Hoi allemaal. Slapen jullie kinderen op aparte kamers of samen op 1 kamer? Zo ja samen welk leeftijdverschil hebben ze? En waar loop je vooral tegenaan? En zijn je kids van hetzelfde geslacht of niet? Haha wat een vragen he. Vraag me gewoon af hoe dat gaat voor evt een tweede kindje.. Ook al denk ik dat het vanzelf wel los loopt ben ik toch nieuwsgierig. Groetjes
Mijn oudste twee slapen sinds ca 1,5 jaar samen op 1 kamer. Ze zijn nu 10 en 7 (bijna 8), allebei jongens. Ze gaan meestal niet tegelijk naar bed. Die van 7 slaapt meestal al als de oudste komt, hoewel er maar een half uurtje tussen zit. Als hij nog wakker is, dan klieren ze niet, hooguit kletsen ze dan nog eventjes. Wil jij het bij een baby en peuter doen? Dat lijkt me wel lastiger. Ik denk dat ze elkaar dan vaak wakker zullen maken 's nachts. Mijn kinderen waren toen ze baby waren hele slechte slapers, konden 's nachts echt urenlang huilen. Dat had niet gewerkt als ze samen op 1 kamer hadden geslapen. En mijn jongste is nu net 4 en vindt het vooral heeeeeeeeeel erg gezellig als hij eens met een van de anderen samen mag slapen. Bij ons is het overigens geen noodzaak, we hebben nog 2 lege kamers over, maar ze vinden het wel gezellig zo.
Ahh leuk om te lezen! Het is idd de bedoeling dat dan onze dochter (dan misschien rond de 4) na maand of 3/4 samen zal gaan slapen. Evt kunnen we van 1 grote kamer 2 maken maar ben gewoon ook erg benieuwd
Hier slapen onze 2 oudsten sinds een paar maanden samen. Ze zijn 4 en ruim 2.5. Jongen en meisje. Gaat prima jongste slaapt slecht maar oudste slaapt overal doorheen. Ze gaan tegelijk naar bed en kletsen hooguit wat. Geen gedondersteen
Enige nadeel is dat als er 1 s ochtends wakker is wordt de ander ook wakker. Maarvoordeel is dat ze prima dan samen spelen tot hun slaapwekker wakker wordt.
Onze baby (10mnd) slaapt samen met onze peuter (net 2). Gaat goed. De oudste kan heel goed slapen. Ik kan een luier verschonen met licht en hij slaapt nog door. De jongste is niet bang als hij naar bed gebracht is, want hij is niet alleen. Soms keten ze. Ik laat ze daarin gewoon hun gang gaan. Zolang ze het niet bond maken. Ze slapen beiden in een dicht ledikantje. Met een kindje van 3 zou ik langer wachten voor ze samen gaan.
Hier slapen de 2 oudsten bij elkaar sinds een half jaar, ze zijn nu 3 en 2 jaar. De oudste heeft zich de eerste dagen er enorm tegen verzet dat haar zusje bij haar op de kamer kwam. Ze is tot die tijd altijd gewend geweest om alleen op een kamer te slapen. Toch ging het na een aantal dagen vanzelf beter en nu is er geen probleem meer. Ze kletsen nog altijd een tijdje als ik de kamer uitga en soms gaat er eentje (of allebei) huilen zodat ik terug kom maar dat zouden ze denk ik ook doen als ze apart sliepen. Ze gaan om dezelfde tijd naar bed, dat scheelt met naar bed brengen. Waar ik tegenaan loop is dat als er 1 s nachts wakker word dan is de ander vaak ook wakker. Gelukkig gaan ze vrijwel altijd weer netjes slapen. De oudste slaapt in een 1 persoonsbed en de middelste nog in een ledikant, zij gaat binnenkort over naar een groter bed. Het enige nadeel vind ik dat de oudste altijd vroeg wakker is (6 uur) en de middelste dan nog eigenlijk niet uitgeslapen is maar wel meestal wakker word van haar zus. Hoe vaak we ook uitleggen aan de oudste dat ze stil(ler) moet zijn, zodra zij wakker is wil ze het liefst dat iedereen wakker is De hoofdredendat ze bij elkaar slapen is ruimtegebrek in huis maar ze vinden het heel gezellig. Misschien dat de jongste er straks ook nog bij kan, dan maken we 1 grote kamer. Maar dat weten we nog niet zeker.. Ik heb me lange tijd druk gemaakt en uitgesteld om ze bij elkaar te leggen, ik was bang dat het niet zou werken maar ik had geen keus omdat we de enige andere kamer nodig hadden voor ons jongste meisje. Uiteindelijk voel het me alles mee en had ik zelfs een beetje spijt dat we het niet eerder gedaan hadden!
Hier sliepen de oudste (jongen) en de jongste (meisje) noodgedwongen bij elkaar op de kamer ivm toen ruimtegebrek. Oudste was 23 maanden en de jongste was 4 maanden toen. De oudste was een slechte slapen, maar de jongste sliep daar redelijk doorheen of sliep weer snel verder gelukkig. De ochtenden waren wel drama, 1 wakker is dus automatisch 2 wakker. En ook als dat om 5.00u was dan werd er niet meer geslapen. Na het verhuizen beide een eigen kamer en ik zou niet meer terug willen. Met een weekendje weg sliepen ze eenmalig weer samen en de jongste van 2 hield de oudste wakker omdat het veel te interessant was allemaal. Ze hebben weinig geslapen dat weekend... Als ze aan elkaar gewend zijn zal het vast anders zijn, maar ik wil niet meer anders nu dan beide een eigen kamer.
Hier slapen ze alle 3 samen wegens ruimte gebrek. Zijn 12, 10 en 3. Oudste 2 zijn jongens en komen alleen in het weekend. Jongste is een meisje. We hadden eerst de kamer verdeeld met een grote kast van de ikea maar dat vonden ze ongezellig. Jongste gaat Veel vroeger slapen en wordt ook niet wakker als de oudste 2 gaan slapen. Wel is de middelste altijd al een vroege vogel geweest. De oudste slaapt vaak verder maar de jongste staat mee op dan. Als de jongste snachts wakker wordt slapen de oudste wel verder.
Mijn kinderen (een jongen en een meisje) slapen ook samen op één kamer. We hebben wel genoeg slaapkamers, maar ze wilden het zelf graag. Ze zijn samen gaan liggen toen ze 4 en 2 waren (de jongste sliep tot die tijd bij ons op de kamer en de oudste lag alleen). Nu zijn ze 8 en 6 en liggen dus nog steeds samen. Het bevalt ze (en mij ook) heel goed.
mijn jongens slapen sinds afgelopen zomer samen, ze wilde dat graag. Gaat prima, ze waren toen 3 en 5.
hier slapen zus (nu 4) en broer (nu 2) samen sinds de jongste 6 maanden is ongeveer. ze zijn niet anders gewend en het bevalt prima! veel geborgenheid en gezelligheid. ze slapen ook erg goed. en we genieten alleen maar van hoe ze elkaar helpen in slaap te komen (liedjes zingen, gevallen speentje pakken, giechelen). ze zijn zelf nu al plannen aan het maken hoe de baby er zometeen ook bij past gewoon proberen zou ik zeggen dus!
Hier slapen ze ook bij elkaar op de kamer sinds we verhuist zijn afgelopen zomer. Ze zijn 2 en 4 jaar oud. We hebben op zolder wel een kamer voor onze oudste maar ik vind het geen fijn idee om haar zo jong al op zolder te laten slapen. Dus ze slapen lekker bij elkaar en ze vinden het heerlijk! Als de oudste groter is en er behoefte aan heeft kan ze alsnog naar haar eigen kamertje..
Onze twee meiden (4 en 2) slapen ook samen op een kamer. De jongste lag tot 1,5 jaar bij ons, maar toen ze naar zusjes kamer verhuisde gingen ze allebei beter slapen. Ze vinden het gezellig en voor nu is het prima. Als de derde erbij komt, moeten we wel uitbreiden.
Onze kinderen hebben allebei een eigen slaapkamer. Mocht er een 3e komen (dat denk ik niet maar wie weet) dan zou het kúnnen dat ze een slaapkamer gaan delen, of er moet iemand naar zolder.
Hier slapen onze dochter 7 en zoon van 5 samen. Het wordt steeds lastiger, de ene wilt met nachtlampje aan slapen. En de ander helemaal donker met deur dicht.. Nu leggen wij de oudste bij ons in bed,en als wij naar bed gaan gaat ze in haar eigen bedje. Hopelijk hebben wij gauw een andere woning met een extra slaapkamer
Wij hebben twee jongens van 2,5 en 4,5.. Ze slapen sinds kort samen op een kamer en vinden het super gezellig. Hier gaan ze op dezelfde tijd naar bed, dus das handig. OVer een jaartje of wat gaat de oudste naar zolder en hebben ze alledrie weer een eigen kamer. Maar zolang ze het leuk vinden laat ik het lekker zo
Wij hebben straks 6 kinderen en die zijn verdeeld over twee slaapkamers. De 4 oudste kinderen zijn niet permanent hier maar ook bij onze exen. Zij slapen met zijn vieren op één kamer waar twee stapelbedden staan. De jongste van hen is een jongen en is 9 jaar. De andere 3 zijn meiden en zijn 10, 12 en 13 jaar oud. We hebben vaste regels over privacy tijdens omkleden, douchen, huiswerk maken etc. De jongste is een zoon, 2 jaar oud, en slaapt op de kamer ernaast. En als ik straks bevallen ben heb ik in de eerst instantie een cosleeper, en daarna slapen de twee jongsten samen op een kamer. De oudste kinderen gaan gelijktijdig naar bed, en soms gaan er een paar uit vrije wil vroeger naar bed.