Vroeger zelf gehad, zijn leuke beestjes, maar houd er wel rekening mee dat ze vooral 'snachts actief zijn en overdag voornamelijk slapen.
Mijn oudste dochter van 11 jaar heeft er sinds een aantal maanden één en het valt echt tegen. Hij is amper tam te krijgen en hij bijt continue en dan nog maar te zwijgen over het schoonmaken van de buizen in zijn kooi. Het is echt wel een grappig diertje om te zien maar tot nu toe weinig lol mee. We hebben ook een cavia en ik had achteraf liever een cavia erbij genomen. Mijn dochter heeft een vriendin die ook een rusje heeft en die is wel handtam en dan is het wel leuk maar met deze kunnen we weinig. Ik zou eerder voor een cavia kiezen.
Onze dwerg is nog best vaak wakker overdag. 's nachts rent ie zich een ongeluk Meestal hebben de nmeidehem 2 er dag uit de kooi Dan loopt hij op de bank. Hij bijt w eens maar voor als hij denkt dat het eten is. Ze voeren hem vaak en het is tijd weer graom te zien hij hoe hij alles in z'n wangzakken propt. We hebben een buizenstelsel. Hamsters zijn aardig zindelijk en plassen liever niet inhet hok. Die van ons plast in een buis . Daarom leggen er er op die plek altijd wat onder. Ruikt niet erg of zo. Hij krijgt vaak een lege wcrol en leeft zich daarop uit. Kbaagt dan ook minder aan de kooi.
Wij hebben er eentje. En als je hem lang de tijd geeft om aan zijn omgeving te laten wennen en veel met hem praat zonder eerst op te pakken zijn ze heel goed tam te krijgen. Die van ons is echt een schatje...erg brutaal en nieuwsgierig. Onze dochter speelt er elke dag een half uurtje mee. Rond 4 uur...dan is hij altijd even wakker. Je hebt er niet heel veel aan als huisdier...zijn graag solitair. Wij geven hem dus ook veel eigen tijd. Omdat hij graag hamstert...stoppen we naast het gewone voer over de hele kooi ( we hebben een hele lange kooi....met veel buizen en aparte ruimtes) snoepjes en andere voedsel. Ook een zandbakje uiteraard. Als je echt een huisdier zoekt waar je echt veel mee kunt doen zou ik er niet 1 nemen.
Mijn dochter heeft er 1, hij plast ook in zon buis, nu opzoek naar een lek aquarium, kan meer in en je ziet hoe ze graven. Je kan er weinig mee, maar hij reageert op mijn dochter erg goed. Ik twijfel overigens om hem op haar kamer te zetten, hij staat nu in de woonkamer. Hij heeft een stil rad.
Wij hebben er eentje. Hiervoor ook al eentje gehad en allebei waren/zijn ze heel tam! Let goed op als je het beestje koopt, wij kopen altijd de meest nieuwsgierige hamster en kijken even of we hem op kunnen tillen. Dat ging bij allebei meteen goed. De vorige was bang toen we naar huis gingen, die we nu hebben helemaal niet. Het zijn wel nachtdieren, maar onze hamster vindt het niet erg om wakker gemaakt te worden, dus dat doen de kinderen als ze hem even willen pakken. Ik geef hem elke ochtend een stukje appel. Meer kan je er ook niet echt mee, maar ik vind het toch erg gezellig. Het makkelijke is dat je een hamster gerust zonder oppas een week alleen kunt laten. Mijn ouders gaan altijd wel even kijken maar echt nodig is het niet. Ik heb ook cavia's gehad, die zijn wat makkelijker met optillen en zijn overdag wakker, dat is wel echt leuk. Reageerden bij ons ook op de koelkastdeur en boterhamzakjes . Ze zijn meestal ook heel rustig als je ze op schoot hebt en je kan dan makkelijk nagels knippen ofzo. Wij hebben nu een hamster met lange nagels (komt haast niet voor volgens mij) maar knippen is best lastig. Met een cavia heb je in de vakantie wel opvang nodig, ze moeten elke dag voldoende hooi eten dus dat moet telkens aangevuld worden. Cavia's kan je beter per 2 kopen, een hamster is liever alleen. Onze hamster plast in zijn rad, lekker vies . Die maak ik dus elke ochtend schoon met een billendoekje. Oh en nog een tip, gebruik hennep in plaats van zaagsel, dat stoft niet.
Ik raad het echt af, het is misschien schattig voor je kind maar ze zijn slecht tam te krijgen en in de nacht zijn ze erg actief waardoor het de nachtrust van je kind kan verstoren. Beter gewoon een Cavia nemen, deze zijn vrij makkelijk tam te krijgen en slapen in de nacht voornamelijk als ze lekker in hun vel zitten. En dan meteen 2 als je besluit ze op de kamer van je kind te houden anders is de ene wel heel eenzaam zo stilletjes op de kamer.
Zou voor een Syrische gaan, stuk makkelijker in omgang/gemoedelijker en wat handzamer ivm grootte. Hier ivm fokken heeeeeeel veel Syrische gehad en mijn ervaring heeft geleerd dat de mannen net wat relaxter en rustiger zijn plus dat mannen helemaal niet stinken. En haal er aub 1 bij een fokker weg ipv dierenwinkel
Ik zou een hamster ook nooit in een slaapkamer zetten. En tam krijgen is hier altijd goed gelukt. Maar cavia's zijn ook leuk maar wel iets bewerkelijker. En je 'moet' er meteen 2 nemen.
Ik zou ook voor een Syrische gaan ipv dwerg. Dwergen zijn vaak minder tam en veel sneller en dus minder handzaam.
Ik heb ze vanaf m'n 10 tot 20e gehad inclusief veel nestjes Ik heb veel allemaal tam gekregen. Kwestie van veel aandacht geven. Laat ze eerst aan je wennen binnen de kooi, koop zo'n loopbal voor in de woonkamer en verder veel aaien. Mijn laatste (inmiddels 8 jaar geleden) gaf altijd kusjes, zo lief!
Sinds 2 maanden een goudhamster en heb zo'n spijt. Ze bijt en alles is vies. Ze plast in haar buizen en gooit de poepies buiten de kooi. Vroeger ook hamsters gehad en die waren wel lief en niet zo vies. Ze kunnen 3 worden, maar ik denk dat deze 6 wordt om me te pesten
We hebben er twee, beide dochters een eigen hamster. Helaas moeten ze wel in een eigen bak, hamsters kunnen niet samen mits ze uit hetzelfde nest komen dan kan het wel goed gaan. Beide hamsters zijn erg tam. Hebben er wel een hoop tijd in gestoken maar vooral de jongste heeft er veel moeite voor gedaan en deze hamster reageert dus ook echt op mensen. Vraagt er nu ook echt om eruit gehaald te worden als hij ons hoord. Geeft haar ook kusjes. Ons jiet maar mijn dochter wel. Ze zijn beiden zindelijk en plassen allebei in een hoek in de kooi. Ze zijn overdag best veel wakker en snachts lopen ze ik hun rad. De kooi in de slaapkamer zetten is dus geen optie. Na de scheiding wilde ze graag een huisdier. Ivm ruimtegebrek werden het hamsters. Dacht dat ze het nooit lang leuk zouden vinden een aangezien ze niet zo oud worden durfde ik dit wel aan. Maar het blijkt een vreselijk succes! Dochters zijn 11 en 8 en halen ze er meerdere keren per dag uit.
Ik heb zelf een goudhamster, echt een lieverd. Houd er niet van om geknuffelt of geaait te worden maar is kwestie van wennen sls ze jong zijn. Deze mag bij mij ze oude dagje slijten met veel lekkers haha. Me collegas hebben beide meerder dweghamsters bij elkaar zitten zelfs niet uir de zelfde nest en gaat goed, maar ik raas hrt absoluut niet aan om hetzelfde te doen. Ze zijn liever alleen en als je een 2de wil moet je echt een ruime kooi hebben. Het zijn leuke beestjes en allr erg lief. Wel is me opgevallen dat de goudhamsters rustiger zijn als de dwergjes. Ik denk dat ze leuker zijn om naar te kijken (echte clowntjes) dan daadwerkelijk er echt wat mee doen. Cavias zijn ook erg leuk. Bernice muntz als ik het goed schrijf heeft een boek over het gelukkige cavia, staat zoveel leuke dingeb in en ook hoe de cavias erop reageren echt super leuk. Ook kunnen ze "kunstjes"
Mijn zusje had een dwerg hamster, dat beest beet alleen maar, wij kozen daarom voor een goudhamster, ze was al wel 6 maand oud in de winkel, maar ze was de eerste die op de hand ging zitten en nieuwsgierig ging snuffelen, het beestje vind het niet erg om opgepakt te worden, ligt graag even bij de kinderen en heeft nog nooit gebeten ( we hebben haar nu een half jaartje ) Maar goed ik heb natuurlijk alleen de ervaring met de dwerg van mijn zusje en elk diertje is anders, zo zul je ook bijt grage goud hamsters hebben
Hier ook een Russische dwerghamster gehad. Hij was erg leuk, maar moeilijk tam te krijgen. Na consequent met het beestje bezig te zijn geweest was hij wel tam. Hier stond hij destijds ook op mijn slaapkamer, dat raad ik wel af.. Want meneer maakte echt een behoorlijke herrie (wat logisch is aangezien hij graag 's nachts zijn werk doet). Ik vond het een lief beestje, maar het koste wel even wat tijd om aan elkaar te wennen als het ware. Zeker wel de moeite waard. Al vind ik de tip van de cavia ook een goede. Die heb ik ook gehad (twee cavia's want zijn groepsdiertjes), ook erg leuk en maken minder herrie 's nachts! (Tenminste de mijne )