vrijdag de 15e en niet op di. de 12e. Waarschijnlijk omdat ze hun reeds bekende leerlingen eerst kennis willen laten maken met de nieuwe situatie en dan hun handen natuurlijk niet vrij hebben om óók nog eens de nieuwe leerlingen te begeleiden. Wel pittig trouwens ook voor alle kleuterleerkrachten straks om niet alleen hun oude klasje goed te begeleiden in de nieuwe situatie maar straks ook nog in één klap een aantal nieuwe leerlingen erbij te krijgen (uitzonderingen daargelaten)! Ik ga nog wel even contact opnemen om te vragen hoe dat nou zit met die woensdagen. Ook ga ik nog vragen of de juf misschien even kort kan Skypen met onze zoon. Lijkt me voor hem toch ook wel fijn als ie even een paar minuutjes kan zien naar welk nieuw gezicht ie toe moet dan.. Op zich is het hier wel "luxe" straks dat ik dan één dag in de week álle aandacht voor de jongste heb, één ochtend in de week álle aandacht voor de oudste en óók nog een hele ochtend helemáál vrij van kinderen ben
Zo dus jullie weten al hoe de indeling gaat zijn? Wij kregen een mail van onze waardeloze school dat ze pas 'na de vakantie' gaan vergaderen en dat we het uiterlijk 8 mei horen. Precies. De vrijdag voordat de kinderen starten. Zodat je als ouders net niks meer kunt regelen. Voor mij maakt het niet veel uit, zoon heeft geen leerplicht en gaat niet, maar heb al genoeg gehoord vd andere ouders. Weer gedupeerd. Net als met de laatste staking, hoorde je 2 dgn van tevoren. Koekkoek! Echte toppers daar. Zoon zit er pas 2 mdn en ik vind het nu al een drama school. Zoveel tegenvallers. Zit er ook aan te denken om deze kans met beide handen aan te grijpen en hem na de zomervakantie op een andere school te doen.
Nu heb je nog wel de kans om makkelijk rond te gaan kijken. Als het je nu al zo tegenstaat zou ik dat vooral gaan doen.
Dat vind ik ook geen stijl en echt niet kunnen tov. ouders en hun werkgevers. Ondanks dat ze zeggen "uiterlijk 8 mei" (dus het kan bijv. ook op 28 april al meegedeeld worden of ergens daartussenin), hadden ze beter bijv. uiterlijk 6 mei kunnen zeggen. Als ze dan echt pas 6 mei hadden gekomen met de nieuwe vormgeving, had je als ouder nog wat langer de tijd gehad om het eea. te regelen. Nu is het maar gissen of jullie de kans krijgen om alles op tijd te regelen... PS: hoor van best veel hier en ook van familie/vrienden dat het bij hun nog niet bekend is.
Nog even als aanvulling op mn bericht hierboven over de nieuwe maatregelen op zoon zn nieuwe school: ik wil zelf ook wel weten hoe de leerkracht van mn zoon er eigenlijk uit ziet Beetje apart wel dat we daar zelf achteraan moeten.. Ook vraag ik me af of er überháupt niet gewoon een kennismakingsgesprek en ook een overdracht plaats moet vinden?!? @tupp en andere leerkrachten hier: hoe gaat dat eigenlijk normaal gesproken? Dat vind normaliter wel plaats denk ik?
Lieve dames, laten we alsjeblieft niet vergeten dat deze hele situatie voor iedereen nieuw is/was. Ook voor scholen. Hebben scholen kansen laten liggen? Jazeker. Kunnen we ervan leren? Zeker! Hebben leraren veel geleerd? Veruit de meesten wel! Ik heb zoveel mooie dingen gezien bij collega’s bij wie ik het niet verwacht had! Het geluk van onze school was echt dat we al redelijk digitaal waren. Dat maakte de switch naar thuisonderwijs makkelijker. Scholen die achterliepen op dit gebied hebben het zwaarder gehad, denk ik. En denk eens aan alle besturen/directies die maatregelen van bovenaf opgelegd hebben. Allemaal omdat ze dachten dat dat het beste was. Want weet je. Iedereen heeft het goed bedoeld. Ik ga ervanuit dat niemand heeft gedacht: ‘kom laten we die ouders eens compleet overspoelen’ of ‘ja we hebben vakantie’. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Die heb je altijd. Maar laten we wel ervanuitgaan dat een school met maatregelen komt omdat ze denken dat dit het beste werkt voor deze school. Nogmaals... het is voor iedereen nieuw en uitzonderlijk. Er zijn geen vaste protocollen en die kunnen er ook niet zijn. Elke school/situatie is anders en vraagt maatwerk. Het is een gigantische puzzel en ja, het is fijn als je zsm weet waar je aan toe bent. Natuurlijk. Maar nogmaals: het is een uitzonderlijke situatie.
Ik krijg na de meivakantie 1 nieuw jongetje in de klas. We hebben vrijdag al kunnen beeldbellen en schoolbreed is afgesproken dat nieuwe kinderen met 1 ouder naar binnen mogen, om 9 uur. De school start 8.30 dus tegen die tijd is het rustig rondom de school. Overdracht vanuit psz heb ik op papier gekregen en bij vragen kan ik ze altijd appen/bellen.
Er zijn ontzettend veel leraren die hun best doen. Wij als ouders moeten niet te veeleisend zijn. Maar dit is ook wel een moment waarop je een hoop andere dingen aan een school kan opmerken. Je leert een school op sommige punten wel kennen. Ik ben juist een stuk positiever geworden over de school waar mijn kinderen naartoe gaan. Maar als ik sommige dingen lees dan zou ik daar ook niet al te blij van worden. Ik heb nu nog meer dan daarvoor het idee dat het ontzettend belangrijk is om de juiste school te treffen.
Ja helemaal mee eens! Ik merk de laatste weken helaas wel echt weer dat het onderwijs in zo’n kwaad daglicht staat en vind dit echt jammer. De media helpt daar ook echt niet bij. Zoveel negatieve berichten... zoveel commentaar. Echt jammer. Er zijn zo vreselijk veel onderwijzers die nu de benen uit hun lijf werken. Maargoed. Je gevoel tijdens het uitkiezen van een school kan nog zo goed zijn.... je weet nooit hoe men reageert in crisistijd.
Je ontdekt hoe flexibel een school kan zijn. Dat heb je niet alleen in een crisis situatie nodig, maar ook als een leerling zich anders ontwikkeld. Ik vind de zogenaamde nieuws mediums de laatste tijd wel sturend. Het mag dan wel waarheid zijn wat ze verkondigen, maar als je het licht enkel op 1 zijde laat schijnen dan ben je ook niet helemaal goed bezig (tenzij het schijnt op iets wat al stelselmatig in het donker stond).
Ja dat merk ik dus ook. Hop weer een bericht over dat we er weer geld bij willen. Hop weer een bericht over scholen die 11 mei dichtblijven, hop weer een bericht over klagende leraren. Echt jammer. En beschamend ook. Geld erbij? Doe eens even normaal zeg.
Inderdaad niet wat ik het liefste wil voor ons kind. Toch heb ik hier (een klein uurtje terug) een berichtje geplaatst waarom wij uiteindelijk neigen naar het toch wèl doen. Valt ook wat voor te zeggen (vinden wij). Overigens heb ik hier niets gehoord over dat ie tijdelijk een andere leerkracht krijgt dus daar ga ik -tenzij juf in de tussentijd ziek wordt- ook niet van uit. "Geen normale klas" kan ook positief werken: starten in een wat kleiner klasje, en dan hopelijk vanaf 2 juni in de klas van normale grootte. Rustig opbouwen dus zeg maar..
Dit is niet iets van nu. Het is al langer gaande. Ik hoop dat de mensen die het nu inzien dit in hun achterhoofd zullen houden. Een volledige situatie is niet van alle kanten te begrijpen in één a4tje. Daarbij hebben we het er in Nederland al een tijd over dat we mensen niet als een groep moeten zien. Maar toch zit het er erg diep in om, om welke groep dan ook gaat, het als een geheel te zien.
Hoe komen ze bij jullie aan die 6 dagen? Of bedoel je 6 dagdelen? Of dat je 2 kinderen hebt die beiden 3 dagen gaan (dus samen 6)? Hier krijgen de kleuters in die 2 weken 3 dagen klassikaal les (onze kleuter 2 dagen omdat ie nieuw is). De woensdagen is me nog niet helemaal duidelijk of ik nou zelf wat moet bedenken of dat we digitaal les oid. krijgen. De donderdag van de 2e week is meivakantie en die vrijdag daarop had school geloof ik studiedag, al vraag ik me af of die door gaat.. Heb hier ook nog niks gehoord van de PSZ. Wel dat de juf had besproken over hoe ze dit nu het beste konden gaan doen. Sowieso ouders niet meer mee naar binnen. En mogelijk de kindjes naar binnen via de nooddeur (er zit nog een PSZ groep naast dus w.s. zodat zij de andere deur kunnen gebruiken). Ook hier gaan we het gewoon maar beleven hoe het gaat. Zo gaat ze van haar grote broer mee in de groep en mama die elke keer nog een kwartier mee mocht spelen naar beiden niet. Slikmomentje voor ons en misschien ook wel voor haar, maar ook hier zijn wij van mening dat we er alleen achter kunnen komen hoe ze het gaat doen door het gewoon maar te beleven.. Edit: die van ons weet wel goed dat alles anders is omdat er "veel mensen ziek zijn". Ik bereid haar gewoon die eerste ochtend na de meivakantie (en evt. de dag ervoor al) straks mentaal voor door te zeggen dat grote broer niet meer mee gaat omdat ie nu naar de grote school gaat en dat mama niet mee naar binnen kan omdat er veel mensen ziek zijn. Prima uitleg op peuterniveau
En daarom is het belangrijk om meer aandacht te geven aan media die meer kanten van het verhaal laten zien. En om dan maar met comments aan te geven wanneer er erg eenzijdig tegen iets aangekeken wordt. Vroeger had je die comments niet, toen moest je het hebben van de krant. Hoe meer je de juiste tegengeluiden liked, hoe beter ze in het zicht komen.