Rota virus

Discussie in 'Prematuur' gestart door Natas26, 20 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natas26

    Natas26 Bekend lid

    2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hoi allemaal,

    Ik heb even een vraagje. Ik heb in meerdere blije dozen een foldertje over het bovenstaande virus gekregen, ook lees je het in veel tijdschriften. Nou was ik van de week bij de kinderarts en ik heb hierna geïnformeerd. Ik had een andere kinderarts ivm zwangerschapsverlof van mijn eigen kinderarts. Ik moet zeggen dat het bezoek aan deze mij eigenlijk helemaal niets wijzer heeft gemaakt. Alle vragen die ik had staan nog open :( :( helaas.

    Ik stelde haar de vraag of ik Colin ''in'' mocht laten enten tegen dit virus. Dat gaat middels een drankje (geen prik) en ik vind het toch wel een prettig idee. Zij gaf het antwoord: Ja ik hoorde van de week ook al iemand over dat virus, eigenlijk had ik er zelf nog niet van gehoord :confused: :confused: , maar het lijkt mij niet nodig hoor. Vervolgens geef ik haar 1 van de vele foldertjes die ik er over heb, ze vroeg of ze die mocht houden. Ze ging even de kamer uit en kwam later terug met de mededeling dat als ik dat wilde dat ik dan met mijn huisarts een afspraak moest maken. Zucht.

    Ik wil toch eigenlijk wel een afspraak maken bij de huisarts, want voor mijn gevoel besteden ze er echt niet voor niets zoveel aandacht aan. (als het namelijk allemaal zoooo onbelangrijk was als de kinderarts deed voorkomen waarom dan al die foldertjes en artikelen?) Wat vinden jullie, ben ik een overbezorgde muts? Ik wil gewoon zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat mijn ventje ziek wordt, enne hij krijgt notabene inentingen a €1200 per stuk tegen het RS virus, dan is dit vaccin toch een koopje (geloof iets van €70,00) dat ik indien nodig ook wel zelf wil betalen.

    Trouwens info over het rotavirus lees je hier http://www.medicinfo.nl/d_1896
    En info over het vaccin lees je hier http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2881

    Wat vinden jullie?
     
  2. mamavanalexi

    5 mrt 2007
    44
    0
    0
    Heb dit 'siroopje' ook gegeven aan mijn meisje (in belgie is dit wel goedkoper: 10 euro) .
    Natuurlijk ben je geen overbezorgde 'muts' ; het is maar normaal dat je je het beste met je kindje voor hebt.
     
  3. karin29

    karin29 Bekend lid

    29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    hoi natas,

    vraagje. lees dat je je zoontje hebt laten enten tegen het rs-virus. Hoe gaat dat in zijn werk? Moet je het zelf betalen.
    Onze zoon heeft het rs-virus gehad en daar blijvende schade van opgelopen. Vraag me af of hij het zo weer kan krijgen. Als dit zo is zou ik hem ook wel willen laten enten.
    Groetjes Karin
     
  4. Natas26

    Natas26 Bekend lid

    2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hoi Karin,

    Mijn zoontje wordt ingeënt tm april dit jaar, dit omdat hij bij een zwangerschaps duur korter dan 32 weken is geboren. Het wordt bij ons om deze reden ook vergoed en dat is maar goed ook want deze injecties kosten ruim €1200 per stuk en dan te bedenken dat dit iedere 4 weken moet gebeuren. Het is een ''vaccin'' dat maar ongeveer 4 weken werkt vandaar dat het steeds herhaald moet worden. Een vaccin zoals die voor de bof, mazelen, rode hond is er niet tegen het RS virus.

    Ik denk dus niet dat je het vergoed krijgt, omdat dit alleen gegeven wordt aan kinderen die in de risicogroep vallen ( zie onderste regels van deze link http://www.cm.be/nl/100/uwgezondheid/uwgezondheid/iedereen/n_r/RSV_verkoudheidsvirus.jsp ) Misschien dat jou kindje er nu wel voor in aanmerking komt omdat hij blijvende schade heeft opgelopen, maar dat zal ik dan als ik jou was eens nagaan bij de kinderarts/huisarts. Het is namelijk zo dat een kinderarts het voorschrijft en hiervoor een verklaring naar je verzekering stuurt, dit vanwege de hoge kosten. De verzekering geeft dan vervolgens schriftelijk het akkoord.

    Wel naar om te horen dat jou zoontje zo ziek is geweest en er blijvende schade door heeft opgelopen. Mag ik vragen hoe het nu met hem is en wat hij er aan over gehouden heeft? Ik weet trouwens niet of hij het weer kan krijgen of dat hij doordat hij het al heeft gehad genoeg antistoffen heeft, kun je ook navragen bij de kinderarts. Ben daar eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Gelukkig is het bijna april en dan is het RS seizoen weer afgelopen. Colin krijgt het overigens volgend seizoen ook niet meer.

    Als je geen duidelijkheid krijgt moet je het maar even zeggen, volgende week krijgt Colin weer een prik en dan kan ik het wel even navragen bij de verpleegkundige die hem komt zetten.
     
  5. karin29

    karin29 Bekend lid

    29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Natas,

    Thanx voor je bericht. Natuurlijk mag je dat vragen. Damien is meteen ziek wanneer hij in contact komt met iemand die bijv verkouden is. Hij gaaat 1x per week naar het dagverblijf dus je raad het al, hij is bijna iedere week ziek. Hij is dan zo verkouden! Zit vol met slijm wat hij niet kan ophoesten of iets. Geef hem dan 3x per dag ventolin om zijn benauwdheid wat weg te nemen. Soms moet hij zo hoesten of niezen dat zijn hele gezicht een grote snottebel is. S'nachts slaap ik dan bijna niet omdat hij zo moet hoesten dat hj paars en blauw aanloopt. Trek hem dan snel uit zijn bedje om hem over mijn schouder te leggen. Het idee dat hij stikt is zo vreselijk. Echt ik wordt op zo'n momenten gewoon wanhopig. Moet dan ook iedere dag naar de huisarts om zijn longen te laten luisteren i.v.m. mogelijke longontstekening. Zijn longen piepen heel erg. Tot nu toe kunnen ze er weinig mee doen. Hij heeft penciline gekregen en dan ventolin en meer is er niet. Wanneer het te erg is kan ik naar het ziekenhuis zodat hij aan de beademing kan voor extra zuustof.
    Als je nog wat wilt weten laat het me maar weten.
    Groetjes Karin
     
  6. Natas26

    Natas26 Bekend lid

    2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Jeemig Karin, wat een verhaal! Ik zal er vreselijk ongerust van worden inderdaad. Moet afschuwelijk zijn als je kindje het zo moeilijk heeft. Ik zal als ik jou was de mogelijkheid van RS bescherming voor het volgende seizoen (oktober tm april) eens bij de huisarts voorleggen of anders in het ziekenhuis. Dit medicijn wordt namelijk ook voorgeschreven aan kinderen die bijv. een hartafwijking/longafwijking hebben waarbij een besmetting met het RSV grote risico's met zich meebrengt. Als ik jou verhaal zo lees zal ik het gewoon proberen. Let er wel op dat er toestemming wordt gevraagd aan je zorgverzekeraar, deze (iig Agis) stuurt dan een machtiging op waarop staat dat het vergoed wordt van ... tot...

    Colin gaat trouwens niet naar het kinderdagverblijf. Het was eigenlijk wel de planning maar de kinderarts raadde het af, mede omdat hij ook zo'n kindje is die alle griepjes en verkoudheden op zou pikken. Soms is het echter niet anders (zei de kinderarts ook) maar gelukkig hebben wij het in ieder geval tm december kunnen regelen, daarna zien we wel weer verder.

    Ik hoop dat het snel wat beter gaat, gelukkig breken er nou betere tijden aan als je naar het weer kijkt, dat scheelt vaak ook een hoop, maarre dan moet je er toch niet aan denken dat je in het najaar weer helemaal terug bij af bent... Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt! Heel veel sterkte!
     

Deel Deze Pagina